IBPBI/1/415-1311/11/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1311/11/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 21 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze świadczonych usług agroturystycznych w przypadku:

* gdy liczba wynajmowanych pokoi gościnnych nie przekroczy 5 - jest prawidłowe,

* gdy liczba wynajmowanych pokoi gościnnych przekroczy 5 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze świadczonych usług agroturystycznych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 2 lutego 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1311/11/ZK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 16 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rolnikiem, zamieszkującym na terenie wiejskim. Posiada funkcjonujące gospodarstwo rolne, w ramach którego prowadzi gospodarstwo agroturystyczne - 3 pokoje dla 8 osób. W celu rozszerzenia swojej działalności zamierza na terenie gospodarstwa wybudować budynek mieszkalny - letniskowy (w domku znajdują się 2 pokoje), który także ma zamiar przeznaczyć dla turystów.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 13 lutego 2012 r., wskazano m.in., iż:

* w zamierzeniu, wybudowany domek będzie budynkiem mieszkalnym, w świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych,

* w ramach jednego gospodarstwa rolnego będzie prowadzona działalność agroturystyczna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wobec takiej sytuacji po wybudowaniu domku mogę pozostać przy agroturystyce, czy muszę założyć działalność gospodarczą.

Czy działalnością gospodarczą będzie działalność związana z wybudowanym domkiem, a działalnością agroturystyczną działalność na pozostałej, już funkcjonującej części w ramach jednego gospodarstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, spełnia wszystkie z wymienionych wymagań pozwalających na zwolnienie uzyskanych przez niego dochodów z podatku od osób fizycznych, tzn. będzie dysponować 3 pokojami, które wynajmowane będą w budynku mieszkalnym na terenie wiejskim, w gospodarstwie rolnym. W sytuacji kiedy w nowo powstałym budynku mieszkalnym znajdować się będą 2 pokoje z przeznaczeniem dla turystów, wówczas Wnioskodawca uważa, że nie ma żadnych przeciwwskazań co do tego, aby uzyskane z ich wynajmu dochody były nadal zwolnione z podatku dochodowego, ponieważ łączna liczna wynajmowanych pokoi nie przekroczy 5. Natomiast gdy w nowo powstałym obiekcie pokoi będzie więcej niż 2, wówczas działalność prowadzona w nowym budynku powinna zostać uznana za działalność gospodarczą i w tej sytuacji w ramach jednego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w nowym budynku mieszkalnym oraz działalność agroturystyczną w istniejącym już budynku mieszkalnym np. z 3 pokojami.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ww. ustawy określono, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca między innymi na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Natomiast agroturystyka w znaczeniu językowym, oznacza prowadzenie działalności turystycznej przez gospodarstwa rolne zapewniające noclegi, często wraz z usługami gastronomicznymi.

Działalności w zakresie agroturystyki nie można zakwalifikować jako działalności rolniczej, a zatem do dochodów z tej działalności mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych skorzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:

* najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

* budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,

* przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku,

* liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest rolnikiem, zamieszkującym na terenie wiejskim, posiadającym funkcjonujące gospodarstwo rolne, w ramach którego prowadzi gospodarstwo agroturystyczne. Wynajmuje 3 pokoje dla 8 osób. W celu rozszerzenia swojej działalności zamierza na terenie gospodarstwa wybudować budynek mieszkalny - letniskowy, w którym będą 2 pokoje gościnne przeznaczone dla turystów. Wybudowany budynek będzie budynkiem mieszkalnym, w świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca będzie wynajmował osobom przebywającym na wypoczynku, nie więcej niż 5 pokoi znajdujących się w obu budynkach mieszkalnych, położonych na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, to uzyskiwane z tego tytułu dochody będą korzystały ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku, gdy łączna liczba wynajmowanych pokoi gościnnych w obu budynkach przekroczy 5, nie będzie spełniony warunek określony w ww. przepisie, dotyczący liczby wynajmowanych pokoi. W takiej sytuacji opodatkowaniu będą podlegać dochody uzyskiwane zarówno z wynajmu pokoi w dotychczasowym budynku, jak i w wybudowanym w przyszłości.

Odnosząc się do źródła przychodów, w ramach którego uzyskiwane będą ww. przychody z ewentualnego wynajmu więcej niż 5 pokoi, zaznaczyć należy, iż w myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W świetle powyższego zaznaczyć należy, iż jeżeli ww. wynajem więcej niż pięciu pokoi będzie wykonywany w sposób zorganizowany i ciągły, to uzyskiwane dochody należy opodatkować stosownie do zasad przewidzianych dla pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze świadczonych usług agroturystycznych w przypadku:

* gdy liczba wynajmowanych pokoi gościnnych nie przekroczy 5 - jest prawidłowe,

* gdy liczba wynajmowanych pokoi gościnnych przekroczy 5 - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl