IBPBI/1/415-565/10/ZK - Powstanie przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie uczestnika projektu w związku z wniesieniem przez lidera wkładu prywatnego przeznaczonego na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-565/10/ZK Powstanie przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie uczestnika projektu w związku z wniesieniem przez lidera wkładu prywatnego przeznaczonego na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 16 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania otrzymanej od lidera projektu części kwoty stanowiącej wkład prywatny oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z tego wkładu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania otrzymanej od lidera projektu części kwoty stanowiącej wkład prywatny oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z tego wkładu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako wspólnik Spółki cywilnej, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa. Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest opodatkowany tzw. podatkiem liniowym. W dniu 27 października 2009 r. Spółka jako partner w projekcie "..." - projekt 1, oraz w dniu 27 października 2009 r. jako partner w projekcie "Nowe podstawy budowania przewagi konkurencyjnej firmy I. Sp. z o. o." - projekt 2, wraz z Liderami projektu firmą B. (projekt 1) i firmą I. (projekt 2) zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 2.1.1 na realizację wyżej wymienionych projektów. Głównymi działaniami w obu projektach jest realizacja szkoleń oraz doradztwo dla pracowników firm: B. (projekt Nr 1) oraz pracowników firmy I. (projekt Nr 2). Zgodnie z zapisami Zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z podpisanymi umowami, projekt ten jest finansowany z budżetu państwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków krajowych (współfinansowanie). Dodatkowo Beneficjenci pomocy - Liderzy projektu: firma B. i I. są zobowiązane do wniesienia wkładu prywatnego w postaci pieniężnej i w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń - pracowników firmy B. i I. Otrzymane przez Spółkę cywilną dofinansowanie na realizację projektów stanowi, zgodnie z podpisanymi umowami o dofinansowanie, dotację rozwojową. Zgodnie z Wytycznymi dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z zapisami umowy, partner projektu jako instytucja współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co lider projektu. Zgodnie z zapisami umowy, partner w projekcie oznacza instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą Projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa.

Spółka cywilna jako partner projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Lider projektu będzie przekazywał część otrzymanego dofinansowania, jest zobowiązana, na tych samych zasadach jak lider projektu, prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu. Współrealizowane przez Spółkę cywilną projekty są projektami typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu niezwiązanych ze sprzedażą towarów i usług. Zarówno projekt "..." jak i projekt "Nowe podstawy budowania przewagi konkurencyjnej firmy I. Sp. z o.o." są projektami szkoleniowo- doradczymi. Ogólnym celem projektu "...." jest rozwój kompetencji pracowników B. w budowaniu rentownego przedsiębiorstwa przez dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie: optymalizowania procesów organizacyjnych i analizy przepływu wartości, zarządzania wiedzą oraz zaawansowanych praktyk zarządzania potencjałem ludzkim (coaching).

Celami szczegółowymi - w odniesieniu do problemów są:

1.

wdrożenie programu ciągłego doskonalenia procesów organizacyjnych - dostarczenie wiedzy o metod. KAIZEN, zdobycie umiejętności mapowania i optymalizowania procesów organizacyjnych, analizy przepływu wartości przez pracowników kluczowych dla procesów, wyszkolenie trenerów wewnętrznych KAIZEN,

2.

zakończenie pierwszego etapu wdrażania systemu zarządzania wiedzą - zdobycie przez pracowników wiedzy o metodach zarządzania wiedzą w organizacji, wypracowanie postawy gotowości do dzielenia się wiedzą, w ramach działań doradczych, opracowanie wiedzy zgromadzonej na i po szkoleniach (przygotowanie pakietów wiedzy do umieszczenia w intranecie), wyszkolenie trenerów zarządzania wiedzą,

3.

zdobycie wiedzy dot. rentowności przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem pracowników sprzedaży i produkcji - przez szkolenia dot. zasad wypracowywania zysku w procesie sprzedaży oraz grę symulacyjną pozwalającą poznać zasady funkcjonowania rentownego przedsiębiorstwa,

4.

menedżerskiej do roli samodzielnych coachów - poprzez poznanie zasad i narzędzi coachingu, następnie własny coaching i superwizje samodzielnych sesji.

Zasadniczym celem projektu "Nowe podstawy budowania przewagi konkurencyjnej firmy I. Sp. z o.o." jest wdrożenie nowego (po przejęciu) kierunku budowania przewagi konkurencyjnej I. poprzez intensywny rozwój kompetencji pracowników firmy, udoskonalanie procesów organizacyjnych, wdrożenie systemu zarządzania wiedzą i lean management. W szczególności projekt ma na celu:

1.

w obszarze budowania relacji wewnątrz firmy: poprawę oceny komunikacji i przepływu informacji wewnątrz firmy przez pracowników, zwiększanie "miękkich" kompetencji kadry menedżerskiej w zakresie motywowania,

2.

w obszarze doskonalenia kompetencji menedżerskich: dostarczenie wiedzy i umiejętności w obszarze zarządzania projektami - standard PMl i PRINCE, zwiększenie kompetencji menedżerów w zarządzaniu czasem, rozwój podstawowych kompetencji menedżerskich w grupie osób awansowanych, zwiększanie kompetencji kreatywnego rozwiązywania problemów i innowacyjności działu marketingu,

3.

w obszarze doskonalenia kompetencji sprzedażowych: wzrost kompetencji w pozyskiwaniu nowych klientów na rynku i sprzedaży nowych produktów, poprawa jakości zarządzania relacjami z klientami w ocenie klientów, zwiększenie kompetencji w zakresie negocjacji sprzedażowych i zakupowych,

4.

w obszarze produkcji: przygotowanie podstaw i wyszkolenie 16 liderów dla systemu lean management, przygotowanie wdrożenia zarządzaniem wiedzą w obszarze produkcji - wypracowanie standardów gromadzenia i wykorzystania wiedzy technologicznej.

Wydatki kwalifikowane projektów przedstawione w budżecie tych projektów będą finansowane w części z otrzymanego dofinansowania oraz w części z wkładu prywatnego, do którego wniesienia na rzecz projektu zobligowany jest lider projektu. Zgodnie z zasadami partnerstwa, Spółka cywilna będzie współrealizować projekty wraz z liderami projektów. Zgodnie z zawartymi umowami partnerstwa Wnioskodawca podejmie następujące działania: zarządzanie projektem, realizacja szkoleń, doradztwo.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazanie przez Lidera projektu części kwoty stanowiącej wkład prywatny stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a w związku z tym poniesione wydatki kwalifikowane projektów sfinansowane z wkładu prywatnego stanowią koszty uzyskania przychodów...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z podpisanymi umowami o dofinansowanie projektów, Beneficjenci - firma B. i firma I., będący jednocześnie liderami projektu, są zobowiązani do wniesienia wkładu prywatnego do projektu w postaci gotówkowej przeznaczonej na pokrycie części wydatków kwalifikowanych zaplanowanych w budżetach projektu w tej części, która nie jest pokryta otrzymanym dofinansowaniem. Ze względu na fakt, iż znaczną część działań merytorycznych będzie wykonywała Spółka cywilna - partner w projektach, część wnoszonego wkładu będzie przekazywana partnerowi, aby partner mógł sfinansować ponoszone wydatki kwalifikowane na rzecz projektów. Środki te będą przekazywane na bieżąco, w zależności od potrzeb Partnera. Zdaniem Wnioskodawcy, przekazywanie kwot z wkładu prywatnego stanowiących środki własne Beneficjentów, które będzie dokonywane na podstawie not księgowych na wniosek partnera - Spółki cywilnej, skierowanych do firmy B. i I., będzie stanowić przychód z działalności gospodarczej niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania. Wkład prywatny bowiem stanowi środki własne firmy (Lidera). Otrzymane środki będą służyć pokryciu ponoszonych kosztów w ramach projektu realizowanego wspólnie. Partner projektu będzie musiał rozliczyć się z wydatkowanych środków, ewentualna kwota, która pozostanie niewydatkowana na rzecz projektu będzie musiała zostać zwrócona Liderowi. W związku z powyższym, wydatki kwalifikowane sfinansowane z otrzymanego wkładu prywatnego będą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Stosownie do treści art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

*

musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

*

nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

*

musi być należycie udokumentowany.

Generalnie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie poniesione racjonalnie uzasadnione wydatki, poza enumeratywnie wskazanymi w ustawie, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mogą to być więc koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła, należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu - każdorazowo spoczywa na podatniku.

Z wniosku wynika, iż Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca jest partnerem w dwóch projektach realizowanych wraz z liderami (beneficjentami) tych projektów w ramach umowy partnerstwa. Spółka będzie otrzymywać od liderów (beneficjentów) projektów część wkładu prywatnego, do wniesienia którego są oni zobowiązani, na sfinansowanie ponoszonych wydatków kwalifikowanych. Kwoty z wkładu prywatnego stanowią środki własne beneficjentów.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż otrzymywane przez Spółkę cywilną kwoty pochodzące z wkładu prywatnego liderów projektów, stanowią przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wydatki sfinansowane z otrzymywanego wkładu prywatnego, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, o ile spełnią przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmieniać należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 3, wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl