IBPBI/1/415-5/09/RM - Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-5/09/RM Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W. przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 stycznia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 26 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 17 marca 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło dnia 26 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług naprawy pojazdów samochodowych. Opodatkowany jest na zasadach ogólnych. Do celów rozliczeń podatkowych prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W związku z zatrudnianiem pracowników młodocianych ma otrzymać dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników przyznawane przez burmistrza w ramach dotacji celowej na zadania własne.

W uzupełnienie wniosku wskazano, iż ww. dofinansowanie będzie otrzymane po dniu 31 stycznia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymana dotacja kosztów kształcenia młodocianych, jako kwota niestanowiąca przychodu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinna być wykazana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

2.

Czy dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych jest przychodem określonym w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czego skutkiem byłby obowiązek wyłączenia z kosztów uzyskania przychodu uprzednio zaliczonych wydatków na wyszkolenie uczniów...

Zdaniem wnioskodawcy dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne w myśl art. 70b ustawy o systemie oświaty. Dofinansowanie to stanowi dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym kwota ww. dofinansowania jako, że pochodzi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie stanowi przychodu podatkowego i nie podlega zaksięgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W opinii wnioskodawcy dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych określone w art. 70b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty jest dochodem, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak poniesione wydatki i koszty na kształcenie młodocianego są kosztem uzyskania przychodu. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 mówi o wydatkach i kosztach bezpośrednio sfinansowanych z dochodów pochodzących między innymi z dotacji budżetowych. Tymczasem w przypadku dotacji do kosztów kształcenia młodocianych pracowników nie jest możliwe "bezpośrednie" przyporządkowanie poniesionych kosztów do źródeł ich finansowania wolnych od podatku jakim jest dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych. W tej sytuacji zdaniem wnioskodawcy otrzymanie tego dofinansowania nie rodzi obowiązku wyłączenia poniesionych wcześniej wydatków i kosztów kształcenia młodocianego z kosztów uzyskania przychodu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 70b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia, jeżeli:

1.

pracodawca lub osoba prowadząca zakład w imieniu pracodawcy albo osoba zatrudniona u pracodawcy posiada kwalifikacje wymagane do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych, określone w odrębnych przepisach,

2.

młodociany pracownik ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy i zdał egzamin, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 70b ust. 6 ww. ustawy o systemie oświaty dofinansowanie przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania młodocianego pracownika, w drodze decyzji, po stwierdzeniu spełnienia warunków określonych w ust. 1. W myśl art. 70b ust. 8 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lutego 2009 r. (nadanym mocą art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2009 r. Nr 6 poz. 33) - dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników jest finansowane ze środków Funduszu Pracy. Środki te przekazywane są wyodrębniony rachunek bankowy urzędu wojewódzkiego (art. 70b ust. 9 ww. ustawy). Natomiast wojewoda otrzymane środki na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy gminy (art. 70b ust. 10 tej ustawy).

Zauważyć przy tym należy, iż do dnia 31 stycznia 2009 r. przepis art. 70b ust. 8 ww. ustawy stanowił, iż dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników, odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne.

Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników wypłacane ze środków Funduszu Pracy, wypłacone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na podstawie ww. przepisów o systemie oświaty mieści się w zakresie unormowania przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie powołany przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na jego podstawie wolne od podatku dochodowego są wyłącznie dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ten odnosi się bowiem do dotacji którymi w myśl art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań i kosztów, o których mowa w literach a)-e) tego przepisu, zwane dalej "dotacjami celowymi". Skoro jak wskazano powyżej, od dnia 1 lutego 2009 r. dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników nie odbywa się w ramach dotacji, a za dotację taką nie sposób uznać środków pochodzących z Funduszu Pracy to ww. zwolnienie nie może mieć zastosowania.

W konsekwencji dofinansowanie jakie wnioskodawca ma otrzymać stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej podlegający wykazaniu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów, zważywszy przy tym, iż żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zwalnia tego przychodu od opodatkowania

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Przy czym, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu. Co do zasady, kosztami uzyskania przychodów mogą więc być wydatki związane z kształceniem młodocianych pracowników.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Zważywszy, iż dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, jakie otrzyma wnioskodawca stanowić będzie przychód z prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej, stwierdzić należy, iż nie będzie on obowiązany do dokonania pomniejszenia wydatków, o których mowa w tym przepisie. Przepis ten nie znajdzie zatem na gruncie przedmiotowej sprawy zastosowania, jednakże z innych powodów niż wskazane w przedstawionym we wniosku stanowisku wnioskodawcy.

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl