IBPBI/1/415-367/11/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-367/11/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 11 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pobierania zaliczek na poczet przyszłych zysków w spółce komandytowej w sytuacji, gdy po upływie roku podatkowego Wnioskodawca rozliczy się z pobranych zaliczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pobierania zaliczek na poczet przyszłych zysków w spółce komandytowej w sytuacji, gdy po upływie roku podatkowego Wnioskodawca rozliczy się z pobranych zaliczek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółek komandytowych (dalej zwanych łącznie "Spółka"). Wnioskodawca zakłada, że Spółka osiągnie w 2011 r. oraz będzie osiągać w kolejnych latach podatkowych zyski lub straty. Wnioskodawca w trakcie danego roku podatkowego planuje pobierać ze Spółki, tytułem zaliczek na poczet przyszłych zysków, kwoty pieniężne. Wypłaty tytułem zaliczki na poczet przyszłych zysków mogą być pobierane wielokrotnie w ciągu roku podatkowego. Na koniec roku podatkowego (2011 oraz kolejnych lat) Wnioskodawca będzie się rozliczał z powyżej wskazanych zaliczek na trzy sposoby (co do zasady po zakończeniu roku podatkowego, kiedy będzie już znana łączna kwota zysku wypracowanego przez Spółkę za dany rok):

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy z tytułu pobierania zaliczek na poczet zysku w trakcie danego roku podatkowego Wnioskodawca osiąga przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy takie wypłaty będą całkowicie neutralne podatkowo.

W szczególności, czy z tytułu pobierania zaliczek na poczet przyszłych zysków Wnioskodawca będzie osiągał, tytułem nieodpłatnego świadczenia, przychód w wysokości równej odsetkom, które Wnioskodawca musiałby zapłacić, gdyby kwoty równe zaliczkom stanowiły pożyczki Spółki na rzecz Wnioskodawcy, w części, w jakiej nie partycypuje on w zyskach i stratach Spółki.

Czy fakt pobrania przez Wnioskodawcę zaliczki na poczet zysku będzie związany z koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w którymkolwiek momencie i z jakiegokolwiek tytułu, zakładając, że po upływie roku podatkowego Wnioskodawca rozliczy się z pobranych zaliczek, tj.

a.

jeżeli zysk będzie większy od sumy pobranych zaliczek Wnioskodawca wystąpi z roszczeniem do Spółki o wypłatę dodatkowej kwoty zysku (nadwyżki ponad kwotę pobranych zaliczek), albo

b.

zwróci Spółce różnicę pomiędzy pobranymi zaliczkami, a przypadającym na niego zyskiem z udziału w Spółce (gdy zysk będzie mniejszy od zaliczek) lub zwróci całą zaliczkę, jeżeli okaże się, że na koniec roku podatkowego Spółka poniosła stratę.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1a)

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata przez Spółkę zaliczek na poczet zysku jest całkowicie neutralna podatkowo.

W uzasadnieniu powyższego stanowiska Wnioskodawca zauważa, że pobieranie zaliczek na poczet przyszłych zysków Spółki nie jest czynnością wiążącą się z powstaniem konieczności zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Pobieranie zaliczek będzie zdaniem Wnioskodawcy całkowicie neutralne podatkowo. Przychodem podlegającym opodatkowaniu, jest bowiem zysk osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w Spółce, w części, w jakiej Wnioskodawca partycypuje w zyskach i stratach Spółki. Spółka komandytowa nie jest płatnikiem podatku dochodowego, jest transparentna pod względem podatkowym. Opodatkowanie zysków Spółki następuje od razu na poziomie jej wspólników. Wnioskodawca będzie partycypował w zyskach i stratach spółki w określonym procencie. Opodatkowane będą zatem faktyczne zyski Spółki przypadające na Wnioskodawcę. Sama wypłata środków ze Spółki tytułem zaliczki na poczet zysków będzie zaś neutralna podatkowo. Jest to bowiem czynność faktyczna, zaś żaden przepis ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), nie wskazuje pobieranych zaliczek, jako źródła przychodu z jakiegokolwiek tytułu.

W związku z tym, pobieranie zaliczek na poczet przyszłego zysku, bez względu na to, czy ten zysk faktycznie wystąpi, oraz kiedy Wnioskodawca rozliczy się z pobranych zaliczek, powinno być zawsze neutralne podatkowo. Wnioskodawca uważa, że opisana w stanie faktycznym sytuacja nie może być w szczególności uznana za prowadzącą do powstania u niego nieodpłatnego przychodu. Art. 11 ust. 1, ani art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymienia zaliczek na poczet zysku, jako źródła przychodu. Podobnie żaden z tych przepisów nie daje wskazówek, jak należałoby taki przychód obliczyć. W szczególności nie jest możliwe ustalenie ewentualnego przychodu na podstawie art. 11 ust. 2a pkt 4 ww. ustawy, ponieważ nie istnieje pojęcie ceny rynkowej dla pobieranych zaliczek. Żadne przepisy nie nakładają też żadnych ograniczeń na wysokość pobieranych zaliczek, ani nie wskazują terminów, w jakich powinny być one rozliczane.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 września 2010 r., znak: IPPB1/415-484/10-4/AM oraz z dnia 11 stycznia 2011 r., znak: IPPB1/415-933/10-2/EC,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 sierpnia 2010 r., znak: IBPBI/1/415-476/10/KB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że jeżeli w myśl odrębnych przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego i niemogących być przedmiotem niniejszej interpretacji, dopuszczalne jest pobieranie przez wspólnika spółki komandytowej w trakcie roku podatkowego zaliczek na poczet przyszłego zysku, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe zakładając, że pobrane zaliczki na poczet przyszłego zysku zostaną rozliczone na koniec roku podatkowego w sposób wskazany przez Wnioskodawcę w pytaniu 1a).

Z uwagi na fakt, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż co do zasady, po zakończeniu roku podatkowego, kiedy będzie znana już łączna kwota zysku wypracowana przez Spółkę za dany rok, Wnioskodawca rozliczy się z pobranych zaliczek, co potwierdza również treść zadanego pytania Nr 1a, odstąpiono od stwierdzenia nieprawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w zakresie w jakim wskazano w nim, iż pobieranie zaliczek na poczet przyszłego zysku jest neutralne podatkowo, niezależnie od tego " (...) kiedy Wnioskodawca rozliczy się z pobranych zaliczek (...).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl