IBPBI/1/415-512/14/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-512/14/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 22 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia opisanych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia opisanych usług.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą prowadzącą samodzielnie pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności wykonuje projekty różnego rodzaju kodu źródłowego, służącego sieciom i systemom komputerowym. Usługi te polegają na tworzeniu przez Wnioskodawczynię rozbudowanych skryptów działających w ramach dowolnego ze znanych w świecie IT systemu komputerowego, bądź też sieci Internet, poprzez stworzenie odpowiedniego kodu źródłowego, działającego potem jako technologia-program w ramach systemu komputerowego, czy sieci. Wnioskodawczyni tworzy od podstaw zaawansowany projekt w postaci odpowiedniego kodu źródłowego, który to, po zaaplikowaniu go do odpowiadającego mu systemu komputerowego, działa jako jego integralna część w ramach tegoż systemu, czy sieci. Tworzenie projektów wyżej opisanych kodów stanowi przeważającą część usług, jakie Wnioskodawczyni świadczy w ramach działalności gospodarczej. Świadczenie ww. usług odbywa się w ramach posługiwania się specjalistycznym językiem programowym, jak chociażby HTML, CSS3, Java Script i tym podobne. Wnioskodawczyni podkreśla, że stopień złożoności projektów oraz ich rozbudowany kod źródłowy nie pozwalają potraktować ich, jako zwykłe oprogramowanie, dostępne na rynku. Stanowią one integralną technologię, związaną z danym systemem komputerowym. W ramach współpracy Wnioskodawczyni wykonuje projekty zarówno agencyjne (stanowiące przedmiot konkretnego zamówienia zleceniodawcy, tworzone tylko i wyłącznie dla niego), jak i projekty o charakterze czysto produktowym, do których to dostęp, czy też licencja mogą zostać zakupione przez dowolny podmiot. Zleceniodawca pokrywa wszelkie koszty pracy Wnioskodawczyni; wytworzone w ramach umowy oprogramowanie sprzedaje natomiast jako własny produkt. Część oprogramowania tworzona jest także w modelu tzw. "open source (otwartego oprogramowania); oprogramowanie to nie jest tworzone na niczyje zamówienie, lecz udostępniane publicznie i za darmo. Działanie takie ma na celu rozwój istniejącej Sieci i technologii z nią związanej, a każdy z użytkowników, który uzyska dostęp do tegoż oprogramowania, może je dowolnie replikować, dokonywać w nim zmian a nawet sprzedać. Tworząc oprogramowanie Wnioskodawczyni posługuje się najnowszymi technologiami, niekoniecznie zaimplementowanymi w najpopularniejszych systemach operacyjnych oraz przeglądarkach internetowych. Dzięki wysokiemu stopniowi skomplikowania tworzonego oprogramowania, Wnioskodawczyni przyczynia się do rozwoju tychże technologii poprzez testowanie istniejących rozwiązań, zgłaszanie błędów, naprawianie ich oraz pisanie nowych rozwiązań, wolnych od ewentualnych błędów w funkcjonowaniu. Zwiększa to możliwości użytkowania tych technologii w środowiskach produkcyjnych.

Oprogramowanie tworzone jest na potrzeby dwojakiego rodzaju użytkowników: zarówno dla posiadających profesjonalną wiedzę programistów (do nich skierowane jest oprogramowanie w postaci fragmentów odpowiedniego kodu programowego czy bibliotek), jak i zwykłych użytkowników sieci (w ich przypadku chodzi o gotowe i w pełni funkcjonalne produkty w postaci aplikacji).

Zgodnie z pismem z 24 marca 2014 r., wydanym przez Urząd Statystyczny w Łodzi, stanowiącym odpowiedź na wniosek o nadanie tymże usługom odpowiedniego kodu, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), świadczone przez Wnioskodawczynię usługi polegające na projektowaniu różnego rodzaju komputerowych kodów źródłowych, służących sieciom i systemom komputerowym, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 "Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych". Przychody z tytułu wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie przekraczają równowartości kwoty 150.000 tysięcy euro.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla opodatkowania przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosić będzie 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody uzyskiwane przez nią ze świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 62.01.12.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy. Wnioskodawczyni stwierdza, że osiągane przez nią przychody w kwocie nieprzekraczającej równowartości 150.000 euro pozwalają jej na opodatkowanie, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychodów ewidencjonowanych z działalności w formie ryczałtu. Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody uzyskiwane przez nią ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 62.01.12.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi te nie są wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 5. Usługi te nie zostały ponadto wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, który to wymienia usługi, dla świadczenia których nie ma możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ustawa nie wymienia także tych usług w art. 23, w którym w sposób enumeratywny wskazano usługi, dla których formą opodatkowania jest karta podatkowa. Stawka 8,5% jest także stawką przewidzianą dla przychodów z działalności usługowej. Stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, o ile dla danego rodzaju przychodów nie wprowadzono innej stawki - niższej, bądź wyższej (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, "Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz.", ABC, Warszawa 2011). Skoro, usługi te nie zostały wymienione w przepisach stanowiących inną stawkę ryczałtu, zastosowanie winna mieć więc stawka 8,5%.

Wnioskodawczyni wskazała na treść art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Zakres usług dotyczących oprogramowania zawężony został więc wyłącznie do usług związanych z oprogramowaniem, gdyż użyto przy nim oznaczenia "ex". Pod zakres ten nie podlegają więc świadczone przez Wnioskodawczynię i opisane usługi z symbolu 62.01.12.0.

Na potwierdzenie przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z:

* 28 stycznia 2013 r. Znak: ITPB1/415-1159/13/MW,

* 19 grudnia 2013 r., Znak: ITPB1/415-991 a/13/HD.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli uzyskali przychody z tej działalności prowadzonej samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy. W przepisie tym wskazano m.in. rodzaje działalności, których wykonywanie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przepis ten nie obejmuje swym zakresem opisanych we wniosku usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi samodzielnie pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych. Jej przychody z tej działalności nie przekraczają równowartości 150.000 euro. Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, że (co do zasady) przychody z tej działalności może opodatkowywać ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stawka tego ryczałtu uzależniona jest od rodzaju faktycznie wykonywanych usług.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) wynosi 17%.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym, stosownie do art. 4 ust. 4 cytowanej ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 62.01.1 Sklasyfikowane zostały usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych. W skład tych usług wchodzą:

* usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0),

* usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0).

Powyższe oznacza, że zakresem art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ww. ustawy objęte są te z ww. usług (sklasyfikowanych zarówno pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, jak i 62.01.12.0), które związane są z oprogramowaniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawczyni prowadzi działalność usługową sklasyfikowaną - jak twierdzi-wg PKWiU pod symbolem 62.01.12.0. Przy czym, jak wynika wprost z wniosku, Wnioskodawczyni w istocie świadczy usługi w zakresie oprogramowania (tworzy odpowiednie kody źródłowe, działające potem jako technologia - program, wykonuje projekty agencyjne, w wyniku których wytwarza oprogramowanie, tworzy oprogramowanie w modelu "open source"; tworzy oprogramowanie na potrzeby profesjonalistów - programistów oraz gotowe aplikacje dla zwykłych użytkowników).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia usług, sklasyfikowanych wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 62.01.12.0, związanych z oprogramowaniem będą opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 17%. Natomiast te z usług, które nie są związane z oprogramowaniem mogą być opodatkowane wg stawki 8,5%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl