IBPBI/1/415-319/10/JS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków otrzymywanych przez beneficjenta w związku z realizacją projektu finansowanego w części z budżetu Unii Europejskiej oraz w pozostałym zakresie z budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-319/10/JS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków otrzymywanych przez beneficjenta w związku z realizacją projektu finansowanego w części z budżetu Unii Europejskiej oraz w pozostałym zakresie z budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

*

możliwości zwolnienia z podatku dochodowego otrzymywanego przez Wnioskodawcę wynagrodzenia, uzyskanego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe,

*

podstawy prawnej ww. zwolnienia w odniesieniu do środków otrzymanych:

*

z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe,

*

z budżetu państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę wynagrodzenia, uzyskanego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadzi działalność oświatową. Rozlicza się z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Placówka, której właściciel realizuje projekt o nazwie PRACOWNIA, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 7.2.1. Programu Operacyjny "Kapitał Ludzki".

Okres realizacji projektu to 1 stycznia 2010 - 31 grudnia 2012. Środki europejskie stanowią 85% dofinansowania projektu, 15% dofinansowania to dotacja celowa z budżetu krajowego.

Wnioskodawca - właściciel i dyrektor placówki - jest kierownikiem projektu, a wiec jego bezpośrednim realizatorem, gdyż osobiście wykonuje czynności wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie w ramach zadania Zarządzanie projektem (zarządzanie całością projektu, rekrutacja uczestników, nadzór, monitoring i ewaluacja szkoleń, sprawy kadrowe i sprawozdawczość).

Jako kierownik projektu, Wnioskodawca otrzymuje stosowne wynagrodzenie, które określane jest, jako wynagrodzenie kierownika projektu, przy czym nie jest to wynagrodzenie w rozumieniu przepisów zawartych w kodeksie pracy, ponieważ właściciel nie może być równocześnie swoim pracownikiem, gdyż jest to logicznie i prawnie niemożliwe. Stąd też na wynagrodzenie kierownika projektu wystawiana jest nota księgowa zawierająca informacje na temat umowy z Europejskim Funduszem Społecznym i stwierdzenie, że jest to wydatek kwalifikowany, poniesiony w związku z realizacją zadania Zarządzanie projektem zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie projektu, w ramach kosztów personelu dotyczącego wykonania tego projektu. Ta kwota jest następnie ujmowana w prowadzonych przez Wnioskodawcę księgach przychodów i rozchodów, jednakże uzyskiwany z tego dochód nie jest traktowany, jako dochód z działalności gospodarczej, ale jako wynagrodzenie kierownika projektu, które wypłacane jest osobie będącej właścicielem placówki, a więc jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaistniały stan faktyczny dotyczy czynności, które są wykonywane w 2010 r., co związane jest także z faktem zmiany przepisów w zakresie ustawy o finansach publicznych i doprecyzowaniem sformułowania, co należy rozumieć pod pojęciem środków publicznych. W związku z powyższym, stan faktyczny odnosi się do sytuacji, która istnieje w 2010 r., czyli występuje obecnie i będzie występowała w dalszych miesiącach bieżącego roku, tym samym mamy do czynienia ze zdarzeniem bieżącym, które będzie także miało skutki w przyszłości, a więc będzie zdarzeniem przyszłym w rozumieniu przepisów z zakresu Ordynacji podatkowej i podatku dochodowego od osób fizycznych, a także zasad wypełniania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Przy realizacji projektu Wnioskodawca zatrudnia również osoby, które realizują poszczególne elementy projektu, jednak od tych osób odprowadzane są składki na ubezpieczenie społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ponieważ Wnioskodawca uważa, że zwolnienie z podatku dochodowego ma zastosowanie wyłącznie do bezpośredniego beneficjenta a nie ma zastosowania do wynagrodzeń pracowników, którzy realizują ten projekt, ponieważ to Wnioskodawca, jako pracodawca, otrzymał te środki z budżetu państwa, tym samym wynagrodzenie Wnioskodawcy powinno być jego zdaniem zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a wynagrodzenie pracowników zatrudnionych przy realizacji poszczególnych elementów projektu nie podlega takiemu zwolnieniu. Stan faktyczny dotyczy więc czynności wykonywanych przez beneficjenta, jako pracodawcę bezpośrednio realizującego projekt unijny i w związku z powyższym istotą sprawy jest zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych tego wynagrodzenia, które otrzymuje pracodawca, jako kierownik projektu realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie kierownika projektu, współfinansowane z bezzwrotnych środków pomocy Unii Europejskiej, wypłacane Wnioskodawcy, jako osobie będącej właścicielem placówki a równocześnie osobie bezpośrednio realizującej projekt, jest wolne od podatku dochodowego, zgodnie z przepisami ustawy, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Wnioskodawca uważa, że w świetle wyżej przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także w związku z art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, otrzymywane przez niego wynagrodzenie kierownika projektu, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego "Kapitał Ludzki", sprecyzowane jako wydatek kwalifikowany w związku z realizacją zadania Nr 1 Zarządzania projektem, jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nie powinien od tego wynagrodzenia odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa bowiem, że ten przychód jest dotacją związaną z prowadzoną działalnością szkoleniową a stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, korzysta ze wsparcia Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", a więc program ten jest finansowany niewątpliwie ze środków publicznych w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. W konsekwencji dochód otrzymywany przez Wnioskodawcę spełnia przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jest on beneficjentem tych środków i środki te pochodzą z budżetu państwa. Są więc spełnione wszystkie przesłanki dla zwolnienia przedmiotowego dochodu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zwolnienie to, zdaniem Wnioskodawcy, jest całkowicie uzasadnione, ponieważ pracodawca otrzymał środki z budżetu państwa, a nie przeszkadza temu fakt, że pracodawca jest także osobą wykonującą czynności przy realizowanym projekcie. W konsekwencji, przyznana dotacja powinna być traktowana, jako wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych u beneficjenta, którym jest Wnioskodawca, gdyż to on otrzymał dotację. Otrzymywane w przedmiotowej sprawie dotacje są, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ spełniają wszystkie przesłanki, które powinny spełniać dotacje otrzymywane w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki".

Na tle przestawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały przeznaczone, tj.:

*

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

*

ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt o nazwie PRACOWNIA, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki". Projekt realizowany jest w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. W związku z realizacją zadania "Zarządzanie projektem", w ramach kosztów personelu dotyczącego wykonania tego projektu, Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie. 85% dofinansowania pochodzą ze środków unijnych, natomiast 15% dofinansowania to dotacja celowa z budżetu państwa.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L Nr 210 z 31 lipca 2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L Nr 310 z 9 listopada 2006, str. 1),

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansów publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałów środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem środki, które Wnioskodawca otrzyma w roku 2010 (w latach następnych) z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w tym zakresie Wnioskodawca będzie bowiem, jak wskazał, beneficjentem środków europejskich). Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Natomiast środki, które w roku 2010 r. Wnioskodawca otrzyma w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Podstawą zwolnienia przedmiotowych środków nie będzie zatem powołany we wniosku przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zauważyć przy tym należy, iż osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, uzyskuje z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej a nie do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach tej działalności realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. W związku z tym otrzymuje wynagrodzenie pochodzące z ww. środków.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca w istocie jest beneficjentem środków pochodzących z Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" oraz z budżetu państwa, środki otrzymane w związku z realizacją ww. programu nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jako przychód zwolniony, środki te nie podlegają ujęciu w prowadzonej przez Wnioskodawcę na potrzeby działalności gospodarczej, podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Bez znaczenia pozostaje zatem sposób udokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji kierownika projektu środków dla celu rozliczenia się z otrzymanej dotacji z instytucją wdrażającą.

Pamiętać jednakże należy, iż konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z uwagi na fakt, iż, jak wskazano we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy środki pochodzące z Unii Europejskiej są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych z ww. środków należało uznać za nieprawidłowe.

W pozostałej zaś części, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl