IBPBI/1/415-602/09/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-602/09/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 lipca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 15 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* zasadności niewycofywania, prawidłowo złożonego na formularzu PIT-36L zeznania podatkowego - jest prawidłowe,

* skutków podatkowych wycofania ww. zeznania podatkowego - jest nieprawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasadności niewycofywania, prawidłowo złożonego na formularzu PIT-36L zeznania podatkowego oraz skutków podatkowych wycofania tego zeznania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W marcu 2008 r. wnioskodawca zlikwidował prowadzoną dotychczas jednoosobowo działalność gospodarczą. Odpowiednie zgłoszenia zostały dokonane w Urzędzie Miasta, Urzędzie Skarbowym, ZUS, GUS. Natomiast w lipcu 2008 r. wnioskodawca założył nową działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, dla opodatkowania dochodów z której wybrał tzw. podatek liniowy. W trakcie roku 2008 wystąpiły u wnioskodawcy również przychody z tytułu kontraktu menadżerskiego oraz z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik na koniec roku podatkowego złożył zeznanie PIT-36 (ze względu na zlikwidowaną działalność, w której przychody i koszty wyniosły "0", ale ujęto też w tym zeznaniu inne osiągnięte w trakcie roku przychody) oraz PIT-36L (ze względu na nową działalność, w której koszty i przychody wyniosły "0"). Urząd Skarbowy wezwał wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień w sprawie przesłania dwóch zeznań, a następnie stanął na stanowisku, że należy wycofać zeznanie PIT-36L. Tak też wnioskodawca postąpił.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wycofanie zeznania PIT-36L było zasadne i czy nie spowodowało to utraty prawa do rozliczania prowadzonej działalności podatkiem liniowym.

Zdaniem wnioskodawcy, nie należało wycofywać zeznania PIT-36L, gdyż spowoduje to utratę prawa do rozliczania prowadzonej działalności podatkiem liniowym, a co więcej złożenie tego zeznania było prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza) są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z powyższego przepisu wynika, iż osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, opłacają podatek dochodowy:

* na tzw. zasadach ogólnych, według progresywnej skali podatkowej, bądź liniowej 19% stawki podatkowej, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub

* w formach zryczałtowanych: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, bądź karta podatkowa; na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

W myśl natomiast art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Oznacza to, że jeżeli nie została w trakcie roku zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów, podatnik dokonuje na dany rok podatkowy.

Natomiast w sytuacji, kiedy w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, sporządził spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) itp., a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do dokonania na nowo wyboru formy opodatkowania.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W przestawionym stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, iż w marcu 2008 r. zlikwidował prowadzoną jednoosobowo działalność gospodarczą, natomiast w lipcu tego samego roku rozpoczął nową działalność, prowadzoną w formie spółki jawnej. W związku z tym, za ww. rok podatkowy złożył dwa zeznania podatkowe PIT-36 ze względu na zlikwidowaną działalność oraz PIT-36L ze względu na nową działalność, która opodatkowana jest podatkiem liniowym.

Mając na względzie wyżej powołane przepisy, stwierdzić należy, iż co do zasady, skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych), to gdy rozpocznie on nową działalność, nie ma podstaw prawnych, aby odmówić mu statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, a tym samym i prawa wyboru formy opodatkowania tej działalności. Wyboru formy opodatkowania należy dokonać, zgodnie z cyt. art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zaś niezłożenia, do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, pisemnego oświadczenia o wyborze "podatku liniowego" (lub form zryczałtowanych, o których mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dochody z działalności gospodarczej opodatkowane są na "zasadach ogólnych" wg skali określonej w art. 27 ww. ustawy.

W związku z powyższym, o ile wnioskodawca złożył w ww., określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych terminie, do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego, oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, może opodatkować przychody z prowadzonej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym, pod warunkiem spełnienia pozostałych określonych przepisami prawa warunków.

Zgodnie z art. 30c ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych w sposób określony w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30b i 30e.

Jak już zaznaczono dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (pomijając formy opodatkowania określone w ww. ustawie z dnia 20 listopada 1998 r.) mogą być opodatkowane w dwojaki sposób: według skali podatkowej, o którym mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub według stałej 19% stawki podatkowej, o której mowa w art. 30c tej ustawy. Dochody te nie podlegają kumulacji. Oznacza to, że podatnik, który wybrał dla opodatkowania działalności gospodarczej "podatek liniowy", a w trakcie roku podatkowego prowadził również działalność gospodarczą opodatkowaną na "zasadach ogólnych", musi złożyć dwa odrębne zeznania roczne, tj. na formularzu PIT-36L z działalności gospodarczej objętej "podatkiem liniowym" oraz na formularzu PIT-36 z działalności opodatkowanej na tzw. zasadach ogólnych. Obowiązek złożenia ww. zeznań podatkowych, jest przy tym niezależny od tego, czy podatnik w roku podatkowym, którego te zeznania dotyczą, uzyskał przychody, bądź poniósł koszty dotyczące źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Formalnie rzecz ujmując, w ww. okresie działalność była prowadzona. Organ podatkowy winien zatem zostać poinformowany, czy i jakie dochody w okresie tym zostały przez podatnika uzyskane.

W związku z powyższym, o ile wnioskodawca spełniał w 2008 r. ustawowo określone warunki dla opodatkowania tzw. podatkiem liniowym, dochodów z rozpoczętej w tymże roku podatkowym pozarolniczej działalności gospodarczej, złożenie dwóch odrębnych deklaracji podatkowych na formularzach PIT-36 oraz PIT-36L było zasadne.

Dlatego też z ww. zastrzeżeniem stanowisko wnioskodawcy, iż nie należało wycofywać prawidłowo złożonego zeznania złożonego na formularzu PIT-36L należy uznać za prawidłowe.

Zauważyć jednocześnie należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają zachowania (bądź utraty) prawa do opodatkowania "podatkiem liniowym", od złożenia (lub niezłożenia) stosownego zeznania podatkowego. Dlatego też stanowisko wnioskodawcy, iż wycofanie zeznania PIT-36L spowoduje utratę prawa do opodatkowania "podatkiem liniowym" - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl