IBPBI/1/415-124/14/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-124/14/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 4 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia miejsca (kraju) opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze świadczenia usług inżynierskich na terytorium Irlandii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia miejsca (kraju) opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze świadczenia usług inżynierskich na terytorium Irlandii.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (osoba fizyczna) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną tzw. podatkiem liniowym. Jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi głównie poza terytorium RP - w Irlandii, oraz jednocześnie wykonuje dostawę towarów i usług na terytorium RP. Przedmiotem działalności w Irlandii jest świadczenie usług inżynierskich (projektowych) przez podatnika (wolny zawód, bez posiadania stałej placówki, zakładu) dla firmy (kontrahenta) z Irlandii. Usługa inżynierska wykonywana jest w fabryce leków w Irlandii i polega na osobistej asyście w biurze projektowym fabryki oraz dozorze nadrzędnego systemu automatyki fabryki, maszyn, urządzeń oraz procesów produkcyjnych w sytuacjach awaryjnych (gdy z problemem nie mogą sobie poradzić operatorzy czy służby utrzymania ruchu). Ma to na celu identyfikację i wychwycenie potencjalnych błędów projektowych, które z uwagi na kompleksowość systemów automatyki w fabryce, sporadycznie się pojawiają powodując tzw. "dewiacje" od standardowej ścieżki produkcyjnej. Następnie korzystając z posiadanego doświadczenia zawodowego, konieczne jest udokumentowanie błędu i przeprowadzenie stosownego dochodzenia, tak by zidentyfikować jego przyczynę. W ostatnim etapie konieczne jest zaproponowanie rozwiązania pozwalającego na kontynuację produkcji bez zakłóceń, minimalizując ryzyko utraty partii produkcyjnej. Rozwiązanie problemu należy opisać, by w perspektywie mogła zostać opracowana i zaimplementowana przez pracujący na miejscu zespół projektowy poprawka.

Rozliczenie oraz zapłata odbywa się na podstawie wystawianych co miesiąc przez podatnika faktur za wykonaną usługę dla kontrahenta w Irlandii. Świadcząc usługę inżynierską podatnik przebywa w Irlandii około 1 lub 2 tygodnie, wynajmując na miejscu kwaterę prywatną oraz samochód. Po tych okresach wykonywania usługi w Irlandii podatnik wraca do Polski, do rodziny na kilka dni, a często na 1 tydzień w każdym miesiącu. Następnie ponownie podatnik wyjeżdża z kraju na 1 lub 2 tygodnie i wraca na 1 tydzień do Polski.

Usługi te były wykonywane w Irlandii w 2013 r. Usługi dla firmy (kontrahenta) z Irlandii podatnik wykonuje od 1,5 roku. W związku z takim systemem świadczenia usług w Irlandii podatnik przebywał w Irlandii ponad 183 dni w roku podatkowym.

Stałe miejsce zamieszkania podatnika znajduje się w Polsce. W kraju posiada całą rodzinę, żonę, małe dzieci oraz dom z kredytem hipotecznym. Podatnik nie zamierza przeprowadzać się do Irlandii. Zatem, pomimo przebywania w Polsce poniżej 183 dni w roku podatkowym, stałe miejsce zamieszkania, powiązania osobiste i gospodarcze - czyli centrum interesów osobistych lub gospodarczych podatnika znajdują się w Polsce.

Przebywając mniejszą cześć roku w Polsce Wnioskodawca również prowadzi działalność gospodarczą na terytorium RP świadcząc usługi informatyczne, szkoleniowe oraz dokonuje dostaw (sprzedaży) towarów.

Całość swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów Wnioskodawca rozlicza w Polsce.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy całość swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) opodatkowuję podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem opodatkowania wszystkich jego dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), nieograniczony obowiązek podatkowy obejmuje osoby fizyczne, które posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Analiza treści wyżej powołanego przepisu nie wymaga spełnienia dwóch przesłanek jednocześnie, posiadania centrum interesów osobistych lub gospodarczych z jednoczesnym przebywaniem w Polsce powyżej 183 dni w roku podatkowym.

Podatnik posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej silne centrum interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Zatem spełnia jeden z warunków określonych w art. 3 ust. 1 oraz 1a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, aby objąć całość dochodów (przychodów) nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce.

Ponadto identyczne stanowisko wynika z art. 4 ust. 2a w związku z art. 14 ust. 1 i 2, oraz art. 5 ust. 1 i 2 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 2a umowy międzynarodowej zwartej z Irlandią, jeżeli osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status będzie określony w następujący sposób: osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma silniejsze powiązania osobiste lub gospodarcze (ośrodek interesów życiowych). Natomiast art. 14 ust. 1-2 wyżej przytoczonej umowy międzynarodowej jasno wskazuje miejsce opodatkowania usług inżynierskich. Dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu, tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania swojej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Jak wynika z treści przytoczonych przepisów o nieograniczonym bądź ograniczonym obowiązku opodatkowania decyduje miejsce zamieszkania Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższy stan prawny przepisów krajowych i umowy międzynarodowej o unikaniu podwójnego opodatkowania z Irlandią Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przy czym, w myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Wyżej wskazane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

Mając zatem na względzie, że ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika w szczególności, że centrum interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawcy znajduje się na terytorium Polski, to na terytorium Polski Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy, natomiast na terytorium Irlandii podlega obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Irlandii, jeżeli przepisy umowy międzynarodowej tak stanowią.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 14 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 z późn. zm.), dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania swojej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Z kolei w myśl art. 14 ust. 2 ww. umowy, określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych.

Uzyskiwany dochód z tytułu wykonywania w Irlandii wolnego zawodu będzie zatem podlegał opodatkowaniu w Polsce chyba, że działalność gospodarcza na terytorium Irlandii prowadzona jest przez położoną tam stałą placówkę, co jak wynika z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, nie ma w sprawie miejsca.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że jeżeli w istocie Wnioskodawca nie posiada na terytorium Irlandii stałej placówki (kwestia ta nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej), to dochód uzyskany przez niego, z tytułu usług inżynierskich świadczonych na terytorium tego kraju, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, gdzie Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu wraz z pozostałymi dochodami z działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl