IBPBI/1/415-533/10/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-533/10/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 4 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dalszego opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku zawarcia kontraktu menedżerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dalszego opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku zawarcia kontraktu menedżerskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki (PKD 2007 - 62.01, 62.02, 62.09). W szczególności zajmuje się projektowaniem oprogramowania i systemów komputerowych, projektowaniem procedur serwisowych dla systemów komputerowych oraz pisaniem, modyfikowaniem, wspomaganiem oprogramowania. W bieżącym roku ilość klientów, dla których Wnioskodawca świadczy usługi zmniejszyła się do jednego - firmy X. Dla tego klienta świadczy usługi informatyczne jako podwykonawca od 1992 r. W szczególności projektuje oprogramowanie i systemy komputerowe oraz procedury serwisowe, które następnie firma X wykonuje i sprzedaje. Wynagrodzenie z tytułu usług projektowych stanowi określony procent wartości dodanej, którą firma X będzie mogła uzyskać w wyniku zrealizowania danego projektu. Dla firmy X Wnioskodawca również pisze, modyfikuje i wspomaga oprogramowanie komputerowe. Wynagrodzenie z tytułu usług pisania, modyfikowania i wspomagania oprogramowanie jest uzgadniane dla każdego zlecenia. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności wykonywane podczas realizacji usług i usługi wykonuje we własnej siedzibie, w sposób i w czasie ustalonym przez siebie. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał opodatkowanie podatkiem liniowym 19%.

Wnioskodawca otrzymał propozycję objęcia funkcji prokurenta w firmie X. Zakres obowiązków wynikających z funkcji prokurenta nie będzie pokrywać się z zakresem usług informatycznych wykonywanych przez Wnioskodawcę dla firmy X w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W zakres jego obowiązków wchodzić będzie w szczególności strategiczne zarządzanie rozwojem firmy X. Funkcja prokurenta będzie wykonywana na podstawie kontraktu menadżerskiego i rozliczana jako działalność prowadzona osobiście. Zatem wynagrodzenie z tego tytułu nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności i nie podlega opodatkowaniu wg zasad określonych w przepisach art. 44 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po objęciu funkcji prokurenta w firmie X na podstawie kontraktu menadżerskiego podatnik nadal może w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć usługi informatyczne jako podwykonawca dla firmy X i dochód z tytułu tych usług opodatkować podatkiem liniowym 19%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi informatyczne, które świadczy są usługami wymagającymi specjalistycznej wiedzy technicznej z zakresu technologii informatycznych. Świadcząc te usługi Wnioskodawca nie ma bezpośredniego wpływu na działalność firmy X, w tym na wyniki przez nią osiągane. Uzgodniony sposób wynagrodzenia za świadczone usługi, a w szczególności uzgodnione wynagrodzenia za usługi projektowe jako określony procent wartości dodanej możliwej do osiągnięcia z realizacji projektu wynika ze swobody zawierania umów i jest częścią ryzyka gospodarczego ponoszonego przez Wnioskodawcę.

Po objęciu prokury na podstawie kontraktu menadżerskiego Wnioskodawca będzie związany z firmą X w dodatkowym zakresie. Zakres ten nie będzie pokrywać się z zakresem usług informatycznych świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Z definicji prokury wynika, że jest to szczególny rodzaj pełnomocnictwa (art. 109#61446; § 1 k.c.). Zatem na podstawie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskane na podstawie kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, ale w tym wypadku nie zawierane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, więc nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, po objęciu funkcji prokurenta w firmie X na podstawie kontraktu menadżerskiego podatnik nadal może w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć usługi informatyczne jako podwykonawca dla firmy X i dochód z tytułu tych usług opodatkować podatkiem liniowym 19%, albowiem na podstawie art. 30c ust. 6 ww. ustawy, dochodów z pozarolniczej działalności opodatkowanych podatkiem liniowym nie łączy się z dochodami z innych źródeł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej.

Istotnym jest zatem ustalenie, z jakiego źródła przychodu podatnik uzyskuje dochód. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie to obejmuje zatem m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy. Poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 tej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia natomiast pozostaje w tym przypadku forma prawna w jakiej podatnik prowadzi działalność gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy usługi informatyczne jako podwykonawca dla firmy X, z których dochody opodatkował 19% podatkiem liniowym. Zamierza również w firmie X objąć funkcję prokurenta na podstawie kontraktu menadżerskiego.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż przychody, które Wnioskodawca będzie uzyskiwał w związku z pełnieniem funkcji prokurenta w firmie X na podstawie kontraktu menadżerskiego, zgodnie z art. 13 pkt 9 ww. ustawy, zaliczyć należy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Jeżeli zatem w istocie Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne dla firmy X, jako podwykonawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to dochody uzyskiwane ze świadczenia tych usług mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie informuje się, iż w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwalifikacji świadczonych usług informatycznych do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, gdyż kwestia ta, nie była przedmiotem ani pytania ani stanowiska zawartego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl