IBPBI/1/415-304/10/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-304/10/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 27 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 26 stycznia 2011 r. oraz 24 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu podziału tzw. kosztów ogólnych w związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu podziału tzw. kosztów ogólnych w związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej. W dniu 26 stycznia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 marca 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-1298/10/WRz, IBPP2/443-1131/10/ICz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2011 r. Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, jako wspólnik spółki cywilnej. Wysokość Jego udziału w spóce będzie wynosiła 50%. Działalność będzie prowadzona w wynajmowanym budynku o powierzchni około 300 m 2. Przedmiotem działalności spółki będzie hodowla różnych gatunków ryb akwariowych oraz ryb ozdobnych do oczek wodnych, w akwariach o łącznym litrażu przekraczającym 700 dm 3, hodowla bezkręgowców do celów ozdobnych (krewetek słodkowodnych akwariowych), jak również związana z nimi działalność handlowa polegająca na sprzedaży produktów tych działalności w stanie nieprzetworzonym. Sprzedaż powyższych produktów będzie odbywała się w ramach działalności gospodarczej spółki cywilnej, jako sprzedaż hurtowa bądź detaliczna. Spółka zarejestruje się, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Hodowla oraz sprzedaż jej produktów będzie odbywała się poza gospodarstwem rolnym w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Planowana działalność wg Polskiej Klasyfikacji Działalności z 2007 r. (wg informacji ustnej urzędników GUS), umiejscowiona jest pod numerem PKD:

03.22.Z. - Chów i hodowla ryb oraz pozostałych organizmów wodnych w wodach śródlądowych.

Po wizycie w Urzędzie Miasta i po dokladnym podaniu urzędnikom przedmiotu dzialalności okazało się jednak, że planowana działalność polegająca na hodowli różnych gatunków ryb akwariowych oraz ryb ozdobnych do oczek wodnych w akwariach o łącznym litrażu przekraczającym 700 dm 3, hodowla bezkręgowców do celów ozdobnych (krewetek słodkowodnych akwariowych) jak również późniejsza sprzedaż produktów tych hodowli nie będzie podlegała wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej na podstawie art. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). Spółce cywilnej zostanie nadany jedynie nr REGON.

W późniejszym okresie Spółka zamierza poszerzyć swoja działalność o usługi w zakresie akwarystyki tj. m.in. dostawę i aranżację akwariów dla klientów indywidualnych oraz firm. Przychody z tytułu wykonywania tych usług kwalifikowane będą do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wspomniana działalność pozarolnicza będzie prowadzona w tym samym miejscu, co działalność rolnicza oraz działy specjalne produkcji rolnej. Do jej prowadzenia używane będą te same składniki majątkowe, co do pozostałych działalności rolniczych w związku z powyższym koniecznym stanie się odpowiednie przyporządkowanie (ustalenie wysokości) kosztów pośrednich przypadających na poszczególne grupy działalności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób wyodrębnić koszty uzyskania przychodów (koszty pośrednie takie jak czynsz, energia elektryczna, gaz, telefony itp.) w związku z późniejszym rozpoczęciem prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i wyborem jej opodatkowania wg "zasad ogólnych".

(pytanie wymienione we wniosku jako drugie)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku rozpoczęcia oprócz działalności rolniczych, prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej wg "zasad ogólnych", niezbędnym stanie się określenie, jaki procent koszów wspólnych dla poszczególnych rodzajów działalności (wskazane wyżej pośrednie koszty typu czynsz, energia elektryczna, gaz, telefony itp.) będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca uważa, że koszty te trzeba będzie dzielić wg udziału przychodów z działalności pozarolniczej w przychodach ogółem, obliczonego za dany okres rozliczeniowy (np. miesiąc).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyc należy, iż do kwalifikacji przychodów, jakie Wnioskodawca zamierza uzyskiwać w 2011 r. odniesionio się w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-1298/10/WRz.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Koszty uzyskania przychodów nie są kosztami jakichkolwiek przychodów, lecz zawsze związane są z uzyskaniem przychodu z konkretnego źródła. Koszty uzyskania przychodu z danego źródła pomniejszają przychody z tego właśnie źródła. Koszty te są zatem ściśle i funkcjonalnie przyporządkowane do danego źródła przychodów.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 31 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 22 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Zasadę, o której mowa w ust. 3, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania, z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 (art. 22 ust. 3a ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż podatkowymi kosztami uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są wydatki związane z uzyskaniem przychodu, który nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, jak również wydatki poniesione w związku z uzyskaniem przychodu zwolnionego z opodatkowania. W przypadku, gdy podatnik ponosi koszty wspólne dla osiągnięcia przychodu z różnych źródeł przychodów, bądź przychody podlegające opodatkowaniu oraz przychody nie podlegające opodatkowaniu ww. podatkiem i nie jest w stanie wyodrębnić kosztów przypadających na poszczególne źródła, wówczas koszty te ustala się w takim stosunku,w jakim pozostają przychody ze źródeł podlegających opodatkowaniu w ogólnej kwocie przychodów. Powyższa zasada proporcjonalnego zaliczania wydatków do podatkowych kosztów uzyskania przychodów ma zastosowanie także w przypadku, gdy podatnik osiąga przychody z tego samego źródła przychodów, z których część podlega opodatkowaniu, a część jest z tego opodatkowania zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje w terminie późniejszym poszerzyć prowadzoną działalność o usługi w zakresie akwarystyki, tj. m.in. w zakresie dostawy i aranżacji akwariów dla klientów indywidualnych oraz firm. Przychody z tych usług kwalifikowane będą do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wspomniana działalność pozarolnicza, będzie prowadzona w tym samym miejscu, co działalność rolnicza oraz działy specjalne produkcji rolnej. Do jej prowadzenia używane będą te same składniki majątkowe, co do pozostałych działalności rolniczych w związku z powyższym koniecznym stanie się odpowiednie przyporządkowanie (ustalenie wysokości) kosztów pośrednich przypadających na poszczególne grupy (rodzaje) działalności.

Wobec powyższego w świetle wyżej przytoczonych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu podziału kosztów ogólnych w związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej wg udziału przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w przychodach ogólnych, będzie prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pozostałych pytań zawartych we wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl