IBPBI/1/415-13/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-13/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 3 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości:

* uznania za przychód zwolniony od opodatkowania otrzymanego wsparcia finansowego i pomostowego, w części:

* nie przeznaczonej na cele inwestycyjne - jest prawidłowe

* przeznaczonej na ww. cele - jest nieprawidłowe,

* uznania za koszt uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej:

* innych niż inwestycyjne wydatków sfinansowanych z otrzymanego wsparcia finansowego i pomostowego-nieprawidłowe,

* wydatków inwestycyjnych - jest prawidłowe,

* dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych z otrzymanego wsparcia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków otrzymanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 marca 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-13/11/BK, IBPP2/443-9/11/BW, IBPP2/443-10/11/BW wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 30 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 lipca 2010 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej. Przedmiotem tej działalności jest przede wszystkim produkcja wyrobów jubilerskich.

W dniu 6 sierpnia 2010 r. podpisała umowę o przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości w ramach działania 6.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z umową otrzymała dotację współfinansowaną z Europejskiego Funduszu Społecznego, której celem było jednorazowe wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej. W ramach harmonogramu, środki te miały być przeznaczone na: stworzenie e-sklepu, zakup materiałów produkcyjnych, zakup sprzętu do obsługi sklepu i działalności firmy, przygotowanie dystrybucji, doposażenie warsztatu pracy i pozycjonowanie stron www. W dniu 6 sierpnia 2010 r. Wnioskodawczyni zawarła także umowę o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego obejmującego pomoc kapitałową w trakcie prowadzenia działalności. Pomoc ta finansowana jest z Europejskiego Funduszu Społecznego. W obu wymienionych umowach w § 2 znajduje się zapis, iż "beneficjent pomocy, który jest płatnikiem podatku VAT, zobowiązany jest do przeznaczenia całej kwoty środków uzyskanych w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą".

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT i wykonywane przez nią czynności (produkcja biżuterii) będą w całości czynnościami podatkowymi (nie podlegającymi zwolnieniu od VAT).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 25 marca 2011 r. wskazano, iż:

* dokładna nazwa i symbol projektu to: Projekt "...", realizowany w ramach Działania 6.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

* podstawą prawną przyznania (wypłaty) wskazanych we wniosku środków jest rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L379, z dnia 28 grudnia 2006 r.),

* wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej w kwocie 27.010, zł. Brutto Wnioskodawczyni otrzymała w dniu 12 sierpnia 2010 r.

* wsparcie pomostowe w łącznej wysokości 4.800 zł brutto wypłacane było na wsparcie działalności przez 6 pierwszych miesięcy działalności, w równych kwotach po 800 zł brutto, w okresie od 16 sierpnia 2010 r. do 20 grudnia 2010 r.,

* wsparcie podstawowe było wydatkowane zgodnie z umową na zakup oprogramowania sklepu internetowego, zakup grafiki i wdrożenie e-sklepu, zakup materiałów produkcyjnych (prefabrykaty srebrne, kryształy i perły Swarovskiego, inne elementy produkcyjne), zakup sprzętu do obsługi i działalności sklepu (komputer, drukarka, oprogramowanie, telefon GSM, kasa fiskalna), materiały do dystrybucji (koperty, folia), doposażenie warsztatu pracy (drobne narzędzia) oraz zakup usługi pozycjonowania strony www. Wsparcie pomostowe zostało przeznaczone na opłacenie składek ZUS, abonamentu telefonicznego, materiałów poligraficznych, dalszych materiałów produkcyjnych, materiałów biurowych, drobnego wyposażenia, opłaty dostaw towaru itd.,

* Wnioskodawczyni jest beneficjentem pomocy, udzielonej przez Centrum Zespołów Analityczno Strategicznych, współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Działania 6.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

* z otrzymanych środków został zakupiony zestaw komputerowy za kwotę 4.122,95 zł netto oraz kasa fiskalna za kwotę 1.290 zł netto, zakwalifikowane do środków trwałych oraz wartości niematerialne i prawne za kwoty: 733,61 zł netto - oprogramowanie MS Office oraz oprogramowanie e-sklepu w kwocie: 1.229,51 zł netto.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy uzyskane kwoty pomocy należy zaksięgować jako przychód... (pytanie to oznaczono we wniosku nr 1)

Czy wydatki pokrywane z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu, ewentualnie, czy mogą zostać uznane za wydatki na nabycie środka trwałego (komputera) podlegającego amortyzacji... (pytanie to oznaczono we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

W myśl powołanego przepisu, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach obu zawartych umów, są zatem dochodami wolnymi od podatku dochodowego, bowiem są to środki z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2., czyli spełniają kryteria określone w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle powyższego koszty poniesione w związku z realizacją wymienionego wcześniej projektu będą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile spełniają wymogi określone w art. 22 ust. 1 ww. ustawy i nie są wymienione w art. 23 cyt. ustawy. Natomiast wydatki o charakterze inwestycyjnym, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są kosztami uzyskania przychodu, lecz podlegają amortyzacji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.), wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia na rozwój przedsiębiorczości w ramach Projektu "...", realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. W ramach którego otrzymała jednorazowe wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej na zakup sprzętu potrzebnego do utworzenia firmy oraz wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

W świetle ww. przepisów wskazane we wniosku środki, w tym wsparcie pomostowe, stanowią dochód Wnioskodawczyni zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, jak wskazano zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych). Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych sfinansowania z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków poniesionych na zakup narzędzi, wyposażenia sklepu, materiałów do produkcji, usług pozycjonowania strony www oraz wydatków sfinansowanych otrzymanym wsparciem pomostowym (składki ZUS, usługi telefoniczne, materiały poligraficzne i produkcyjne, drobne wyposażenie, opłaty tytułem dostaw towaru) stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Co do zasady zatem, każdy wydatek spełniający warunki wynikające z art. 22 ust. 1 tej ustawy, może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie znajduje się on w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonym w art. 23 ww. ustawy.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku zastosowanie znajdzie natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.), zgodnie z którym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Wobec powyższego, wydatki sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 137 (zwolnionych od opodatkowania) nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in. wydatków na:

* nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

* ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione m.in. na nabycie składników majątku uznawanych za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne w prowadzonej działalności gospodarczej, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Kosztem tym (choć pośrednio), mogłyby być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi

w jakiejkolwiek formie. Na gruncie przedmiotowej sprawy, oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej składników majątku, które uznane zostały przez Wnioskodawczynię za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, która sfinansowana została otrzymanym wsparciem finansowym (nie stanowiącym, jak wskazano przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów tej działalności.

Oznacza to, iż chociaż środki te i wartości podlegają amortyzacji to dokonywane od ich wartości początkowej odpisy amortyzacyjne w ww. zakresie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie możliwości:

* uznania za przychód zwolniony od opodatkowania otrzymanego wsparcia finansowego i pomostowego, w części:

* nie przeznaczonej na cele inwestycyjne - jest prawidłowe,

* przeznaczonej na ww. cele - jest nieprawidłowe,

* uznania za koszt uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej:

* innych niż inwestycyjne wydatków sfinansowanych z otrzymanego wsparcia finansowego i pomostowego-jest nieprawidłowe,

* wydatków inwestycyjnych - jest prawidłowe,

* dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych z otrzymanego wsparcia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 3 i 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl