IBPBI/1/415-56/13/ŚS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-56/13/ŚS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 21 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania wynagrodzenia współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania wynagrodzenia współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest zatrudniona w polskim oddziale spółki akcyjnej. W okresie od 6 listopada 2009 r. do dnia złożenia wniosku pracuje przy realizacji projektu budowy autostrady, który realizowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu - budowa autostrady, działania 6.1: Rozwój sieci drogowej, priorytetu VI: Drogowa i lotnicza sieć Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Główny Wykonawca, tj. spółka akcyjna realizuje bezpośrednio powyższy projekt na podstawie umowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, dofinansowanie przeznacza się na pokrycie 83,45% wydatków kwalifikowanych, do których zalicza się między innymi roboty budowlano - montażowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie pochodzące ze środków Unii Europejskiej podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy regulującej ten podatek.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż zwolnienie z podatku dochodowego ma miejsce dla podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. W związku z tym, iż Wnioskodawczyni jest pracownikiem firmy, która realizuje bezpośrednio projekt finansowany w 83,45% ze środków Unii Europejskiej, Jej wynagrodzenie jest zwolnione z podatku dochodowego w identycznym procentowym stosunku, tj. 83,45%.

Na tle przedstawionego opisu stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie powyższego przepisu jest spełnienie łącznie wymienionych w nim obu przesłanek, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z ww. warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu ważne jest, aby w danej sytuacji zachowane zostało kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza że zwolnieniu z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto, konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści tego przepisu w lit. b. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca faktycznie cel programu, tj. wykonująca faktyczne czynności związane z jego realizacją, będzie korzystała z tego zwolnienia.

O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Może to być zatem jedynie taki podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za jego prawidłowe wykonanie.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione z opodatkowania przychody pracowników tych podmiotów. Osoby te otrzymują bowiem wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uniezależniona od rodzaju wykonywanej przez zatrudniającego działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest zatrudniona w polskim oddziale spółki akcyjnej. Od 6 listopada 2009 r. do dnia złożenia wniosku pracuje przy realizacji projektu budowy autostrady, który spółka ta, jako generalny wykonawca realizuje na podstawie umowy zawartej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Ww. projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu - budowa autostrady, działania 6.1: Rozwój sieci drogowej, priorytetu VI: Drogowa i lotnicza sieć Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawczyni realizuje cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych Jej, jako osobie zatrudnionej (na podstawie stosownej umowy) przez pracodawcę zadań. Zapłatę za wykonanie zadań Wnioskodawczyni otrzymuje zatem od pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartej z Nią umowy i którą jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie od tego z jakiego źródła finansowania one pochodzą. Otrzymywane przez Wnioskodawczynię dochody są zatem wynagrodzeniem za wykonanie określonej pracy świadczonej na podstawie umowy (o pracę, zlecenie, czy o dzieło), pochodzą więc od pracodawcy i wynikają z uzgodnień przyjętych przez pracownika - Wnioskodawczynię i pracodawcę, a nie z postanowień jednostronnej deklaracji podmiotu międzynarodowego lub umowy zawartej przez ten podmiot z organami rządu polskiego, bądź z upoważnień zawartych w tych dokumentach dla podmiotów rozdzielających środki bezzwrotnej pomocy.

W świetle powyższego nie można uznać, iż to Wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wykonuje Ona jedynie określone czynności w związku z programem realizowanym przez pracodawcę. Innymi słowy Wnioskodawczyni na podstawie umowy zawartej z pracodawcą wykonuje powierzone jej czynności. Dochody uzyskiwane w takiej zaś sytuacji, ustawodawca wprost wyłączył ze zwolnienia, w końcowej części art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiąc, iż nie ma ono zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym została wyczerpana wskazana w tym przepisie przesłanka negatywna, ponieważ dochód Wnioskodawczyni jest uzyskiwany na podstawie umowy (o pracę, zlecenie lub o dzieło) zawartej z podmiotem realizującym cel programu.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię od zatrudniającej Ją spółki akcyjnej nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawczyni, jako osoba zatrudniona przez podmiot realizujący projekt budowy autostrady, nie realizuje bezpośrednio celu programu współfinansowanego za środków Unii Europejskiej. Oznacza to, że wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad ogólnych, gdyż nie zostały spełnione przesłanki umożliwiające zwolnienie tego wynagrodzenia z opodatkowania podatkiem dochodowym, określone w ww. przepisie.

Z uwagi na powyższe, stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl