IBPBI/1/415-551/12/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-551/12/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 11 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów do którego należy zaliczyć przychody z tytułu prowadzenia placówki kształcenia pozaszkolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów do którego należy zaliczyć przychody z tytułu prowadzenia placówki kształcenia pozaszkolnego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 lipca 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-551/12/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący osobą fizyczną, prowadzi działalność gospodarczą, jako przedsiębiorca zarejestrowany we właściwym Urzędzie Miasta. Dodatkowo Wnioskodawca jest wspólnikiem spółek osobowych. Zarówno działalność gospodarcza prowadzona jednoosobowo, jak i działalność spółek osobowych jest związana ze świadczeniem usług edukacyjnych. Dla celów podatkowych Wnioskodawca kumuluje przychody uzyskiwane w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej oraz przypadające mu części przychodów spółek osobowych. Podobnie kumulowane są koszty uzyskania przychodów przypadające na Wnioskodawcę.

Od wyliczonego w ten sposób dochodu obliczane są zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca zamierza założyć placówkę kształcenia pozaszkolnego i jednoosobowo będzie jej organem prowadzącym. Placówka ta uzyska odpowiedni wpis dokonany przez jednostkę samorządu terytorialnego. Nowo powołana placówka kształcenia pozaszkolnego będzie prowadziła zajęcia dla dzieci i młodzieży na zlecenie gmin.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 20 lipca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

* działalność opisana we wniosku będzie prowadzona w formie ogniska pracy pozaszkolnej, która to placówka jest wymieniona w ustawie o systemie oświaty w art. 2 pkt 3, jako placówka oświatowo - wychowawcza,

* źródłami finansowania prowadzonej placówki oświatowo - wychowawczej będą m.in. środki finansowe pochodzące od beneficjentów środków unijnych, na rzecz których świadczone będą usługi edukacyjne,

* Wnioskodawca będzie spełniał rolę tzw. "organu założycielskiego" oraz pełnił funkcje zarządzające (niezależnie od funkcji dyrektora powołanego zgodnie z ustawą o systemie oświaty),

* w chwili obecnej nie przewiduje się, aby Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie od prowadzonej przez siebie placówki oświatowo-wychowawczej. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Wnioskodawca w związku z prowadzeniem ww. placówki uzyska opisany wcześniej wpis.

* prowadzenie opisanej we wniosku placówki będzie spełniało przesłanki określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności będzie to działalność zarobkowa prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły,

* Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze opisanej we wniosku działalności oraz odpowiedzialność wobec osób trzecich z tytułu prowadzonej działalności,

* realizując za pośrednictwem opisanej wcześniej placówki zajęcia, Wnioskodawca będzie wykonywał je zgodnie z podpisanymi ze Zleceniodawcami umowami. Zajęcia będą wykonywane w czasie i miejscu wskazanym przez zlecających oraz będą oni mogli kontrolować prowadzenie zajęć, a także określać warunki ich prowadzenia. Pozostałe aspekty prowadzonej działalności takie jak dobór kadry pedagogicznej spełniającej odpowiednie wymagania, obsługa administracyjna itp. pozostaną w gestii Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Do którego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia placówki kształcenia pozaszkolnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane z tytułu prowadzenia placówki kształcenia pozaszkolnego powinny być zakwalifikowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody te powinny być kumulowane z pozostałymi przychodami osiąganymi przez Wnioskodawcę dla celów obliczenia należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Placówka kształcenia pozaszkolnego zostanie założona i będzie działała w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty. Uzyska też stosowny wpis dokonany przez jednostkę samorządu terytorialnego. Ze względu na brzmienie art. 83a ustawy o systemie oświaty działalność edukacyjna prowadzona przez placówkę kształcenia pozaszkolnego, której organem prowadzącym będzie Wnioskodawca, nie będzie podlegała rejestracji w rejestrze przedsiębiorców. Dla celów przypisania uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu prowadzenia placówki kształcenia pozaszkolnego do odpowiedniego źródła przychodów należy przyjąć że ustawodawca przyjął uniwersalną definicję pozarolniczej działalności gospodarczej. Dla uzyskiwania przychodów z tego źródła nie jest konieczne, aby podatnik miał status przedsiębiorcy. Ustalając, czy dany przychód pochodzi z działalności gospodarczej, należy w pierwszym rzędzie podjąć próbę przypisania go do jednego z pozostałych wymienionych w ustawie źródeł. Jeżeli okaże się to niemożliwe, a przychód powstał w wyniku działalności zarobkowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły, która prowadzona jest we własnym imieniu, wówczas przychód będzie stanowił przychód z działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, nie jest działalnością gospodarczą. Działalność prowadzona w ww. formach nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (nawet jeżeli spełnia zawarte w nim przesłanki), a zatem do tych form działalności nie stosuje się zasad ujętych w tej ustawie. Nie oznacza to jednak, iż na gruncie poszczególnych ustaw zasada ta nie może być modyfikowana. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na gruncie prawa podatkowego. Unormowania te mają charakter szczególny i tym samym mają pierwszeństwo przed zasadami wynikającymi z przepisu ww. ustawy o systemie oświaty (w myśl klauzuli lex specialis derogat legi generali).

W myśl art. 2 pkt 3 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje m.in. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia placówki oświatowo-wychowawczej, w rozumieniu przepisów ww. ustawy o systemie oświaty, są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne placówki oświatowo-wychowawczej, generuje przychody zaliczane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako przedsiębiorca zarejestrowany we właściwym Urzędzie Miasta. Dodatkowo Wnioskodawca jest wspólnikiem spółek osobowych. Zarówno działalność gospodarcza prowadzona jednoosobowo jak i działalność spółek osobowych jest związana ze świadczeniem usług edukacyjnych. Ponadto Wnioskodawca zamierza założyć placówkę kształcenia pozaszkolnego i jednoosobowo będzie jej organem prowadzącym. Placówka ta uzyska odpowiedni wpis dokonany przez jednostkę samorządu terytorialnego. Nowo powołana placówka kształcenia pozaszkolnego będzie prowadziła zajęcia dla dzieci i młodzieży na zlecenie gmin.

W świetle definicji działalności gospodarczej, zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie placówki kształcenia pozaszkolnego jest rodzajem aktywności określonej, jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej celem jest zapewnienie (dążenie do uzyskania) określonego dochodu. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań.

Jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku prowadzenie opisanej we wniosku placówki będzie spełniało przesłanki określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności będzie to działalność zarobkowa prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca będzie ponosił również ryzyko gospodarcze opisanej we wniosku działalności oraz odpowiedzialność wobec osób trzecich z tytułu prowadzonej działalności. Ponadto, prowadząc placówkę kształcenia pozaszkolnego Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność względem młodzieży oraz podmiotu zlecającego tj. gminy. Ww. placówka kształcenia pozaszkolnego prowadzona będzie w miejscu i czasie ustalonym przez Zleceniodawcę.

Z powyższego wynika zatem, iż prowadzenie przez Wnioskodawcę placówki kształcenia pozaszkolnego, ma znamiona działalności gospodarczej, a generowane w wyniku tej działalności gospodarczej przychody, są zaliczane do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl