IBPBI/1/415-547/13/ŚS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-547/13/ŚS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 4 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 sierpnia 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-547/13/ŚS, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 22 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W przyszłości zostanie wspólnikiem w spółkach jawnych, powstałych na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych (dalej: Spółki Jawne). Wnioskodawca nie wyklucza, że Spółki Jawne w przyszłości zostaną zlikwidowane. Na dzień likwidacji Spółek Jawnych, w ich majątku będą znajdowały się środki pieniężne oraz inne składniki majątkowe. W wyniku likwidacji Spółek, Wnioskodawca otrzyma przypadającą na siebie, zgodnie z umową spółek, część środków pieniężnych oraz innych składników majątkowych pozostających w Spółkach Jawnych na dzień likwidacji.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 20 sierpnia 2013 r., Wnioskodawca wskazał, iż:

* planuje zostać wspólnikiem dwóch spółek jawnych (dalej: Spółki lub Spółki Jawne) powstałych z przekształcenia innych spółek osobowych. W związku z planowanymi zmianami przepisów w zakresie opodatkowania spółek komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych, Wnioskodawca planuje, że spółka komandytowo-akcyjna w której jest wspólnikiem oraz spółka komandytowa w której zamierza zostać wspólnikiem zostaną przekształcone w Spółki Jawne. Przekształcenie to nastąpi w trybie określonym w art. 551 i następnych Kodeksu spółek handlowych. Wnioskodawca będzie uczestniczył w przekształceniu spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki komandytowej w spółki jawne, tzn. będąc wspólnikiem spółek przekształcanych stanie się wspólnikiem przekształconych Spółek Jawnych,

* przedmiotem działalności Spółek Jawnych będzie działalność finansowa, polegająca głównie na działalności inwestycyjnej na własny rachunek (obrót akcjami, obligacjami i innymi instrumentami finansowymi oraz inwestowanie w przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju), udzielanie pożyczek oraz dystrybucja środków finansowych w inny sposób np. w formie factoringu, a także doradztwo dotyczące inwestycji. Zgodnie z umowami spółek, przedmiot ich działalność będzie obejmował głównie: pozostałą finansową działalność usługową, gdzie indziej niesklasyfikowaną, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 64.99.Z), pozostałe formy udzielania kredytów (PKD 64.92.Z), pozostałą działalność wspomagającą usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 66.19.Z), działalność firm centralnych (head offices) i holdingów (PKD 70.10.Z), pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z),

* Wnioskodawca zakłada, iż w trakcie funkcjonowania Spółek Jawnych powstanie obowiązek podatkowy w związku z uzyskaniem dochodu z tych Spółek. W szczególności, jeżeli Spółki Jawne zrealizują zysk na sprzedaży akcji i innych instrumentów finansowych lub otrzymają odsetki od udzielonych pożyczek, po stronie Wnioskodawcy rozpoznającego przychody i koszty Spółek proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zyskach, powstanie obowiązek podatkowy,

* dochody Wnioskodawcy, jakie uzyskiwać on będzie z prowadzonej w formie Spółek Jawnych pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane będą w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT, czyli w formie tzw. podatku liniowego. Wnioskodawca złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania,

* ze względu na przedmiot działalności Spółek Jawnych, w przypadku gdy będą one likwidowane, Wnioskodawca może otrzymać następujące składniki majątku inne niż środki pieniężne: akcje, obligacje, inne instrumenty finansowe oraz wierzytelności z tytułu udzielonych przez spółki pożyczek. Wnioskodawca może otrzymać również sprzęt biurowy stanowiący wyposażenie spółek,

* w przypadku gdyby odpłatne zbycie innych niż środki pieniężne składników majątku, które Wnioskodawca otrzyma w wyniku likwidacji Spółek Jawnych zostało dokonane przez ww. Spółki przed ich likwidacją, skutkowałoby to powstaniem przychodu ze źródła przychodów pozarolniczą działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Jeżeli chodzi o zbycie akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, przez spółki jawne przed ich likwidacją odpłatne zbycie dokonane byłoby w wykonywaniu działalności gospodarczej (zgodnie z określonym w umowach spółek przedmiotem ich działalności). W związku z tym gdyby odpłatne zbycie zostało dokonane przez spółki jawne przed ich likwidacją, skutkowałoby to powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu ze źródła przychodów pozarolniczą działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów ustawy o PIT,

* Wnioskodawca planuje, że spółka komandytowo-akcyjna, w której jest akcjonariuszem oraz spółka komandytowa, w której zamierza zostać komandytariuszem zostaną przekształcone w spółki jawne. Otrzymane w wyniku likwidacji Spółek Jawnych pieniężne i niepieniężne składniki majątkowe będą pochodziły z działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółki Jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną,

* środki pieniężne będą pochodziły głównie z dokonywanej przez spółki jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną sprzedaży akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, z otrzymywanych przez te spółki odsetek od udzielonych pożyczek, z otrzymywanych wynagrodzeń z tytułu świadczenia usług factoringu i usług doradczych. Niepieniężne składniki majątkowe będą stanowiły aktywa spółek, które mogą pozostać w spółkach po przeprowadzeniu likwidacji. Mogą to być przykładowo: akcje, obligacje i inne instrumenty finansowe, których spółki nie zbyły przed zakończeniem likwidacji, należności z tytułu udzielonych przez spółki pożyczek, które nie zostały spłacone przed zakończeniem likwidacji oraz sprzęt biurowy pozostający w majątku spółek po zakończeniu likwidacji. Składniki te zostaną nabyte przez spółki jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną w drodze kupna. Otrzymane przez Wnioskodawcę pieniężne i niepieniężne składniki majątku nie będą pochodziły z niepodzielonego (pozostawionego w spółce) i nieopodatkowanego zysku spółki przekształconej.

Elementy opisu zdarzenia przyszłego zawarto również w części H poz. 70 uzupełnienia wniosku, gdzie wskazano, iż zgodnie z umowami spółek, głównym przedmiotem ich działalności będzie działalność inwestycyjna na własny rachunek (obrót akcjami, obligacjami i innymi instrumentami finansowymi oraz inwestowanie w przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju), udzielanie pożyczek oraz dystrybucja środków finansowych w inny sposób np. w formie factoringu, a także doradztwo dotyczące inwestycji. W związku z tym dokonywany przez spółki obrót akcjami i innymi instrumentami finansowymi będzie wykonywaniem działalności gospodarczej spółek i nie będzie stanowił odpłatnego zbycia składników uzyskanych przy okazji prowadzenia przez spółki innej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, likwidacja Spółek Jawnych spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy jakikolwiek przychodu (lub dochodu) do opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki pieniężne otrzymane w wyniku likwidacji spółek jawnych nie będą w ogóle podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Również w odniesieniu do przekazania innych składników majątku likwidowanych Spółek Jawnych, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17 ww. ustawy, nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych. Dopiero późniejsze zbycie tych niepieniężnych składników majątkowych otrzymanych w wyniku likwidacji spółek jawnych spowoduje powstanie po jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z likwidacją Spółek Jawnych nie powstanie dla Niego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 20 sierpnia 2013 r., Wnioskodawca wskazał ponadto, że Jego opinii fakt, iż Spółki Jawne powstaną z przekształcenia innych spółek osobowych (spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej) nie wpływa na to, iż w przedmiotowej sprawie w przypadku likwidacji Spółek Jawnych zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 3 pkt 10 oraz art. 14 ust. 2 pkt 17 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o PIT, środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji Spółek Jawnych nie będą w ogóle podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17 ww. ustawy otrzymanie niepieniężnych składników majątkowych likwidowanych Spółek Jawnych nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Dopiero późniejsze zbycie tych składników majątkowych spowoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są jasne i jednoznaczne. Podstawową zasadą prawa podatkowego jest to, że zakres przedmiotu opodatkowania musi być precyzyjnie określony w ustawie podatkowej, a interpretacja przepisów nie może być rozszerzająca (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22 października 1992 r., sygn. akt III ARN 50/92). Zasada ta wynika z art. 217 Konstytucji zgodnie z którym nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.

Zgodnie z przyjętą w judykaturze i doktrynie zasadą pierwszeństwa wykładni językowej, w procesie wykładni prawa podatkowego należy w pierwszej kolejności opierać na rezultatach wykładni językowej. W prawie podatkowym pogląd ten znajduje swoje oparcie w art. 84 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w myśl którego każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. W związku z powyższym, skoro z przepisów ustawy jawno wynika, że otrzymanie pieniężnych i niepieniężnych składników majątkowych likwidowanych spółek osobowych nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, na wykładnię tego przepisu nie może wpływać fakt, że spółki jawne powstały z przekształcenia innych spółek osobowych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał:

* interpretacje indywidualne wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 października 2012 r., Znak: IPPB1/415-825/12-3/KS, z dnia 20 grudnia 2012 r., Znak: IPPB1/415-1347/12-2/AM oraz z dnia 31 grudnia 2012 r., Znak: IPPB1/415-1341/12-2/EC,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 stycznia 2013 r., Znak: ITPB1/415-1180/12/MR,

* wyrok NSA z dnia 6 marca 2013 r. sygn. akt II FSK 1364/11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 - dalej "k.s.h."), spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, nie są zatem podatnikami podatków dochodowych, a dochody spółek osobowych nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem (w tym akcjonariuszem) spółki komandytowo-akcyjnej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 22 § 1 k.s.h, spółka jawna jest spółką osobową, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową. Stosownie do postanowień art. 8 § 1 k.s.h., spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Spółka jawna może zatem posiadać własny majątek, który jest odrębny od majątków osobistych jej wspólników.

W myśl art. 58 k.s.h., rozwiązanie spółki powodują:

1.

przyczyny przewidziane w umowie spółki,

2.

jednomyślna uchwała wszystkich wspólników,

3.

ogłoszenie upadłości spółki,

4.

śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości,

5.

wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika,

6.

prawomocne orzeczenie sądu.

Stosownie do treści art. 67 § 1 k.s.h., w przypadkach określonych w art. 58 należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki.

Zgodnie z art. 82 k.s.h., z majątku spółki spłaca się przede wszystkim zobowiązania spółki oraz pozostawia się odpowiednie kwoty na pokrycie zobowiązań niewymagalnych lub spornych. Pozostały majątek dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy spółki. W przypadku braku stosownych postanowień umowy spłaca się wspólnikom udziały. Nadwyżkę dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku. Rzeczy wniesione przez wspólnika do spółki tylko do używania zwraca się wspólnikowi w naturze.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki. Przyjęcie tej zasady jest podyktowane faktem, że podatnikiem podatku dochodowego z udziału w zyskach spółki niebędącej osobą prawną jest wspólnik tej spółki. Zyski osiągane przez tę spółkę, w czasie jej trwania, dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym są na bieżąco uwzględniane u jej wspólników, jako przychody i koszty z udziału w tej spółce.

W konsekwencji, stosownie do treści art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymanie środków pieniężnych w związku z likwidacją spółki jawnej, nie generuje przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 17 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są przychody z odpłatnego zbycia składników majątku:

a.

pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie,

b.

otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki.

Zgodnie natomiast z treścią art. 14 ust. 3 pkt 12 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku:

a.

pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie,

b.

otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki

- jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, likwidacja spółki niebędącej osobą prawną lub nastąpiło wystąpienie wspólnika z takiej spółki, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Powyższe przepisy zostały wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2011 r. Ich celem było - w przypadku przepisu art. 14 ust. 3 pkt 10 - uniknięcie podwójnego opodatkowania środków pieniężnych otrzymywanych przez wspólnika spółki osobowej w związku z jej likwidacją, będących skutkiem operacji gospodarczych, w wyniku których wspólnik wykazał już - stosownie do treści art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychody i koszty uzyskania tych przychodów, niezależnie od faktu dokonania wypłaty na rzecz tego wspólnika uzyskanej przez spółkę osobową nadwyżki uzyskanych przychodów nad poniesionymi kosztami. W przypadku natomiast innych niż pieniężne składniki majątku istota ww. regulacji prawnej, tkwi w opodatkowaniu tzw. majątku likwidacyjnego (innego niż środki pieniężne), dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia, a nie w momencie ich otrzymania.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w przyszłości zostanie wspólnikiem dwóch Spółek Jawnych, powstałych z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej i komandytowej. Wnioskodawca w spółce komandytowo-akcyjnej posiada status akcjonariusza natomiast w spółce komandytowej będzie komandytariuszem. Zgodnie z umowami Spółek Jawnych, głównym przedmiotem ich działalności będzie działalność inwestycyjna na własny rachunek (obrót akcjami, obligacjami i innymi instrumentami finansowymi oraz inwestowanie w przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju), udzielanie pożyczek oraz dystrybucja środków finansowych w inny sposób np. w formie factoringu, a także doradztwo dotyczące inwestycji. W związku z tym dokonywany przez spółki obrót akcjami i innymi instrumentami finansowymi będzie wykonywaniem działalności gospodarczej Spółek i nie będzie stanowił odpłatnego zbycia składników uzyskanych przy okazji prowadzenia przez spółki innej działalności. Spółki Jawne następnie zostaną zlikwidowane. W wyniku tych czynności prawnych, Wnioskodawca otrzyma przypadającą na Niego część środków pieniężnych oraz niepieniężnych składników majątkowych (np. akcje, obligacje i inne instrumenty finansowe, których Spółki nie zbyły przed zakończeniem likwidacji, należności z tytułu udzielonych przez spółki pożyczek, które nie zostały spłacone przed zakończeniem likwidacji oraz sprzęt biurowy). W uzupełnieniu wniosku wskazano ponadto, iż środki pieniężne będą pochodziły głównie z dokonywanej przez spółki jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną sprzedaży akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, z otrzymywanych przez te spółki odsetek od udzielonych pożyczek, z otrzymywanych wynagrodzeń z tytułu świadczenia usług factoringu i usług doradczych. Niepieniężne składniki majątkowe będą stanowiły aktywa spółek, które mogą pozostać w spółkach po przeprowadzeniu likwidacji. Mogą to być przykładowo: akcje, obligacje i inne instrumenty finansowe, których spółki nie zbyły przed zakończeniem likwidacji, należności z tytułu udzielonych przez spółki pożyczek, które nie zostały spłacone przed zakończeniem likwidacji oraz sprzęt biurowy pozostający w majątku spółek po zakończeniu likwidacji. Składniki te zostaną nabyte przez spółki jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną w drodze kupna.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy dojdzie do likwidacji spółek jawnych powstałych z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej i spółki komandytowej, których Wnioskodawca będzie wspólnikiem i w wyniku tej czynności prawnej otrzyma On środki pieniężne i inne niepieniężne składniki majątku (odpowiadające Jego udziałowi w spółce), to po stronie Wnioskodawcy na dzień ich otrzymania nie powstanie przychód (dochód) podatkowy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ze złożonego wniosku nie wynika bowiem, iż źródłem pochodzenia majątku otrzymanego w następstwie likwidacji spółek jawnych będzie niepodlegający opodatkowaniu przychód (dochód) tych spółek lub spółek w wyniku przekształcenia, których spółki te powstały.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż stosownie do zadanego pytania przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena skutków podatkowych, jakie dla Wnioskodawcy powstaną na dzień likwidacji spółek jawnych, o których mowa we wniosku. W konsekwencji przedmiotem tej interpretacji nie jest kwestia skutków podatkowych ewentualnego zbycia otrzymanych w następstwie likwidacji składników majątku. Wnioskodawca może w tym zakresie wystąpić z odrębnym wnioskiem ORD-IN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl