IBPBI/1/415-350/12/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-350/12/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 19 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości dokonania korekty przychodu uzyskanego z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku ze zwrotem do NFZ otrzymanej uprzednio refundacji - jest prawidłowe,

* momentu dokonania korekty ww. przychodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości i momentu dokonania korekty przychodu uzyskanego z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku ze zwrotem do NFZ otrzymanej uprzednio refundacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży środków farmaceutycznych i materiałów medycznych. Prowadzi również sprzedaż leków refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Przychód apteki stanowi faktycznie osiągnięty utarg dzienny z tytułu tych sprzedaży oraz kwota otrzymanej refundacji ceny leku lub materiału medycznego, wydanego ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością. Dniem uzyskania przychodu w przypadku dopłat do leków lub materiałów medycznych jest dzień otrzymania refundacji. Refundacje dotyczące wydawanych leków i materiałów medycznych są przelewane na konto firmowe w oparciu o składane do właściwego miejscowo Oddziału Wojewódzkiego NFZ zestawienia refundacyjne.

W wyniku kontroli prawidłowości realizacji recept za lata 2006 - 2011 ww. Oddział Wojewódzki NFZ stwierdził, iż apteka otrzymała nienależną refundacje w kwocie 440.047,57 zł, ponieważ przedłożone do refundacji recepty nie odpowiadały wymogom rozporządzenia Ministra Zdrowia. Zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi ww. kwota powinna zostać zwrócona na konto NFZ. Część tej kwoty została przez Wnioskodawczynię zwrócona zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi, natomiast o pozostałą część jest pomniejszana refundacja należna jej za 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zaistniałą sytuacją, Wnioskodawczyni może pomniejszyć przychód o kwotę netto refundacji zwróconej do NFZ oraz o kwotę refundacji potrąconej przez NFZ i w jakim terminie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, iż refundacja za wydane leki i materiały medyczne w latach 2006 - 2011, stanowiła przychód apteki w momencie otrzymania, czyli w momencie wpływu na konto firmowe oraz zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może ona pomniejszyć swój przychód w momencie zwrotu, nienależnej jej refundacji na konto NFZ, bądź jej potrącenia przez ten podmiot czyli w 2012 r.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. "Należność" wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą określa przepis art. 14 ust. 1c ustawy. W myśl tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Oznacza to, iż w sytuacji prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (w tym również apteki), co do zasady, przychód należny z tego tytułu powstaje w momencie wydania rzeczy (towarów i wyrobów), zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi. Przepis ten jednakże nie ma zastosowania do tej części należności otrzymywanej przez apteki, która jest refundowana. W myśl bowiem art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi aptekę. W ramach zawartej z NFZ umowy składała wnioski o refundację cen sprzedawanych leków i materiałów medycznych. W związku z przeprowadzoną kontrolą, w ramach której stwierdzono nieprawidłowości w rozliczeniach, NFZ zobowiązał Wnioskodawczynię do zwrotu części otrzymanej w latach 2006-2011 refundacji. Część tej refundacji Wnioskodawczyni zwróciła bezpośrednio na konto NFZ, natomiast o pozostałą część jest pomniejszana należna jej refundacja za 2012 r.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawczyni została zobligowana do zwrotu części refundacji otrzymanych w latach 2006 - 2011 z NFZ, stanowiących w tych latach (w dacie otrzymania) przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, to ww. zwrot powoduje, iż uzyskany uprzednio przychód z tytułu refundacji traci cechę "przychodu należnego", co powoduje obowiązek jego skorygowania. Przy czym, niezależnie od momentu i sposobu zwrotu przez Wnioskodawczynię części otrzymanej refundacji kwota tej refundacji pomniejszać będzie, przychód uzyskany z tego tytułu w dacie jego otrzymania. Z tego też względu, korekta przychodu, winna zostać dokonana wstecz do okresu zaewidencjonowania otrzymanej refundacji. Jeżeli dowody, stanowiące podstawę zaewidencjonowania przychodu z tego tytułu, błędnie dokumentują stan faktyczny (przychód, który w istocie wykazano w kwocie wyższej niż należna), to skutkuje to zadeklarowaniem i zapłatą podatku dochodowego w nieodpowiedniej wysokości. Korekta ta nie generuje nowego momentu powstania przychodu, lecz odnosi się do przychodu uprzednio wykazanego. Nieprawidłowości te powinny zatem zostać skorygowane w odpowiednim okresie sprawozdawczym, w którym pierwotnie wykazano przychód z określonej transakcji.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż skoro w związku z dokonanym z NFZ rozliczeniem Wnioskodawczyni nie przysługiwała w istocie (jak się okazało w następstwie kontroli) kwota wynikająca z przesłanego do NFZ zestawienia zrealizowanych recept, to otrzymane w związku z refundacją kwoty nie stanowiły w całości przychodu z prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej. Konsekwencją powyższego, jest zatem konieczność skorygowania przez Wnioskodawczynię przychodu zarówno za miesiąc, jak i za rok podatkowy, którego przychody te w rzeczywistości dotyczyły, nawet w sytuacji, gdy zwrot kwoty refundacji następuje po kilku latach od jej otrzymania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

* możliwości dokonania korekty przychodu uzyskanego z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku ze zwrotem do NFZ otrzymanej uprzednio refundacji - jest prawidłowe,

* momentu dokonania korekty ww. przychodu - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl