IBPBI/1/415-1243/10/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1243/10/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 8 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej ubiegała się o otrzymanie dofinansowania z Wojewódzkiego Urzędu Pracy wypłacanego za pośrednictwem I. Sp. z o.o. (100% udziałów posiada Powiat). Owe dofinansowanie zostało przyznane na podstawie Umowy na otrzymanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości w ramach Priorytetu VI PO KL-Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" z dnia 25 sierpnia 2010 r. w kwocie 40.000 PLN oraz na podstawie Umowy o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" z dnia 3 listopada 2010 r. w kwocie 7.620 PLN.

Wsparcia finansowe zostały udzielone w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2008 r. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.).

Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w dniu 1 września 2010 r. Pierwsza transza 34.000 PLN (tekst jedn. 80% z 40.000 PLN) została przelana przez I. Sp. z o.o. na konto Wnioskodawczyni w dniu 28 września 2010. Do dnia złożenia niniejszego wniosku pozostałej kwoty Wnioskodawczyni nadal nie otrzymała.

Środki z otrzymanej dotacji, zgodnie z umową, zostaną przeznaczone na zakup towarów handlowych, środków trwałych oraz zostaną z nich pokryte bieżące koszty (m.in. zapłata za usługi księgowe, itp.).

Wnioskodawczyni najpierw otrzymuje wsparcie a następnie dokonuje zakupów. W momencie otrzymania pieniędzy Wnioskodawczyni nie jest w stanie określić na jakie dokładnie zakupy je przeznaczy (czy to będzie zakup materiału/towaru handlowego, środka trwałego czy zakup związany z bieżącymi kosztami).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak powinno wyglądać rozliczenie otrzymanego wsparcia finansowego dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. czy otrzymane wsparcie finansowe stanowi przychód Wnioskodawczyni z działalności gospodarczej zwolniony z podatku, a odpisy amortyzacyjne dotyczące środków trwałych sfinansowanych z tego wsparcia finansowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w tej części, w której zostały sfinansowane z dotacji, przy czym bieżące wydatki (towary i usługi), które nie są środkami trwałymi, sfinansowane ze wskazanych środków, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 22 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z generalną zasadą, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zaliczają m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. Przychodem nie są jednak dotacje związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Niemniej jednak, od dnia 1 stycznia 2010 r., środki finansowe otrzymane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f. Zwolnienie to obejmuje środki otrzymane przez podatnika od 1 stycznia 2010 r. m.in. w ramach Działania 6.2 (z wyjątkiem środków otrzymanych na inwestycje w zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zgodnie ze wskazaną dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f. nie stanowią przychodu podatkowego).

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f., w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wyłącza się z kosztów uzyskania przychodów również wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f. Ponadto, w katalogu kosztów nieuważanych za koszty uzyskania przychodów wymienione zostały odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane, według zasad określonych w art. 22a-22o u.p.d.o.f., od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f.).

W konsekwencji, otrzymane przez Wnioskodawczynię wskazane wsparcie finansowe będzie stanowiło przychód Wnioskodawczyni z działalności gospodarczej zwolniony z podatku, natomiast w części odnoszącej się wydatków na inwestycje w zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f. - nie stanowić będzie przychodu podatkowego dla celów u.p.d.o.f. Jednocześnie, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane przez Wnioskodawczynię ze wskazanych dochodów nie będą stanowić dla niej kosztów uzyskania przychodów dla celów u.p.d.o.f. Ponadto, w odniesieniu do środków trwałych w całości sfinansowanych wskazanymi środkami odpis amortyzacyjny nie będzie stanowi kosztu uzyskania przychodów, a w przypadku gdy zakup został tylko w części sfinansowany wskazanymi środkami, to kosztem podatkowym nie jest odpis amortyzacyjny od wartości środka trwałego w części pokrytej tymi środkami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl