IBPBI/1/415-1256/13/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1256/13/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 grudnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 16 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązku objęcia spisem z natury wyrobów gotowych oraz produkcji niezakończonej na koniec roku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie obowiązku objęcia spisem z natury wyrobów gotowych oraz produkcji niezakończonej na koniec roku podatkowego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie budowy i sprzedaży budynków mieszkalnych (działalność deweloperska). W roku podatkowym 2013 zakupił dwie działki wraz z rozpoczętą budową budynków mieszkalnych jednorodzinnych i gospodarczych w tzw. stanie "0" (ławy fundamentowe, ściany fundamentów, wyprowadzenia instalacji kanalizacyjnej, płyty z chudego betonu). Na zakupionych działkach kontynuowana jest budowa budynków mieszkalnych, która po zakończeniu stworzy finalny produkt przeznaczony do sprzedaży. Każdy z budynków będzie sprzedany oddzielnie. Budowa odbywa się przy wykorzystaniu zakupionych materiałów budowlanych oraz przy korzystaniu z obcych usług budowlanych, tj. podwykonawców. W zakresie niniejszych usług wymienić można na przykład: wykonanie murów, dachów, usługi montażu okien, wykonanie ocieplenia budynków. Ponadto występują usługi kierownika budowy, związane z podłączeniem instalacji gazowej, czy z wyrysami geodezyjnymi, itp. Jeden z budynków mieszkalnych został ukończony i w dniu 8 listopada 2013 r. w formie aktu notarialnego została już podpisana przedwstępna umowa dot. jego sprzedaży. Otrzymano również zadatek na poczet ceny, a przyrzeczona umowa sprzedaży

miała zostać zawarta do 15 stycznia 2014 r. Status budynku mieszkalnego, którego budowa została ukończona, nie jest jednoznaczny z zakończeniem budowy w myśl przepisów prawa budowlanego, ale oznacza, że proces produkcyjny w jego firmie został zakończony w stosunku do tego obiektu i jest on w stanie akcpetowalnym przez nabywcę zgłaszającego gotowość do zakupu. Faktury za materiały budowlane (podstawowe i pomocnicze) księgowane są w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, natomiast wszelkie usługi obce podwykonawców i usługi towarzyszące, o których mowa powyżej - w kolumnie 13 księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Wnioskodawca sporządzi na dzień 31 grudnia 2013 r. remanent. Jeżeli ukończony budynek mieszkalny zostanie sprzedany w 2013 r. to w remanencie na dzień 31 grudnia 2013 r. pozostanie drugi budynek mieszkalny podlegający dalszej budowie, a więc stanowiący produkcję w toku. Natomiast jeżeli ukończony budynek mieszkalny zostanie sprzedany w 2014 r. to w remanencie na dzień 31 grudnia 2013 r. wykazany będzie zarówno budynek mieszkalny, którego budowa została ukończona, a więc wyrób gotowy, jak i drugi budynek mieszkalny, którego budowa będzie kontynuowana w 2014 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w spisie z natury w wartości nieukończonego budynku mieszkalnego (produkcja niezakończona) oraz wartości budynku mieszkalnego ukończonego (przy założeniu, że nie zostałby sprzedany w 2013 r.) - należy uwzględnić wartość usług wykonanych przez podwykonawców i usług im towarzyszących.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w remanencie sporządzonym na dzień 31 grudnia 2013 r. powinny znaleźć się koszty usług podwykonawców (o których mowa wyżej), jako stanowiące element kosztu wytworzenia budowanego budynku (produkcja w toku), jak również element budynku ukończonego będącego produktem gotowym. W art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), określono, że u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Zgodnie natomiast z § 3 pkt 1 lit. e rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), produkcją niezakończoną jest produkcja w toku oraz półwyroby (półfabrykaty), to jest niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a także wykonywane roboty, usługi przed ich ukończeniem. Natomiast w § 3 pkt 1 lit. d ww. rozporządzenia określono, że wyrobami gotowymi są wyroby własnej produkcji, których proces przerobu został całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno-kartograficzne, zakończone roboty, w tym także budowlane. Jednocześnie § 29 wskazuje, że produkcję niezakończoną oraz wyroby gotowe wycenia się wg kosztu wytworzenia, natomiast ust. 3 tego paragrafu wskazuje, że przy działalności usługowej i budowlanej przy produkcji niezakończonej koszt wytworzenia nie może być niższy od kosztów materiałów bezpośrednich. Sformułowanie "nie może być niższy" wskazuje że koszty materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji niezakończonej to minimum, które winno się w spisie znaleźć. Jeżeli natomiast zostały wykonane usługi podwykonawców z daną produkcją niezakończoną, czy produktem finalnym ściśle związane, to składają się na wartość produkcji niezakończonej. Istota kosztu wytworzenia, według, którego wycenia się produkcję niezakończoną i wyrób gotowy, została określona w ww. rozporządzeniu w § 3 pkt 4. Przepis ten potwierdza konieczność uwzględnienia w remanencie w wartości produkcji niezakończonej i produktu gotowego oprócz materiałów podstawowych i pomocniczych, również usług obcych (podwykonawców), będących kosztem bezpośrednio składającym się na powstanie produktu gotowego, jak również produkcji niezakończonej.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że usługi podwykonawców, takie jak wykonanie murów, ocieplenia, usługa kierownika budowy, montaż okien z materiałem, itp. winny zostać uwzględnione w spisie z natury w wartości budynku mieszkalnego w trakcie budowy (produkcji niezakończonej) i w wartości budynku ukończonego (wyrób gotowy).

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 maja 2011 r. Znak: ITPB1/415-198/11/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl