IBPBI/1/415-462/12/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-462/12/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 17 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej mającej siedzibę na Słowacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej mającej siedzibę na Słowacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest udziałowcem spółki z o.o. z siedzibą w Polsce (w kapitale zakładowym posiada wszystkie 100 udziałów, o łącznej wartości nominalnej 111.000,00 zł). Planuje zostać wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności słowackiej spółki komandytowej (zwanej dalej "SKS"). SKS jest spółką osobową z osobowością prawną, działającą, zgodnie z prawem słowackim, jako komanditn#224; spoločnost' (odpowiednik polskiej spółki komandytowej). Wnioskodawca zostanie w SKS wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności (komplementariuszem), ponoszącym pełną odpowiedzialność za zobowiązania SKSi uprawnionym do jej reprezentacji. SKS jest zgodnie z prawem słowackim, samodzielnym podmiotem praw i obowiązków. Art. 2 słowackiej ustawy o podatku dochodowym z dnia 4 grudnia 2003 r., obejmuje każdy podmiot prawa posiadający siedzibę lub miejsce efektywnego zarządu na terytorium Słowacji (m.in. SKS), nieograniczonym obowiązkiem podatkowym. Zgodnie ze słowackimi regulacjami podatkowymi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym ustala się dla SKS, jako odrębnego podmiotu. Od tak ustalonej podstawy odejmuje się część przypadającą na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności, określoną proporcjonalnie do ich udziałów w zysku SKS, wskazanych w umowie spółki. Pozostała po odjęciu udziałów wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności kwota podstawy opodatkowania jest dochodem SKS i podlega opodatkowaniu na poziomie spółki. Natomiast wyłączona z podstawy opodatkowania SKS kwota przypadająca wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności stanowi dochód tych wspólników, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W efekcie, w odniesieniu do dochodów SKS przypadających na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności, ostatecznie to ci wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego. Ponieważ Wnioskodawca nie jest słowackim rezydentem podatkowym, art. 16 ust. 3 słowackiej ustawy o podatku dochodowym, traktuje Jego dochody z tytułu udziału w SKS, jako dochody osiągane z położonego na terytorium Słowacji zakładu, tj. zrównuje je z dochodami z prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Słowacji. Pokrycie wkładu Wnioskodawcy do SKS nastąpi aportem (wkładem) w postaci posiadanych przez niego 100 udziałów w kapitale zakładowym spółki z o.o.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy aport posiadanych przez Wnioskodawcę 100 udziałów w kapitale zakładowym spółki z o.o. na pokrycie wkładu w SKS będzie oznaczał osiągnięcie przez Wnioskodawcę przychodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 6-8 i 8 - 21 umowy z dnia 18 sierpnia 1994 r., zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131 - dalej "UPO"), wskazują kategorie dochodów, które w przypadku ich osiągnięcia przez Wnioskodawcę mogłyby być opodatkowane przez Słowację. Nie ma wśród nich dochodu z tytułu aportu do spółki osobowej. Jeśli więc aport posiadanych przez Wnioskodawcę udziałów w kapitale zakładowym spółki z o.o. na pokrycie wkładu do SKS będzie oznaczał osiągnięcie przychodu, prawo do jego opodatkowania zgodnie z art. 22 UPO, przysługiwać będzie Polsce. SKS jest, zgodnie z przepisami słowackimi, spółką osobową. Dochód osiągnięty przez SKS, w części przypadającej na jej wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności, stanowi dochód tych wspólników, którzy będą z tego tytułu zobowiązani do zapłaty słowackiego podatku dochodowego. W świetle powyższego uznać należy, że SKS jest spółką transparentną podatkowo, podobnie jak polskie spółki osobowe i w tym znaczeniu nie będącą podatnikiem podatku dochodowego. SKS jest zatem spółką niebędacą osobą prawną, w rozumieniu art. 5a pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm. - określanej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.f."). Oznacza to, że wniesienie przez Wnioskodawcę aportu do SKS będzie przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

W myśl art. 13 ust. 1 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131), zyski, osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowanie w tym drugim Państwie.

Natomiast zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (art. 13 ust. 4 cyt. ustawy).

Powyższe oznacza, iż w zależności od przedmiotu wkładu wnoszonego przez podatnika do spółki osobowej z siedzibą na Słowacji, czynność ta może podlegać opodatkowaniu na Słowacji lub w Polsce.

W przypadku, gdy przedmiotem tego wkładu wnoszonego przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce będą składniki majątku inne niż nieruchomości, niestanowiące w momencie wniesienia aportu składników majątku związanych z zakładem, bądź stałą placówką, za pośrednictwem których ww. podatnik prowadzi działalność gospodarczą, bądź wykonuje wolny zawód na terenie Słowacji, to przychód z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w cyt. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Zamierza zostać wspólnikiem spółki osobowej z siedzibą na Słowacji, ponoszącym nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania tej Spółki, poprzez wniesienie aportu w postaci posiadanych udziałów w spółce z o.o. Spółka, której zamierza zostać wspólnikiem, zorganizowana i zarejestrowana będzie wg prawa słowackiego, jako komanditn#224; spoločnost', odpowiednik polskiej spółki komandytowej, która w świetle prawa słowackiego nie jest podatnikiem podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania spółki. W świetle postanowień słowackiego kodeksu handlowego komanditn#224; spoločnost' jest podmiotem praw i obowiązków odrębnym od swoich wspólników. Powyższe oznacza, że wniesienie do tej spółki wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce z o.o. spowoduje przeniesienie własności tych udziałów na spółkę.

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 50b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki. Przy czym, stosownie do treści art. 5a pkt 26 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż wskazana we wniosku czynność wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce z o.o. do słowackiej spółki osobowej nie będzie powodowała obowiązku zapłaty w Polsce podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl