IBPBI/1/415-1204/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1204/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 25 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zaliczki (zadatku) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zaliczki (zadatku).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej, której przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. produkcja i montaż suszarni do drewna. Spółka aktualnie prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wspólnicy spółki uiszczają podatek dochodowy według "zasad ogólnych". Na wyprodukowanie, montaż i uruchomienie ww. urządzenia często podpisywane są umowy, czy też wypisywane zamówienia.

Z treści umowy, czy zamówienia, w zakresie płatności i dostawy oraz montażu wynika, że:

1.

spółka zobowiązuje się wykonać suszarnie w terminie np. 12 tygodni od daty wpłynięcia zaliczki na konto Spółki - Spółka nie rozpoczyna produkcji, jeśli zaliczka nie wpłynie na jej konto,

2.

po wyprodukowaniu urządzenia Spółka z uwagi na bardzo duże gabaryty tego urządzenia, w elementach (podzespołach) przewozi je do klienta i montuje je na miejscu,

3.

cena ustalana jest za całość (wykonanie urządzenia i montaż na miejscu oraz jego uruchomienie),

4.

z umowy (zamówienia) wynika harmonogram płatności, który przedstawia się następująco:

a.

"40% wartości umowy ma być wpłacone przez Zamawiającego w terminie 5 dni od daty podpisania umowy". Spółka wystawia fakturę VAT na tę kwotę z opisem "zaliczka I",

b.

"40% wartości umowy płatne jest po wykonaniu urządzenia, które jest już wtedy gotowe do transportu w elementach - podzespołach, o czym Spółka powiadamia Zamawiającego". Zapłata ta ma nastąpić na co najmniej dwa dni przez załadunkiem i transportem do zamawiającego. Na płatność tą Spółka wystawia fakturę VAT z opisem "zaliczka II".

c.

"pozostałe 20% wartości umowy płatne jest w terminie 7 dni po montażu i uruchomieniu suszarni".

d.

Na dzień odbioru i uruchomienia suszarni (sporządzony jest protokół) Spółka wystawia fakturę VAT rozliczającą, na całą wartość, uwzględniając (potrącając) wcześniej wystawione faktury VAT.

W niektórych umowach (zamówieniach), w harmonogramie płatności Spółka używa sformułowań odpowiednio do powyższego punktu 4a i 4b:

* 4a "zadatek - 40% wartości umowy ma być wpłacone przez Zamawiającego w terminie 5 dni od daty podpisania umowy". Spółka wystawia fakturę VAT na tę kwotę z opisem "zadatek I",

* 4b "zadatek - 40% wartości umowy płatne po wykonaniu urządzenia, które jest wtedy gotowe już do transportu w elementach - podzespołach, o czym Spółka powiadamia Zamawiającego. Zapłata ma nastąpić na co najmniej dwa dni przed załadunkiem i transportem do zamawiającego". Spółka wystawia fakturę VAT na tę kwotę z opisem "zadatek II".

Wnioskodawca wskazuje również, iż w umowach (zamówieniach) może występować więcej zaliczek lub zadatków w zależności od przeprowadzonych negocjacji z Zamawiającym, ale mechanizm pracy Spółki i wystawiania faktur jest taki sam. Natomiast proces produkcji i montażu może trwać w zależności od wielkości urządzenia i uzgodnień z kontrahentem około 2 m-cy i dłużej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jakiej dacie powstaje przychód z działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego, w przypadku produkcji i montażu takiej suszarni.

Czy w dacie otrzymania każdej zaliczki (zadatku) i wystawienia na to faktury VAT, czy też dopiero po montażu urządzenia u klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za datę powstania przychodu (...) uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostały wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przychód z umowy, o której mowa we wniosku, powstaje w dacie podpisania protokołu odbioru - zakończenia umowy, a wiec zamontowania urządzenia u klienta, czyli w dacie wystawienia przez Spółkę faktury rozliczającej, a wystawione faktury na wcześniejsze wpłaty na poczet realizacji takiej umowy, czy też wpłaty zadatków przez kontrahenta, nie generują przychodu dla celów podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl