IBPBI/1/415-1591/12/BK - Ustalenie momentu uzyskania przychodu ze zbycia towarów handlowych za pośrednictwem serwisów internetowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1591/12/BK Ustalenie momentu uzyskania przychodu ze zbycia towarów handlowych za pośrednictwem serwisów internetowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 20 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu uzyskania przychodu ze zbycia towarów handlowych za pośrednictwem serwisów internetowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu uzyskania przychodu ze zbycia towarów handlowych za pośrednictwem serwisów internetowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 20 grudnia 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży wysyłkowej odzieży nowej, głównie poprzez serwis Allegro oraz inne serwisy umożliwiające sprzedaż wysyłkową, np. Szafa. Główna klasyfikacja działalności to PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Od początku działalności Wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego na "zasadach ogólnych, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca nie posiada kasy fiskalnej. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie przekroczył limitu 150.000 zł, pozwalającego mu na korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT.

Zakupiony u niego towar, Wnioskodawca wysyła albo po uregulowaniu należności przez klienta albo przesyłką pobraniową na prośbę klienta. Wszystkie wpłaty za zakupione towary, kupujący dokonują przelewami z osobistego konta lub poprzez obowiązkowy dla sprzedawcy na Allegro system PayU (wewnętrzny system płatności Allegro, wcześniej nazywany "Płacę z Allegro") na firmowy rachunek bankowy.

Zapłata za towar wysłany za pobraniem zawsze wpływa na firmowe konto bankowe za pośrednictwem poczty.

W związku z powyższym na firmowe konto bankowe trafiają trzy rodzaje wpłat od klientów:

* indywidualne kwoty od klientów,

* zbiorcze kwoty z PayU, których nadawcą jest Allegro,

* indywidualne kwoty wpłacane przez pocztę z dostarczonych przesyłek pobraniowych.

Wnioskodawca nie przyjmuje gotówki fizycznie.

Wnioskodawca zaznacza, że w chwili obecnej posiada dwa firmowe konta bankowe, na które wpływają wpłaty od klientów. Wyjaśnia także, iż PayU jest systemem pośredniczącym w płatnościach między kupującymi, a sprzedającymi w serwisie Allegro. Każdy użytkownik Allegro ma w systemie PayU "konto" - nie jest to oczywiście konto bankowe. Działanie systemu polega na tym, że kupujący po dokonaniu zakupu przelewa zapłatę za zakup ze swojego konta bankowego na "konto" sprzedającego w systemie PayU. W momencie otrzymania wpłaty na "konto" w PayU sprzedający otrzymuje również e-mail z informacją potwierdzająca wpłatę od klienta. Już w tym momencie sprzedający wiedząc, że zapłata za towar jest na "koncie" PayU, może go wysłać do klienta. Sprzedający następnie ma możliwość wypłaty zgromadzonych na "koncie" PayU wpłat od klientów w postaci zbiorczego przelewu środków na swoje konto bankowe. Wypłaty z "konta" PayU można skonfigurować tak, aby były dokonywane automatycznie raz dziennie lub raz w tygodniu lub raz w miesiącu lub na żądanie. Wypłaty z "konta" PayU potwierdzane są e-mailem zawierającym unikalny numer wypłaty. Środki wypłacone z "konta" PayU na koncie bankowym pojawiają się zazwyczaj na pierwszy lub drugi dzień roboczy po dniu wypłaty z "konta" PayU. Tytuł takiego przelewu z PayU (wcześniej "Płacę z Allegro") na koncie bankowym zazwyczaj widoczny jest w formie: "Wypłata PayU (wcześniej "PzA") CODE (XXX) IdT (XXX) nick_Allegro", gdzie numer IdT jest unikalnym numerem wypłaty z PayU a Nick_Allegro to nazwa użytkownika serwisu allegro, z którego "konta" PayU dokonano wypłaty.

W związku z wymienionymi wyżej trzema rodzajami wpłat na firmowe konto bankowe Wnioskodawca prowadzi następującą dokumentację:

* przelewy indywidualne - które drukuje z firmowego konta bankowego; potwierdzenie wpłaty oraz odpowiadające tej wpłacie dane z systemu Allegro lub innego, gdzie dokonano sprzedaży zawierają co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji/oferty, której przelew dotyczył, indywidualny numer oferty, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na każdym takim wydruku Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer.

* zbiorcze przelewy z PayU - w przypadku wpływu zbiorczej kwoty z "konta" PayU na konto bankowe, Wnioskodawca drukuje z firmowego konta bankowego potwierdzenie tej wpłaty, które zawiera unikalny numer (IdT) wypłaty z systemu PayU. Do tego Wnioskodawca drukuje potwierdzenie wpłaty z PayU, które również zawiera ten sam unikalny numer (IdT) wypłaty oraz zestawienie wpłat na "konto" PayU od kupujących. W zestawieniu tym podana jest unikalna nazwa "Nick" kupującego, tytuł oraz numer aukcji, wpłacona kwota, data wpłaty, numer wpłaty. Odnośnie każdej wpłaty kupującego wymienionej we wspomnianym zestawieniu Wnioskodawca drukuje potwierdzenie wpłaty na "konto" PayU oraz inne informacje wedle uznania. Wydruk taki zawiera co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji, której przelew dotyczył, indywidualny numer aukcji, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na każdym takim wydruku wpłaty na "konto" PayU Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer, a dodatkowo na potwierdzeniu wpłaty z PayU na konto bankowe pisze zakres nadanych przez siebie unikalnych numerów, tak aby było wiadomo jakich wpłat na "konto" PayU (jakich transakcji, jakich dostaw towarów) dana zbiorcza wpłata na konto bankowe się tyczy.

* wpłaty z przesyłek pobraniowych - w dniu wysyłki przesyłki pobraniowej Wnioskodawca drukuje dane z systemu allegro lub innego, gdzie dokonano sprzedaży zawierające co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji/oferty, indywidualny numer oferty, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na wydruku tym Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer oraz informacje o dacie wysyłki przesyłki pobraniowej. W momencie wpływu kwoty pobrania na konto bankowe Wnioskodawca drukuje potwierdzenie tej wpłaty oraz nanosi informacje jakiej transakcji wpłata dotyczy (pisze nadany przez siebie w dniu wysyłki numer).

Wnioskodawca zaznacza, że znajdująca się na każdym wydruku nazwa (tytuł) aukcji/oferty zawiera w sobie nazwę towaru, jak np. spodnie, bluzka, sukienka itp.., a także unikalny numer towaru. W przypadku niejednoznaczności nazwy towaru, numer towaru pozwala na odnalezienie (i wydrukowanie) w prowadzonej przez Wnioskodawcę bazie towarów zdjęcia, które jednoznacznie przedstawia towar.

W związku z prowadzoną sprzedażą Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, z uwzględnieniem § 8 ust. 4 ww. rozporządzenia.

Wpisów w ewidencji tej dokonuje w dniu uzyskania przychodu, tj.:

* w przypadku indywidualnych wpłat klientów na firmowe konto bankowe - w dniu wpływu wpłaty,

* w przypadku wpłat poprzez PayU - w dniu wpływu zbiorczej kwoty z "konta" PayU na firmowe konto bankowe. Jeżeli jednak wysyłka towaru miała miejsce przed wpływem środków na konto bankowe, to wpisów do ewidencji sprzedaży Wnioskodawca dokonuje w dniu wysyłki. Wnioskodawca wskazuje w tym względzie, iż system PayU informuje o wpłatach kupujących dokonanych na "konto" PayU, co daje możliwość wysłania towaru zanim środki te faktycznie pojawią się na firmowym koncie bankowym.

* w przypadku przesyłek pobraniowych - w dniu wysyłki towaru.

Okazjonalnie, na prośby klientów do sprzedanego towaru Wnioskodawca wystawia rachunki, które księgowane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu wystawienia rachunku.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy momentem uzyskania przychodu, powstania zobowiązania podatkowego i datą wpisu w ewidencji sprzedaży jest dzień otrzymania na e-mail informacji o dokonaniu przez kupującego wpłaty na "konto" PayU, czy raczej dzień, w którym środki wypłacone z "konta" PayU zostają zaksięgowane na firmowym koncie bankowym lub dzień wysyłki towaru, jeżeli ma to miejsce wcześniej niż wpływ środków na konto bankowe.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, momentem powstania przychodu, a tym samym obowiązku podatkowego jest dzień, w którym środki wypłacone z konta "PayU" zostają zaksięgowane w formie zbiorczego przelewu na firmowym koncie bankowym lub dzień wysyłki towaru, jeżeli ma to miejsce wcześniej niż wpływ środków na konto bankowe. Według Wnioskodawcy, w celu określenia momentu powstania przychodu należy wziąć pod uwagę swobodę dysponowania środkami. Dowolność w dysponowaniu środkami zgromadzonymi na "koncie" PayU, w przeciwieństwie do np. systemu PayPal, ogranicza się jedynie do decyzji kiedy wypłacić te środki na konto bankowe. Środkami tymi Wnioskodawca nie może zapłacić za towary handlowe, nie może uregulować nimi należności, nie może ich wykorzystać w żaden inny, dowolny sposób. Dopiero w momencie pojawienia się środków wypłaconych z "konta" PayU na rachunku bankowym, Wnioskodawca może tak naprawdę nimi swobodnie dysponować np. kupować towary handlowe, regulować zobowiązania, przeznaczyć pieniądze na dowolny cel i wtedy właśnie, w Jego mniemaniu, powstaje zobowiązanie podatkowe.

Ponadto, Wnioskodawca uważa, że jeżeli wysyłka towaru nastąpiła przed zaksięgowaniem zbiorczej wpłaty z "konta" PayU na koncie bankowym, to momentem powstania przychodu jest dzień wysyłki towaru, na co wskazuje art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), zgodnie z którym, za datę powstania przychodu (...) uważa się (...) dzień wydania rzeczy (...) nie później niż dzień: (...) uregulowania należności.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 maja 2012 r. Znak: ITPB1/415-859/12/HD.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym ustalenia momentu uzyskania przychodu ze zbycia towarów handlowych za pośrednictwem serwisów internetowych niepotwierdzonego w tym względzie rachunkiem. Tym samym ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym ustalenia momentu ewidencjonowania przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w sytuacji wystawienia rachunku potwierdzającego zawarcie transakcji została dokonana w interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-1592/12/BK.

Zgodnie z ogólną regułą zawartą w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzyjnie określają moment powstania przychodu z ww. źródła przychodów.

W myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Zgodnie z art. 14 ust. 1e cytowanej ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 14 ust. 1h).

Z kolei w myśl art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika generalna zasada, iż przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku zbycia towarów handlowych powstaje w dniu wydania rzeczy nabywcy. Wyjątek od tej zasady stanowi:

* wystawienie faktury w terminie wcześniejszym niż faktyczne wydanie tej rzeczy - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,

* uregulowanie należności przed wydaniem rzeczy - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.

Z treści złożonego wniosku wynika m.in., iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wysyłkowej odzieży, głównie za pośrednictwem serwisów internetowych. Zakupiony u Niego towar wysyła albo po uregulowaniu należności przez klienta, albo przesyłką pobraniową na prośbę klienta. W związku z powyższym na firmowe konta bankowe Wnioskodawcy trafiają trzy rodzaje wpłat od klientów: indywidualne kwoty od klientów, zbiorcze kwoty z PayU (których nadawcą jest Allegro), indywidualne kwoty wpłacane przez pocztę z dostarczonych przesyłek pobraniowych. Wnioskodawca nie przyjmuje fizycznie gotówki. Okazjonalnie, na prośby klientów do sprzedanego towaru Wnioskodawca wystawia rachunki, które księguje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu wystawienia rachunku.

Mając na względzie ww. przepisy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż ustalenie momentu uzyskania przez Wnioskodawcę przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a w konsekwencji również obowiązków ewidencyjnych w tym zakresie, winno nastąpić zgodnie z ogólnymi zasadami uzyskiwania przychodu z tego źródła przychodów, określonymi w ww. art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści tego przepisu wynika wprost, iż moment powstania przychodu należnego został ściśle związany z wystąpieniem najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cyt. przepisie, tj. z wydaniem rzeczy, wystawieniem faktury, albo uregulowaniem należności. Przy czym, za datę otrzymania należności, w przypadku płatności za pośrednictwem systemu PayU należy przyjąć moment otrzymania środków na konto PayU. Natomiast w przypadku przelewów indywidualnych, czy też tzw. wysyłki za pobraniem, za dzień uregulowania należności z tytułu zawieranych przez Wnioskodawcę transakcji należy przyjąć dzień wpływu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Jak bowiem wskazano we wniosku działanie systemu PayU polega na tym, że "kupujący po dokonaniu zakupu przelewa zapłatę za zakup ze swojego konta bankowego na "konto" sprzedającego w systemie PayU. W momencie otrzymania wpłaty na "konto" w PayU sprzedający otrzymuje również e-mail z informacją potwierdzająca wpłatę od klienta. Już w tym momencie sprzedający wiedząc, że zapłata za towar jest na "koncie" PayU, może go wysłać do klienta. Sprzedający ma następnie możliwość wypłaty zgromadzonych na "koncie" PayU wpłat od klientów w postaci zbiorczego przelewu środków na swoje konto bankowe. Wypłaty z "konta" PayU można skonfigurować tak, aby były dokonywane automatycznie raz dziennie lub raz w tygodniu lub raz w miesiącu lub na żądanie. Wypłaty z "konta" PayU potwierdzane są e-mailem zawierającym unikalny numer wypłaty. Środki wypłacone z "konta" PayU na koncie bankowym pojawiają się zazwyczaj na pierwszy lub drugi dzień roboczy po dniu wypłaty z "konta" PayU". Specyfika funkcjonowania płatności PayU przewiduje zatem, iż już w momencie otrzymania informacji o wpływie środków na ten rachunek Wnioskodawca posiada prawo dysponowania nimi. Może bowiem w tym względzie powziąć decyzję o wypłacie środków z konta PayU, czy też o pozostawieniu środków na przypisanym mu w systemie koncie. Zauważyć przy tym należy, iż jak sam Wnioskodawca przyznaje w momencie otrzymania potwierdzenia o wpłacie klienta na konto PayU może już wysłać zakupiony towar. Oznacza to zarazem, iż ma On już pewność, iż otrzymał należność. W konsekwencji w tej sytuacji dla momentu powstania przychodu z tego tytułu bez znaczenia pozostaje już sama data faktycznego otrzymania należności na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy wysyłka towaru (wystawienie rachunku) nastąpiło po otrzymaniu przez Wnioskodawcę informacji z serwisu o wpływie środków na konto PayU, Wnioskodawca zobowiązany jest rozpoznać przychód z tego tytułu w dniu wpływu środków na rachunek PayU, niezależnie od faktycznej daty przekazania tych środków na rachunek (i) bankowy (e) związany (e) z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast w sytuacji, gdy zapłata za towar nastąpi bez pośrednictwa systemu PayU, a ma to miejsce w przypadku tzw. przesyłek za pobraniem oraz wpłat dokonywanych indywidualnie przez nabywców na konto bankowe Wnioskodawcy, uzyskanie przychodu z określonej transakcji następuje w dniu wydania rzeczy (wysyłki towaru), chyba, że uregulowanie należności nastąpiło w terminie wcześniejszym.

Ww. daty powstania przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej determinują również moment ich ujęcia w prowadzonej ewidencji sprzedaży. Przy czym, w myśl § 18 ust. 1 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), podatnik jest obowiązany dokonywać zapisów w ewidencji sprzedaży jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, iż wydając niniejsze rozstrzygnięcie nie wzięto pod uwagę powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, jako wydanej w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, w związku z czym nie jest ona wiążąca w sprawie będącej przedmiotem ww. wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. Jednocześnie nadmienić należy, iż w odniesieniu do tej interpretacji podjęte zostały przewidziane w takich sytuacjach procedury w celu usunięcia istniejących rozbieżności.

Nadmienić należy również, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl