IBPBI/1/415-49/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-49/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Komandytowej przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki komandytowej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na wypłatę premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki komandytowej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na wypłatę premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Udziałowcami Spółki komandytowej są osoby fizyczne jako komandytariusze. Rozliczają dochody z działalności gospodarczej w oparciu o dochód ustalony na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych zgodnie z ustawą o rachunkowości. Spółka realizuje sprzedaż głównie do klientów instytucjonalnych, z którymi zawierane są umowy na dostawę sprzedawanych towarów. Niektórzy klienci o strategicznym znaczeniu dla firmy, zachęcani są do zakupu towarów poprzez premie pieniężne rozliczane zgodnie z zawartą umową, głównie na koniec roku kalendarzowego. Wysokość premii pieniężnej zależy od wysokości obrotu zrealizowanego z danym odbiorcą. Podstawą wypłaty premii pieniężnej jest faktura VAT wystawiona na rzecz Spółki przez odbiorcę. Z uwagi na cykle rozliczeń, ww. faktury wystawione są z datą styczniową 2009 r., zawierając opis, iż dotyczą roku 2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktury wystawione w styczniu 2009 r. za usługi opisane powyżej, a dotyczące 2008 r. będą stanowić koszt podatkowy 2008 czy 2009 r....

Zdaniem wnioskodawcy, skoro Spółka prowadzi księgi rachunkowe, to rozliczając koszty w czasie, podatnicy (wspólnicy spółki osobowej) powinni odwoływać się do regulacji art. 22 ust. 5-5d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę charakter wydatku, należy przyjąć, iż jest to koszt bezpośrednio związany z przychodem.

Zatem wydatek taki ujmowany jest w rachunku podatkowym roku, w którym został uzyskany przychód podatkowy, do którego jest ów koszt przypisany. Zasada taka stosowana jest w odniesieniu do tych kosztów, które zostały poniesione w roku uzyskania przychodu lub w latach wcześniejszych.

Jeżeli natomiast koszt został poniesiony już po zakończeniu roku, w którym podatnik (podatnicy) uzyskali przychód, wówczas o tym, do jakiego roku ów koszt zostanie zaliczony, zadecyduje moment poniesienia.

Zgodnie bowiem z dyspozycją przepisu art. 22 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Gdyby koszty bezpośrednio związane z przychodami zostały poniesione po wskazanym powyżej dniu, wówczas są one potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane jest zeznanie.

Zatem koszt podatkowy wynikający z przyznanej premii pieniężnej należy rozliczyć w 2008 r., pomimo daty na fakturze ze stycznia 2009 r., gdyż w sposób bezpośredni opisywany koszt dotyczy przychodów 2008 r., a istnieje możliwość zarachowania ww. kosztu na podstawie otrzymanej faktury do daty sporządzenia sprawozdania finansowego.

Dokumentowanie ww. kosztu - premii pieniężnej - realizowane jest poprzez wystawienie faktury przez odbiorcę zgodnie z wyjaśnieniami Podsekretarza Stanu z dnia 30 grudnia 2004 r. (Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026) w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka powołała interpretację indywidualną z dnia 30 maja 2008 r. IP-PB3-423-387/08-3/Kr, wydaną przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż jak wynika z wniosku wnioskodawcą jest Spółka Komandytowa, niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla Spółki co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl