IBPBI/1/415-1175/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1175/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 listopada 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 26 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku zostało przedstawiono następująco zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący osobą fizyczną jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Urzędzie Miejskim w X na stanowisku radcy prawnego od 26 lipca 2013 r. Podmiotem zatrudniającym jest Urząd Miasta X. Zgodnie z art. 2 i art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm. - zwanej dalej: "ustawą o pracownikach samorządowych"), czynności z zakresu prawa pracy dla Wnioskodawcy wykonuje Prezydent Miasta X. Dodatkowo Wnioskodawca, jako radca prawny prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, wykonuje obsługę prawną jednostki budżetowej realizującej zadania własne Gminy X w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji - Ośrodka Sportu i Rekreacji w X (zwanego dalej: "OSiR"). OSiR jest jednostką organizacyjną Gminy X jednak posiada swój odrębny nr NIP, samodzielnie gospodaruje swoim budżetem, a w zakresie prawa pracy jest odrębnym pracodawcą. Obsługa ta polega na udzielaniu porad prawnych, opiniowaniu umów i reprezentowaniu jednostki budżetowej w postępowaniach sądowych. Zakres obsługi pokrywa się z zakresem obowiązków określonych umową o pracę zawartą z Prezydentem Miasta X. Obecnie Wnioskodawca opodatkowuje uzyskane z działalności gospodarczej dochody wg skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm. - zwana dalej: "ustawą o podatku"). W 2014 r. Wnioskodawca chciałby jednak korzystać z opodatkowania "podatkiem liniowym" określonym w art. 30c ustawy o podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz OSiR, będącego gminną jednostką budżetową realizującą zadania własne Gminy X usług odpowiadających czynnościom wykonywanym w 2013 r. w formie umowy o pracę w Urzędzie Miasta X jest świadczeniem usług określonym w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku.

Czy Wnioskodawca, który uzyskiwał w 2013 r. przychody z działalności gospodarczej wykonywanej samodzielnie ze świadczenia usług na rzecz gminnej jednostki budżetowej podlegającej Gminie X, odpowiadających czynnościom, które w 2013 r. wykonywał u pracodawcy w oparciu o stosunek pracy, traci w 2014 r. prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług na rzecz OSiR, będącego gminną jednostką budżetową realizującą zadania własne Gminy X, odpowiadających czynnościom wykonywanym w 2013 r. na podstawie umowy o pracę w Urzędzie Miasta X nie jest świadczeniem usług określonym w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku. Wskazać należy, że OSiR działa jako gminna jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej. Jednakże, zgodnie z art. 2 i art. 7 pkt 4 ustawy o pracownikach samorządowych, jest odrębnym pracodawcą, bowiem czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki, o których mowa w art. 2 w tym również za gminne jednostki budżetowe wykonuje kierownik jednostki budżetowej, którym w przedmiotowej sprawie jest dyrektor OSiR. Wnioskodawca podkreślił, że pracownicy samorządowi pracujący dla Urzędu Miasta X zatrudnieni są w tym urzędzie, a osoba pracująca w OSiR zatrudniona jest w OSiR. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Urzędzie Miasta wykonuje Prezydent Miasta, a w stosunku do pracowników OSiR wykonuje Dyrektor OSiR; tak więc mamy do czynienia z dwoma odrębnymi podmiotami z zakresu prawa pracy. Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę z OSiR usługi są świadczone na rzez OSiR, a nie Urzędu Miasta.

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskując w 2013 r. przychody z działalności gospodarczej wykonywanej samodzielnie ze świadczenia usług na rzecz gminnej jednostki budżetowej podlegającej Gminie X, odpowiadających czynnościom, które w 2013 r. wykonywał w Urzędzie Miasta w X w oparciu o stosunek pracy, nie traci prawa do opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku, albowiem jak wskazano powyżej OSiR na podstawie art. 7 pkt 4 ustawy o pracownikach samorządowych jest odrębnym od Urzędu Miasta pracodawcą. Dodatkowo usługi świadczone są na rzecz gminnej jednostki budżetowej, a nie Urzędu Miasta X. Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, wskazać należy, że nie zachodzi przesłanka negatywna stosowania "podatku liniowego" określona w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku i Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z podatku liniowego w 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (art. 9a ust. 4 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Natomiast zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w..., z zastrzeżeniem art. 29, 30 i..., wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% "podatkiem liniowym" dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza). Przy czym, możliwość opodatkowania "podatkiem liniowym" jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy w wyniku prowadzenia tej działalności uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik (a w przypadku wykonywania ww. działalności w formie spółki osobowej chociażby jeden ze wspólników) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, od 26 lipca 2013 r. Wnioskodawca na podstawie umowy o pracę jest zatrudniony w Urzędzie Miasta X na stanowisku radcy prawnego. Dodatkowo jako radca prawny prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i w ramach tej działalności wykonuje obsługę prawną jednostki budżetowej realizującej zadania własne Gminy X w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, tj. Ośrodka Sportu i Rekreacji w X. OSiR jest jednostką organizacyjną Gminy X jednak posiada swój odrębny nr NIP, samodzielnie gospodaruje swoim budżetem, a w zakresie prawa pracy jest odrębnym pracodawcą. Obsługa ta polega na udzielaniu porad prawnych, opiniowaniu umów i reprezentowaniu jednostki budżetowej w postępowaniach sądowych. Zakres obsługi prawnej pokrywa się z zakresem obowiązków określonych umową o pracę zawartą z Prezydentem Miasta X. Ponadto we wniosku wskazano, że OSiR działa jako gminna jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej, jednakże zgodnie z art. 2 i art. 7 pkt 4 ustawy o pracownikach samorządowych jest odrębnym pracodawcą, bowiem czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki, o których mowa w art. 2 w tym również za gminne jednostki budżetowe wykonuje kierownik jednostki budżetowej, którym w przedmiotowej sprawie jest Dyrektor OSiR. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Urzędzie Miasta wykonuje Prezydent Miasta, a w stosunku do pracowników OSiR - Dyrektor OSiR. Jak wskazał Wnioskodawca, są to dwa odrębne podmioty z zakresu prawa pracy (odrębni pracodawcy). Ponadto zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę z OSiR usługi są świadczone na rzez OSiR, a nie Urzędu Miasta.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku w świetle odrębnych przepisów, nie będących przepisami prawa podatkowego, a tym samym nie mogących być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, gminna jednostka budżetowa (OSiR), na rzecz której Wnioskodawca świadczy usługi prawnicze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oraz Urząd Miasta, w którym Wnioskodawca jest zatrudniony są odrębnymi pracodawcami, to wobec Wnioskodawcy nie będą zachodzić okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej bowiem sytuacji Wnioskodawca nie świadczy (ł) usług na rzecz swojego pracodawcy, pomimo iż usługi te są co do zasady tożsame. W konsekwencji, dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą w 2014 r. zostać opodatkowane tzw. podatkiem liniowym, na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy, jeżeli do 20 stycznia 2014 r. Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania.

Z ww. zastrzeżeniem przedstawione we wniosku stanowisko uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl