IBPBI/1/415-120/10/AB - Opodatkowanie wynagrodzenia uzyskanego w związku z realizacją, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-120/10/AB Opodatkowanie wynagrodzenia uzyskanego w związku z realizacją, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 9 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego w związku z realizacją, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego w związku z realizacją, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest wspólnikiem spółki jawnej. W ramach prowadzonej działalności jest współrealizatorem projektu "..." finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Spółka jawna, zgodnie z wnioskiem i umową o dofinansowanie projektu oraz umową partnerską zawartą z Liderem Partnerstwa, realizuje projekt jako Partner. Zgodnie z zasadami obowiązującymi przy realizacji projektu, Lider projektu otrzymuje środki pieniężne od Instytucji Pośredniczącej, które następnie, w części przypadającej dla Partnera, przekazuje na rachunek bankowy spółki jawnej wyodrębniony dla projektu. Spółka jako Partner jest zobowiązana między innymi wykonywać zadania Kierownika Merytorycznego Projektu i eksperta w ramach prowadzonych konsultacji z beneficjentami ostatecznymi. Zakres tych zadań wynika z wniosku o dofinansowanie projektu.

W ramach realizacji tego projektu, zgodnie z wnioskiem i umową o dofinansowanie oraz umową partnerską, Wnioskodawca jako wspólnik, wykonuje pracę Kierownika Merytorycznego Projektu oraz eksperta.

Zakres czynności Kierownika Merytorycznego Projektu i eksperta jest określony we wniosku o dofinansowanie projektu. Zgodnie z umową o dofinansowaniu projektu, wynagrodzenie Kierownika Merytorycznego Projektu oraz eksperta jest kosztem kwalifikowanym, który podlega rozliczeniu, jako wydatek kwalifikowany, z Instytucją Pośredniczącą. Dokumentacją, potwierdzającą wykonanie przez Wnioskodawczynię pracy oraz stanowiącą podstawę rozliczenia wynagrodzenia jako wydatku kwalifikowanego, w odniesieniu do Kierownika Merytorycznego Projektu są karty pracy i kopie poleceń przelewu wynagrodzenia z rachunku bankowego wyodrębnionego dla projektu na moje prywatne konto bankowe, a w odniesieniu do wynagrodzenia eksperta jest to notatka służbowa podpisana przez uczestników konsultacji z pieczątką firmy, w której spotkanie się odbyło oraz delegacja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody otrzymywane przez Wnioskodawczynię (w ramach działalności spółki jawnej, w której jest wspólnikiem) z tytułu wynagrodzenia za pracę Kierownika Merytorycznego Projektu oraz eksperta, wykonywaną w ramach realizacji projektu dofinansowywanego ze środków Unii Europejskiej, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody otrzymywane w ramach zapłaty za pracę Kierownika Merytorycznego Projektu oraz eksperta, rozliczane w ramach wydatków kwalifikowanych projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej, korzystają ze zwolnienia opisanego w art. 21 ust 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W oparciu o znowelizowaną ustawę o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i tym samym moje wynagrodzenie spełnia przesłanki zwolnienia opisanego w cytowanym punkcie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

*

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

*

ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 grudnia 2008 r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane "dotacjami rozwojowymi".

W myśl art. 202 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 tej ustawy środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, jako dotacje rozwojowe, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest współrealizatorem projektu "..." finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z wnioskiem i umową o dofinansowanie projektu oraz umową partnerską zawartą z Liderem Partnerstwa spółka jawna, której wspólnikiem jest Wnioskodawczyni, realizuje projekt jako Partner na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Zgodnie z zasadami obowiązującymi przy realizacji projektu, Lider projektu otrzymuje środki pieniężne od Instytucji Pośredniczącej, które następnie, w części przypadającej dla Partnera, przekazuje na rachunek bankowy spółki jawnej wyodrębniony dla projektu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka jawna, której wspólnikiem jest Wnioskodawczyni, jako Partner współuczestniczy w realizacji projektu, lecz nie jest beneficjentem środków z funduszy strukturalnych. Nie realizuje projektu na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu; nie jest również adresatem dotacji rozwojowej. Stąd też środki uzyskane w związku z zawartą umową partnerstwa nie można utożsamiać z dotacją rozwojową korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, ww. środki nie stanowią dla Wnioskodawczyni dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Jest ona bowiem jedynie Partnerem projektu finansowanego ze środków pomocowych, które jedynie u bezpośredniego beneficjenta projektu mogą stanowić dotację w rozumieniu ww. przepisów.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni uzyskanego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych udziałów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane środki nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni (wspólnika Spółki jawnej), lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl