IBPBI/1/415-593/09/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-593/09/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 17 kwietnia 2007 r. wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą (data rozpoczęcia działalności z dokumentu NIP-1) w zakresie zagospodarowania i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek oraz wykonywania robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Działalność ta polega na kupnie działek, budowaniu na nich domów i sprzedaży całej nieruchomości. W dniu 16 kwietnia 2007 r. złożyła w Urzędzie Skarbowym oświadczenie dla celów podatku dochodowego w 2007 r., o sposobie opodatkowania dochodów z tytułu działalności gospodarczej, w którym wybrała opłacanie podatku dochodowego według stawki 19%, czyli na zasadach określonych w art. 30c.

W styczniu 2008 r. wszczęto wobec niej kontrole podatkowe, w zakresie prawidłowości rozliczeń z tytułu podatku dochodowego w latach 2002-2006. W okresie objętym kontrolami kilkakrotnie kupowała działki, a następnie budowała na nich domy i je sprzedawała. Urząd skarbowy uznał, że z powodu wielokrotnej powtarzalności czynów prowadziła niezarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie zagospodarowania i sprzedaży nieruchomości oraz robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Po zakończeniu kontroli, wnioskodawczyni uznała twierdzenie o niezarejestrowanej działalności gospodarczej jako zasadne i złożyła odpowiednie korekty zeznań za lata 2002-2006 i zapłaciła należny podatek. W okresie 2002-2006, ostatnią transakcję1) sprzedaży domu dokonała 29 września 2006 r. Z kolei 19 lutego 2007 r. kupiła działkę budowlaną z myślą o wybudowaniu dla siebie domu, ale ostatecznie wprowadziła ją remanentem początkowym do zarejestrowanej działalności gospodarczej w 2007 r.

W 2008 r. nie składała oświadczenia o sposobie opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem 19% podstawy obliczenia podatku. Podkreśla przy tym, że w kancelarii Urzędu Skarbowego nie są przyjmowane oświadczenia, jeżeli podatnik w porównaniu z poprzednim rokiem nie zmienia sposobu opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w 2007 r. oraz w 2008 r. mogła opodatkować dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej stawką 19%, na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem wnioskodawczyni, miała prawo opodatkować dochody uzyskane w roku 2007 podatkiem w wysokości 19%. Art. 9a ust. 2 stanowi bowiem, że aby wybrać sposób opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c należy - w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - dokonać odpowiedniego zgłoszenia przed dniem rozpoczęcia działalności. Warunek ten spełniła składając, jak już wspomniała - odpowiednie pismo w dniu 16 kwietnia 2007 r., a więc przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Nadmienia również, że nie wykonywała usług, o których mowa w art. 9a ust. 3. Uważa, że również w 2008 r. miała prawo opodatkować dochody uzyskane z działalności gospodarczej podatkiem w wysokości 19%. W 2008 r. nie składała żadnego o2)św3)iadczenia dotyczącego sposobu opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, zatem nie złożenie oświadczenia jest podtrzymaniem jej woli, wykazanej odnośnie sposobu opodatkowania w oświadczeniu z 2007 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w art. 9 ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (art. 9a ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania dochodów 19% stawką tzw. podatku liniowego, dotyczy dochodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej przez podatników, którzy w określonym terminie wybiorą ten sposób opodatkowania dochodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni od 2002 r. prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą, przy czym w latach 2002-2006 działalność ta była niezarejestrowa. Zatem zamierzając skorzystać w 2007 r. z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązana była do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, do dnia 20 stycznia 2007 r. pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Ponieważ stosowne oświadczenie, złożyła 16 kwietnia 2007 r., a więc po ustawowym terminie, to dochody uzyskiwane przez wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie mogły być w 2007 r. opodatkowane tzw. podatkiem liniowym. W konsekwencji również w 2008 r. wnioskodawczyni nie miała prawa do opodatkowania, tym podatkiem dochodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl