IBPBI/1/415-352/09/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-352/09/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 28 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 22 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą nagród w sprzedaży premiowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą nagród w sprzedaży premiowej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 8 czerwca 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 22 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli. Oferta skierowana jest do szerokiego grona klientów. Istotnym narzędziem pomagającym zwiększyć przychody ze sprzedaży są różnego rodzaju akcje promocyjne. Spółka zamierza wykorzystać formę sprzedaży promocyjnej jaką jest sprzedaż premiowa. Polegać ma ona na wydaniu klientom nagród, z racji dokonania przez nich zakupu o wartości przekraczającej określoną wysokość lub w związku z zakupem określonego towaru w okresie określonym w regulaminie sprzedaży premiowej. Nagrodę stanowią przedmioty - opisane w regulaminie sprzedaży premiowej - inne niż będące przedmiotem sprzedaży (tzw. gratisy) i nie będzie możliwości zamienienia ich na pieniądze. Nagroda ma być przyznana każdemu nabywcy, który spełni określone w regulaminie warunki. Innymi słowy nagrody w sprzedaży premiowej są nagrodami za dokonanie zakupu. W przypadku gdy nabywcą jest podmiot to beneficjentem nagrody jest także podmiot, a nie pracownik czy inna wskazana przez właściciela podmiotu osoba. Akcja sprzedaży promocyjnej nie ma na celu rozreklamowania Spółki. Celem sprzedaży premiowej jest jedynie wsparcie sprzedaży. Wartość nagrody nie powinna przekraczać kwoty 760 zł w (cenie nabycia), mogą się zdarzyć jednak odstępstwa od tej zasady.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób należy opodatkować podatkiem PIT wartość dochodu z tytułu otrzymania nagrody w przypadku, gdy odbiorcą nagrody jest osoba fizyczna, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna.

Zdaniem wnioskodawcy, nagrody wydane w ramach sprzedaży premiowej na podstawie przepisu art. 30 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowane są podatkiem zryczałtowanym 10%, o ile nie korzystają ze zwolnienia. Zwolnienia z podatku zostały opisane szeroko w art. 21 ww. ustawy, gdzie w ust. 1 pkt 68 tego przepisu zwolniona z dochodu została wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Przy czym zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Taki zapis zdaniem Spółki oznacza, że o ile jednorazowa wartość nagrody wydanej w ramach sprzedaży premiowej nie przekroczy 760 zł w cenie nabycia to nie wystąpi obowiązek pobrania od wygrywającego 10% podatku, choćby wygrywający uzyskał już wcześniej nagrodę w innej sprzedaży premiowej, a suma wartości nagród przekroczyła określony limit. Zdaniem Spółki:

1.

Nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej o ile nie przekracza wartości 760 zł w cenie nabycia netto korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu,

2.

Nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej o wartości w cenie nabycia netto powyżej 760 zł podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% od całej wartości nagrody,

3.

Nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie stanowi przychodu z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz przychód z działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o p.d.o.f.) i podlega opodatkowaniu bezpośrednio u beneficjenta nagrody. Po stronie Spółki (sprzedawcy) nie wystąpią żadne obowiązki związane z pobraniem podatku zryczałtowanego 10% i przekazaniem go do urzędu skarbowego,

4.

Nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej gdy nabywcą jest osoba prawna podlega opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej (podatkiem cit), spółka (sprzedawca) nie ma możliwości pobrania zryczałtowanego podatku od osób fizycznych, jako że nagroda jest przychodem podmiotu, który jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i powinien opodatkować go we własnym zeznaniu.

We wniosku Spółka wskazała przy tym ponownie, że beneficjentem nagrody nie jest pracownik podmiotu lecz podmiot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów.

Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 9 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

"Sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Zatem daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli:

* dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi;

* nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu;

* nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

W związku z powyższym akcji promocyjnej, która byłaby adresowana do pracowników firm będących odbiorcami produktów podmiotu prowadzącego akcję, nie można nazwać sprzedażą premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej związane są ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca - nabywca) a nie osób je reprezentujących (sprzedawca - pracownik nabywcy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza zastosować formę sprzedaży promocyjnej jaką jest sprzedaż premiowa. Polegać ma ona na wydaniu klientom (m.in. osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą) nagród, z racji dokonania przez nich zakupu o wartości przekraczającej określoną wysokość lub w związku z zakupem określonego towaru w okresie określonym w regulaminie sprzedaży premiowej.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w związku z otrzymaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej uzyskają przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza a nie z innych źródeł. Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość takiej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Dlatego też, w powyższej sytuacji Spółka nie będzie zobowiązana, jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą nagrody przekazanej w ramach sprzedaży premiowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stanowi wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy w zakresie dotyczącym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Ocena stanowiska w zakresie dotyczącym osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób prawnych zostanie dokonana w odrębnych interpretacjach.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż niniejsza interpretacja, wydana została wyłącznie w indywidualnej sprawie wnioskodawcy, tj. Spółki. Nie może natomiast dotyczyć praw i obowiązków innych niż wnioskodawca podmiotów (tj. między innymi skutków podatkowych dla osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl