IBPBI/1/415-216/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-216/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 6 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymywanego ze związku gmin z tytułu stosowania obwiązujących ulg ustawowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymywanego ze związku gmin z tytułu stosowania obwiązujących ulg ustawowych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 lutego 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-1263/10/BK, IBPP3/443-938/10/BWo wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu pasażerskiego. Jednym z podstawowych kierunków działalności jest regularny przewóz osób w krajowym transporcie drogowym zgodnie z ustawą z dnia 6 listopada 2001 r. o transporcie drogowym.

Zgodnie z ww. ustawą Wnioskodawca honoruje uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów. Na podstawie ewidencji sprzedaży biletów ulgowych za pomocą kas rejestrujących, wg oprogramowania zaaprobowanego przez Ministra Finansów sporządzane są miesięczne zestawienia dotyczące ilości i rodzaju sprzedanych biletów ulgowych. Ewidencja biletów ulgowych jest dokonywana na dwóch kasach wg następującego podziału:

* bilety ulgowe, do których dopłaca Urząd Marszałkowski,

* bilety ulgowe, do których dopłaca Związek Gmin.

Dopłaty ze Związku Gmin wypłacane są na rachunek bankowy w miesiącu następnym za miesiąc poprzedni, często przekraczając 30 dniowy termin płatności - wg wystawionej faktury (na podstawie wydruku z kasy).

Dopłaty z Urzędu Marszałkowskiego wypłacane są również na rachunek bankowy w miesiącu następnym, na podstawie przedstawionego zestawienia w formie zapisu elektronicznego.

Do dopłaty z Urzędu Marszałkowskiego Wnioskodawca w dniu otrzymania pieniędzy na konto wystawia fakturę wewnętrzną i kwotę dopłaty traktuje jako kwotę brutto.

Podatek dochodowy Wnioskodawca opłaca na zasadach ogólnych, wg skali progresywnej. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazano m.in., iż:

* źródłem finansowania otrzymanego z:

* Urzędu Marszałkowskiego dofinansowania do kosztów związanych z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w regularnych przewozach osób wykonywanych przez uprawnionych przewoźników - są środki z budżetu państwa,

* Zgromadzenia Związku Gmin dofinansowania są środki wygospodarowane z działalności statutowej Związku,

* podstawą prawną przyznania dofinansowania jest art. 18a (winno być art. 8a) ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874), z uwzględnieniem postanowień ust. 3, które stanowi, zwrot utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg wynikających z uprawnień pasażerów,

* wniosek dotyczy dopłat otrzymywanych w 2010 i 2011 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy ww. dopłaty ze związku gmin podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1 - zakres pierwszy)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dopłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Konsekwencją otrzymania ww. środków na inny cel niż zakup lub wytworzenie środków trwałych jest, co do zasady, konieczność ich opodatkowania. Zatem dotacje otrzymane przez Wnioskodawcę do sprzedawanych biletów ulgowych, jako nie związane z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych, stanowią przychód z działalności gospodarcze.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na względzie, że w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wniosek dotyczy dopłat otrzymanych przez Wnioskodawcę w latach 2010 - 2011, należało rozpatrzyć go na gruncie przepisów ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), wydatkami budżetu państwa są m.in. wydatki na dotacje i subwencje. Dotacjami, w myśl art. 126 są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 126 ww. ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127 ust. 1 ustawy, dotacjami celowymi są środki przeznaczone na:

1.

finansowanie lub dofinansowanie:

2.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

3.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

4.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

5.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),

6.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

7.

kosztów realizacji inwestycji,

8.

dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:

1.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe,

2.

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b,

3.

finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14,

4.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d,

5.

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

6.

wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Z kolei zgodnie z przepisami art. 8a ust. 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.), koszty związane z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów pokrywane są z budżetu państwa.

Przy czym, w myśl art. 8a ust. 2 ww. ustawy, samorządy województw, z zastrzeżeniem ust. 2a, przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4.

Kwotę dopłaty, o której mowa w ust. 2, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi (art. 8a ust. 3 ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 8a ust. 4 tej ustawy, uprawnienie do otrzymywania dopłat, o których mowa w ust. 2, nabywa przewoźnik, który:

1.

posiada zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z późn. zm.)

2.

stosuje kasy rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych,

3.

zawarł umowę z samorządem województwa określającą zasady przekazywania przewoźnikom dopłat.

Odnośnie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego ze związku gmin z tytułu stosowania obwiązujących ulg ustawowych stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. W myśl art. 65 ust. 1 i 2 ww. ustawy, związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną. Przy czym w myśl art. 68 ust. 2 tej ustawy, związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu. Powyższe oznacza, iż związek międzygminny jest odrębnym podmiotem i zarazem odrębną strukturą organizacyjną wyposażoną we własne organy, ma osobowość prawną odrębną od osobowości gmin tworzących związek. Do gmin upodabnia związek gminny charakter wykonywanych zadań i ich "pochodzenie", bowiem na zadania związku składają się zadania przekazane przez gminy, będące członkami związku oraz pewne rozwiązania organizacyjne. Związki międzygminne jednakże nie są organami lub częścią administracji samorządu terytorialnego, lecz odrębnymi podmiotami prawa spełniającymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zadania publicznoprawne na rzecz gmin.

Mając zatem na względzie, że środki wypłacane przez związek międzygminny nie pochodzą, ani z budżetu państwa, ani budżetu jednostki samorządu terytorialnego, należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie, ze związku gmin z tytułu stosowania obowiązujących ulg ustawowych nie może być uznane za dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Nie może być tym samym zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne mają charakter dopłaty, którą otrzymuje przedsiębiorca świadczący usługi transportowe, na podstawie statutu osoby prawnej jaką jest związek międzygminny.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowań otrzymywanych ze związku gmin z tytułu stosowania obwiązujących ulg ustawowych należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 w części dotyczącej dofinansowania otrzymanego z urzędu marszałkowskiego oraz w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl