IBPBI/1/415-385/12/WRz - Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z produkcji energii elektrycznej odnawialnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-385/12/WRz Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z produkcji energii elektrycznej odnawialnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 28 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów właściwego do opodatkowania przychodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskanych w:

* 2009 r. - jest nieprawidłowe,

* 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów właściwego do opodatkowania przychodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskanych w 2009 i 2010 r. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 30 maja 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-389/12/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 8 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2007 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, sklasyfikowaną pod symbolem PKD 35.11.Z - wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy turbiny wiatrowej. W dniu 23 października 2008 r. podpisał umowę z Zakładem Energetycznym, dotyczącą sprzedaży energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Po zakończeniu miesiąca zakład energetyczny dokonuje odczytu stanu liczników i przesyła informacje o ilości wyprodukowanej energii. Wnioskodawca na tej podstawie wystawia faktury VAT i występuje z wnioskiem o wydanie świadectwa pochodzenia energii odnawialnej. Wniosek ten potwierdza zakład energetyczny i przesyła do Urzędu Regulacji Energetyki. Na tej podstawie Urząd ten przesyła Wnioskodawcy świadectwa pochodzenia energii, które za pośrednictwem domu maklerskiego sprzedaje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskane w 2009 i 2010 r. są przychodami z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, czy też z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody netto ze sprzedaży ww. świadectw winien łączyć z przychodami ze sprzedaży energii elektrycznej, ujmować je w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i opodatkowywać na tzw. zasadach ogólnych. Za dany rok podatkowy wszystkie przychody i koszty ich uzyskania winny być wykazywane w deklaracji PIT-36. Świadectwa pochodzenia energii nie są papierami wartościowymi, ani "grą" na giełdzie towarowej. Wnioskodawca nie ma wpływu na ich cenę, która jest odgórnie ustalana przez dom maklerski. Wykazanie tych przychodów w deklaracji PIT-38 jest dla Wnioskodawcy dodatkowym obciążeniem finansowym, gdyż 19% podatek dochodowy od osób fizycznych, oblicza się bez możliwości pomniejszenia uzyskanego przychodów o koszty jego uzyskania oraz odliczenia składek na ubezpieczenia zdrowotne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 7 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Zgodnie z definicją działalności gospodarczej, zawartą w przepisie art. 5a pkt 6 ww. ustawy, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność, m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oprócz elementu pozytywnego (prowadzenia działalności zarobkowej w sposób zorganizowany i ciągły) ustawodawca wprowadził także element negatywny, tzn. że uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 tej ustawy. Jeżeli zatem uzyskiwany przez osobę fizyczną przychód zaliczany jest w świetle regulacji wskazanych powyżej przepisów do odrębnego źródła przychodów, to nawet spełnienie pozytywnego elementu definicji określonej w art. 5a pkt 6 ww. ustawy nie powoduje, że przychód podatkowo będzie uznawany za pochodzący z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane "świadectwem pochodzenia". Zgodnie z art. 9e ust. 6 Prawa energetycznego, prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, z późn. zm.).

Przyznanie świadectwa pochodzenia wywołuje skutek w postaci możliwości swobodnego nim obrotu. Świadectwo pochodzenia stanowi potwierdzenie ilości wyprodukowanej energii i obrót nim nie ma już związku z przychodami uzyskanymi z produkcji energii.

W 2009 r. prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia należało uznać za pochodne instrumenty finansowe, o których mowa:

* w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, w brzmieniu obowiązującym do dnia 20 października 2009 r. (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.), w myśl którego instrumentami finansowymi są prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (podobnie instrumenty towarowe),

* w art. 3 pkt 28a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 21 października 2009 r., zgodnie z którym przez pojęcie instrumentów pochodnych - rozumie się opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii (wiatru) w 2009 r. stanowił przychód z kapitałów pieniężnych a nie przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, sklasyfikowaną pod symbolem PKD 35.11.Z - wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy turbiny wiatrowej. W dniu 23 października 2008 r. podpisał umowę z zakładem energetycznym, dotyczącą sprzedaży energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Po zakończeniu miesiąca zakład energetyczny dokonuje odczytu stanu liczników i przesyła informacje o ilości wyprodukowanej energii. Wnioskodawca na tej podstawie wystawia faktury VAT oraz występuje z wnioskiem o wydanie świadectwa pochodzenia energii odnawialnej. Po ich otrzymaniu Wnioskodawca sprzedaje je za pośrednictwem domu maklerskiego.

Z powyższego wynika zatem, iż przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy latach 2009 i 2010 było wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych, a nie obrót prawami majątkowymi, czy też instrumentami finansowymi (świadectwami pochodzenia energii). Obrót prawami majątkowymi, czy instrumentami finansowymi może być wykonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jednak jeśli nie jest to przedmiotem prowadzonej działalności (tak jak przedmiotowej sprawie) to stanowił w 2009 r. odrębne źródło przychodu. Wprawdzie przedmiotowe prawa majątkowe są nierozerwalnie związane z wytwarzaną z odnawialnych źródeł energią, brak jest jednak podstaw do przyjęcia, iż produkcja energii jest jednocześnie "produkcją" świadectw pochodzenia i praw z nich wynikających.

Przeto w zakresie sytuacji, dotyczącej 2009 r. do Wnioskodawcy nie miał zastosowania przepis art. 30b ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przepisu ust. 1 nie stosowało się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następowało w wykonywaniu działalności gospodarczej, lecz przepis art. 30b ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych - w tym świadectw pochodzenia energii elektrycznej, i z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosił 19% uzyskanego dochodu.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie dotyczącym określenia źródła przychodów właściwego do opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych za 2009 r. jest nieprawidłowe.

Natomiast w zakresie dotyczącym określenia źródła przychodów właściwego do opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych za 2010 r. jest prawidłowe, ponieważ w myśl art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii na wniosek, o którym mowa w art. 9e ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl