IBPBI/1/415-316/11/SK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-316/11/SK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 30 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez akcjonariusza spółki komandytowo - akcyjnej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez akcjonariusza spółki komandytowo - akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest akcjonariuszem w spółce komandytowo - akcyjnej (SKA), w której nabyła akcje na okaziciela. Jednocześnie, Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej i nie osiąga przychodów.

Spółka komandytowo - akcyjna na chwilę obecną nie prowadzi działalności gospodarczej. Niemniej jednak w niedługiej przyszłości działalność ta zostanie rozpoczęta, co będzie skutkować osiągnięciem przez spółkę dochodu. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie wyklucza sytuacji, że posiadane akcje na okaziciela zostaną zbyte na rzecz innej osoby w trakcie uczestnictwa w spółce. Spółka może także wyemitować nowe akcje, których objęcie może zaoferować nieograniczonemu kręgowi podmiotów (subskrypcja otwarta), wobec czego jednym z tych podmiotów może zostać także Wnioskodawczyni. Taka operacja może nastąpić także w trakcie miesiąca kalendarzowego, a także w trakcie jednego dnia.

W związku z powyższym, w tej szczególnego rodzaju sytuacji Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, w jaki sposób należy opodatkować ewentualne przychody związane z uczestnictwem w spółce komandytowo - akcyjnej jako akcjonariusz, w szczególności w sytuacji posiadania akcji na okaziciela, a także możliwości emisji nowych akcji w celu ich objęcia w związku z przyjęciem oferty ich nabycia dla nieograniczonego kręgu podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 1, Wnioskodawczyni chcąc skorzystać z preferencyjne stawki opodatkowania podatkiem liniowym w wysokości 19% może złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania przed zakończeniem pierwszego miesiąca prowadzenia działalności przez SKA, w którym spółka ta wykaże ewentualny przychód do podziału miedzy wspólników, w tym akcjonariuszy... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawczyni, osoby fizyczne będące samodzielnymi przedsiębiorcami bądź wspólnikami spółek niebędących osobami prawnymi (np. spółka jawna, komandytowa) mogą wybrać preferencyjne zasady opodatkowania, mianowicie opodatkowanie podatkiem liniowym. Podstawę obliczenia 19% podatku stanowi dochód (obliczony jako różnica pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania) po obniżeniu o odpowiednie składki na ubezpieczenia społeczne zapłacone przez podatnika. Dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych preferencyjną stawką podatku nie będzie się łączyło w zeznaniu rocznym z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych.

Opodatkowanie podatkiem liniowym według stałej stawki 19% dopuszcza art. 30c ustawy o PIT. Stanowi on bowiem, że podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a (osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W art. 30c mowa jest o pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednak nie znaczy to, iż wspólnik handlowej spółki osobowej musi być przedsiębiorcą zarejestrowanym na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza bowiem, jak również pozarolnicza działalność gospodarcza w myśl przepisów art. 5 pkt 6 ustawy o PIT jest to działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Dodatkowo, co istotne, art. 5a ust. 2 tej ustawy stanowi, że jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie powołanego wyżej art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, jakim jest właśnie pozarolnicza działalność gospodarcza.

Wskazać także należy, iż aby podatnik mógł skorzystać z preferencyjnego sposobu opodatkowania, jest on obowiązany do złożenia naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania (art. 9a ust. 2 ustawy o PIT). Ci, którzy nie zrobili tego w tym roku, a rozpoczynają prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, mogą takie oświadczenie złożyć do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Niedopełnienie powyższych warunków skutkować będzie brakiem możliwości zastosowania tego sposobu opodatkowania. Formalny obowiązek zgłoszenia rodzi jednak pewne wątpliwości, np. wyjaśnienia, co oznacza sformułowanie "rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej". Nie jest do końca jasne czy jako dzień rozpoczęcia należy traktować dzień, w którym podatnik wykonał pierwszą czynność związaną z działalnością, czy może dzień w którym dokonał rejestracji działalności w stosownej ewidencji lub wskazał w formularzu NIP-1. Wydaje się, że w praktyce rozstrzygające znaczenie będzie miał dzień uzyskania przychodu, co w analizowanym przypadku dotyczy przychodu osiągniętego przez spółkę komandytowo - akcyjną. Powyższe będzie możliwe do ustalenia dopiero na koniec pierwszego miesiąca rozliczeniowego, w którym spółka ta faktycznie rozpoczęła wykonywanie działalności, a tym samym ewentualny zysk osiągnięty przez tą spółkę będzie mógł być przypisany na wspólnika (w tym przypadku na akcjonariusza, którym jest Wnioskodawczyni). Jednakże skoro ustawa posługuje się określeniem "dzień osiągnięcia pierwszego przychodu", należy uznać, że jest to dzień osiągnięcia pierwszego przychodu przez Wnioskodawczynię, jako przedsiębiorcę, a nie przez spółkę. Zatem to dzień zakończenia pierwszego miesiąca działalności spółki, po którym będzie możliwe "przypisanie" na rzecz Wnioskodawczyni jakiegokolwiek (choćby hipotetycznego, bo nie faktycznie otrzymanego ani nawet postawionego do dyspozycji) przychodu będzie miał rozstrzygające znaczenie. W żadnym jednak razie, być może wbrew literalnemu brzmieniu przepisu, nie powinno mieć znaczenia, kiedy podatnik wykonał pierwszą czynność związaną bezpośrednio z przyszłą działalnością (np. kupi surowiec). Przekładając powyższe rozważania na grunt przedstawionego stanu faktycznego uznać należy, że Wnioskodawczyni winna złożyć oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym przed zakończeniem pierwszego miesiąca faktycznej działalności spółki, w którym ewentualnie uzyska ona przychód z tytułu uczestnictwa w tej spółce na zakończenie danego miesiąca, chociaż zysk z udziału w spółce faktycznie nie będzie jej przysługiwał. Niemniej jednak jeśli uznane zostanie, że jest ona obowiązana do wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego, wówczas po zakończeniu pierwszego miesiąca działalności spółki winna wiedzieć, w jakiej wysokości uiścić tą zaliczkę.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów, z dnia 17 czerwca 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-314/11/SK, wskazano w szczególności, iż (...) "z tytułu uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej Wnioskodawczyni uzyska co do zasady, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Moment uzyskania tego przychodu, należy zatem ustalić według zasad określonych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem charakteru zdarzeń gospodarczych powstałych w trakcie prowadzenia przez spółkę działalności gospodarczej. Przy czym, przypadający na wspólnika przychód należy ustalić proporcjonalnie do jego udziału w zysku spółki, tj. zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy. W ciągu roku podatkowego, zobowiązany zaś będzie wpłacać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym, a po zakończeniu roku podatkowego powinien złożyć zeznanie podatkowe, w którym wykaże dochody z tytułu udziału w spółce, niebędącej osobą prawną, jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej".

W myśl art. 5b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy, prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza). Przy czym, stosownie do treści art. 5a pkt 26 ww. ustawy, przez spółkę niemającą osobowości prawnej, rozumieć należy spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady wyrażane w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W świetle art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej, w której nabyła akcje na okaziciela. W niedługiej przyszłości spółka ta zamierza rozpocząć działalność, co będzie skutkować osiągnięciem przez spółkę dochodu.

W świetle powyższego zauważyć należy, iż Wnioskodawczyni, jako wspólnik spółki komandytowo-akcyjnej będzie osiągała przychody i ponosiła koszty ich uzyskania w ramach źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Przychody te i koszty będzie przy tym obowiązana rozliczać stosownie do jej udziału w tej spółce.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy, stwierdzić należy, iż aby móc opodatkować dochód osiągany z tytułu uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej 19% "podatkiem liniowym", Wnioskodawczyni, która rozpocznie prowadzenie działalności w trakcie roku podatkowego, obowiązana będzie do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu przez spółkę komandytowo-akcyjną, a tym samym przez Wnioskodawczynię jako wspólnika tej spółki.

W przypadku natomiast, nie dopełnienia ww. terminu, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do korzystania z tej formy opodatkowania, a dochody z działalności gospodarczej prowadzonej od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej podlegały będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2, 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 - 100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl