IBPBI/1/415-1592/12/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1592/12/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 20 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu ewidencjonowania przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w sytuacji wystawienia rachunku potwierdzającego zawarcie transakcji przed otrzymaniem zapłaty za towar oraz wysyłką towaru do nabywcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu ewidencjonowania przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w sytuacji wystawienia rachunku potwierdzającego zawarcie transakcji przed otrzymaniem zapłaty za towar oraz wysyłką towaru do nabywcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 20 grudnia 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży wysyłkowej odzieży nowej, głównie poprzez serwis Allegro oraz inne serwisy umożliwiające sprzedaż wysyłkową, np. Szafa. Główna klasyfikacja działalności to PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Od początku działalności Wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego na "zasadach ogólnych, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca nie posiada kasy fiskalnej. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie przekroczył limitu 150.000 zł, pozwalającego mu na korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT.

Zakupiony u niego towar, Wnioskodawca wysyła albo po uregulowaniu należności przez klienta albo przesyłką pobraniową na prośbę klienta. Wszystkie wpłaty za zakupione towary, kupujący dokonują przelewami z osobistego konta lub poprzez obowiązkowy dla sprzedawcy na Allegro system PayU (wewnętrzny system płatności Allegro, wcześniej nazywany "Płacę z Allegro") na firmowy rachunek bankowy. Zapłata za towar wysłany za pobraniem zawsze wpływa na firmowe konto bankowe za pośrednictwem poczty.

W związku z powyższym na firmowe konto bankowe trafiają trzy rodzaje wpłat od klientów:

* indywidualne kwoty od klientów,

* zbiorcze kwoty z PayU, których nadawcą jest Allegro,

* indywidualne kwoty wpłacane przez pocztę z dostarczonych przesyłek pobraniowych.

Wnioskodawca nie przyjmuje gotówki fizycznie.

Wnioskodawca zaznacza, że w chwili obecnej posiada dwa firmowe konta bankowe, na które wpływają wpłaty od klientów. Wyjaśnia także, iż PayU jest systemem pośredniczącym w płatnościach między kupującymi, a sprzedającymi w serwisie Allegro. Każdy użytkownik Allegro ma w systemie PayU "konto" - nie jest to oczywiście konto bankowe. Działanie systemu polega na tym, że kupujący po dokonaniu zakupu przelewa zapłatę za zakup ze swojego konta bankowego na "konto" sprzedającego w systemie PayU. W momencie otrzymania wpłaty na "konto" w PayU sprzedający otrzymuje również e-mail z informacją potwierdzająca wpłatę od klienta. Już w tym momencie sprzedający wiedząc, że zapłata za towar jest na "koncie" PayU, może go wysłać do klienta. Sprzedający następnie ma możliwość wypłaty zgromadzonych na "koncie" PayU wpłat od klientów w postaci zbiorczego przelewu środków na swoje konto bankowe. Wypłaty z "konta" PayU można skonfigurować tak, aby były dokonywane automatycznie raz dziennie lub raz w tygodniu lub raz w miesiącu lub na żądanie. Wypłaty z "konta" PayU potwierdzane są e-mailem zawierającym unikalny numer wypłaty. Środki wypłacone z "konta" PayU na koncie bankowym pojawiają się zazwyczaj na pierwszy lub drugi dzień roboczy po dniu wypłaty z "konta" PayU. Tytuł takiego przelewu z PayU (wcześniej "Płacę z Allegro") na koncie bankowym zazwyczaj widoczny jest w formie: "Wypłata PayU (wcześniej "PzA") CODE (XXX) IdT (XXX) nick_Allegro", gdzie numer IdT jest unikalnym numerem wypłaty z PayU a Nick_Allegro to nazwa użytkownika serwisu allegro, z którego "konta" PayU dokonano wypłaty.

W związku z wymienionymi wyżej trzema rodzajami wpłat na firmowe konto bankowe Wnioskodawca prowadzi następującą dokumentację:

* przelewy indywidualne - które drukuje z firmowego konta bankowego; potwierdzenie wpłaty oraz odpowiadające tej wpłacie dane z systemu Allegro lub innego, gdzie dokonano sprzedaży zawierają co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji/oferty, której przelew dotyczył, indywidualny numer oferty, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na każdym takim wydruku Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer.

* zbiorcze przelewy z PayU - w przypadku wpływu zbiorczej kwoty z "konta" PayU na konto bankowe; Wnioskodawca drukuje z firmowego konta bankowego potwierdzenie tej wpłaty, które zawiera unikalny numer (IdT) wypłaty z systemu PayU. Do tego Wnioskodawca drukuje potwierdzenie wpłaty z PayU, które również zawiera ten sam unikalny numer (IdT) wypłaty oraz zestawienie wpłat na "konto" PayU od kupujących. W zestawieniu tym podana jest unikalna nazwa "Nick" kupującego, tytuł oraz numer aukcji, wpłacona kwota, data wpłaty, numer wpłaty. Odnośnie każdej wpłaty kupującego wymienionej we wspomnianym zestawieniu Wnioskodawca drukuje potwierdzenie wpłaty na "konto" PayU oraz inne informacje wedle uznania. Wydruk taki zawiera co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji, której przelew dotyczył, indywidualny numer aukcji, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na każdym takim wydruku wpłaty na "konto" PayU Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer, a dodatkowo na potwierdzeniu wpłaty z PayU na konto bankowe pisze zakres nadanych przez siebie unikalnych numerów, tak aby było wiadomo jakich wpłat na "konto" PayU (jakich transakcji, jakich dostaw towarów) dana zbiorcza wpłata na konto bankowe się tyczy.

* wpłaty z przesyłek pobraniowych - w dniu wysyłki przesyłki pobraniowej Wnioskodawca drukuje dane z systemu allegro lub innego, gdzie dokonano sprzedaży zawierające co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji/oferty, indywidualny numer oferty, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na wydruku tym Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer oraz informacje o dacie wysyłki przesyłki pobraniowej. W momencie wpływu kwoty pobrania na konto bankowe Wnioskodawca drukuje potwierdzenie tej wpłaty oraz nanosi informacje jakiej transakcji wpłata dotyczy (pisze nadany przez siebie w dniu wysyłki numer).

Wnioskodawca zaznacza, ze znajdująca się na każdym wydruku nazwa (tytuł) aukcji/oferty zawiera w sobie nazwę towaru, jak np. spodnie, bluzka, sukienka itp.., a także unikalny numer towaru. W przypadku niejednoznaczności nazwy towaru, numer towaru pozwala na odnalezienie (i wydrukowanie) w prowadzonej przez Wnioskodawcę bazie towarów zdjęcia, które jednoznacznie przedstawia towar.

W związku z prowadzoną sprzedażą Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, z uwzględnieniem § 8 ust. 4 ww. rozporządzenia.

Wpisów w ewidencji tej dokonuje w dniu uzyskania przychodu, tj.:

* w przypadku indywidualnych wpłat klientów na firmowe konto bankowe - w dniu wpływu wpłaty,

* w przypadku wpłat poprzez PayU - w dniu wpływu zbiorczej kwoty z "konta" PayU na firmowe konto bankowe. Jeżeli jednak wysyłka towaru miała miejsce przed wpływem środków na konto bankowe, to wpisów do ewidencji sprzedaży Wnioskodawca dokonuje w dniu wysyłki. Wnioskodawca wskazuje w tym względzie, iż system PayU informuje o wpłatach kupujących dokonanych na "konto" PayU, co daje możliwość wysłania towaru zanim środki te faktycznie pojawią się na firmowym koncie bankowym.

* w przypadku przesyłek pobraniowych - w dniu wysyłki towaru.

Okazjonalnie, na prośby klientów do sprzedanego towaru Wnioskodawca wystawia rachunki, które księgowane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu wystawienia rachunku.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy księgowanie przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu wystawienia rachunku przed wpływem zapłaty za towar na konto bankowe i wysyłką towaru jest działaniem prawidłowym.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), stanowiącym, iż za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności,

działanie polegające na księgowaniu przychodu w dacie wystawienia rachunku, mimo braku zapłaty za towar, uważa za prawidłowe. Zgodnie z przywołanym art. 14 ust. 1c ww. ustawy przychód powstaje nie później niż dzień wystawienia faktury (rachunku), skoro więc ta czynność jest pierwsza przed wpływem zapłaty za towar i wysłaniem towaru, to właśnie w dacie tej czynności powstaje przychód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną regułą zawartą w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzyjnie określają moment powstania przychodu z ww. źródła przychodów.

W myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Zgodnie z art. 14 ust. 1e cytowanej ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 14 ust. 1h).

Z kolei w myśl art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika generalna zasada, iż przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku zbycia towarów handlowych powstaje w dniu wydania rzeczy nabywcy. Wyjątek od tej zasady stanowi:

* wystawienie faktury w terminie wcześniejszym niż faktyczne wydanie tej rzeczy - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,

* uregulowanie należności przed wydaniem rzeczy - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.

W konsekwencji, w sytuacji wystawienia faktury, przez którą w myśl § 17 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), rozumieć należy również rachunki, o których mowa w art. 87 i art. 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, 1101 i 1342), wystawiane przez podatników niezarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni (z wyjątkiem sytuacji, gdy do wystawienia faktury obowiązani są podatnicy, o których mowa w art. 16 ustawy) - przed dniem otrzymania należności lub wysyłki towaru, przychód należny powstaje w dniu wystawienia faktury (rachunku). Pamiętać jednakże przy tym należy, iż jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-1591/12/BK - w przypadku płatności przez system płatności PayU dniem uregulowania należności jest dzień otrzymania środków na konto PayU, a nie na rachunek bankowy Wnioskodawcy. O ile zatem, w przypadku takiej płatności wystawienie rachunku nastąpi wcześniej - to zdarzenie to określa datę powstania przychodu.

Z ww. zastrzeżeniem dotyczącym uregulowania należności przez system płatności PayU, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy również, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl