IBPBI/1/415-1173/11/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1173/11/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 18 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 31 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków przyznanych z Powiatowego Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków przyznanych z Powiatowego Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 24 stycznia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1173/11/RM, IBPP1/443-762/11/ES wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 31 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako osoba bezrobotna otrzymał z Powiatowego Urzędu Pracy środki pieniężne na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Środki przyznane w ramach Funduszu Pracy, stanowią pomoc de minimis. Umowa o przyznaniu środków została zawarta za pośrednictwem Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w dniu 14 kwietnia 2011 r. Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą od dnia 1 maja 2011 r., a za przyznane środki w kwocie 15.000,00 zł zakupił: samochód dostawczy, rusztowanie oraz laptop (uznane za środki trwałe), a także młotowiertarkę pneumatyczną, wkrętarkę, drabinę wielofunkcyjną, drobne narzędzia. Poniósł również wydatki na reklamę, tj. oklejenie samochodu. Dotacja została przyznana w kwocie wydatków brutto.

Podatek dochodowy Wnioskodawca opłaca w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (5,5%) i od dnia 1 maja 2010 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Są to usługi sklasyfikowane wg PKD pod symbolami:

43.21.Z - wykonywanie instalacji elektrycznych,

43.22.Z - wykonywanie instalacji wodno - kanalizacyjnych, cieplnych, gazowniczych i klimatyzacyjnych,

43.29.Z - wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych,

43.31.Z - tynkowanie

43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej,

43.33.Z - posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowanie ścian

43.39.Z - wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych

43.99.Z - pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.

Z otrzymanej dotacji Wnioskodawca dokonał zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy z tytułu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Czy odliczony i zwrócony przez Urząd Skarbowy podatek VAT stanowić będzie przychód podatkowy, od którego należałoby zapłacić podatek zryczałtowany wg stawki 3%.

(pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z dnia 2010 r. Nr 51 poz. 307 z poźn. zm) wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.). W związku z tym otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczony i zwrócony przez Urząd Skarbowy podatek VAT, dotyczący zakupów sfinansowanych dotacją korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na tej samej zasadzie co całość otrzymanej dotacji, tj. na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym otrzymany zwrot VAT nie będzie przychodem podatkowym i nie będzie polegał księgowaniu w ewidencji przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przy czym, zgodnie z art. 10 ww. ustawy, zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43, 46, 47a, 47c, 111, 114, 122, 125, 129, 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 5-10 ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wynika, że Wnioskodawca jako osoba bezrobotna w dniu 14 kwietnia 2011 r. otrzymał z Powiatowego Urzędu Przy środki pieniężne na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ww. środki zostały mu wypłacone z Funduszu Pracy. Wnioskodawca w dniu 1 maja 2011 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, a przychody z tej działalności gospodarczej opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Za ww. środki Wnioskodawca zakupił środki trwałe (samochód dostawczy, rusztowanie, laptop) oraz młotowiertarkę pneumatyczną, wkrętarkę, drabinę wielofunkcyjną, drobne narzędzia. Poniósł też wydatki na reklamę, tj. oklejenie samochodu. Od ww. zakupów Wnioskodawca odliczył podatek VAT, który został mu zwrócony przez Urząd Skarbowy.

W świetle ww. przepisów oraz na gruncie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż wskazane we wniosku środki finansowe przyznane Wnioskodawcy z Funduszu Pracy jako osobie bezrobotnej na rozpoczęcie działalności gospodarczej, w części przeznaczonej na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), tj. na gruncie przedmiotowej sprawy przeznaczonej na zakup samochodu dostawczego, rusztowania i laptopa, nie stanowią przychodu, zgodnie z powołanym art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast ww. środki w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne tj. na gruncie przedmiotowej sprawy na zakup młotowiertarki pneumatycznej, wkrętarki, drabiny wielofunkcyjnej, drobnych narzędzi oraz na reklamę stanowią przychód Wnioskodawcy z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3,0%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ww. środki nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zwolnienia tego nie wymieniono w art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, co oznacza, że zwolnienie to nie dotyczy (nie znajduje zastosowania do) podatników opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania otrzymanych środków finansowych w części przeznaczonej na pokrycie podatku VAT naliczonego (w związku z dokonanymi zakupami) odliczonego w tym podatku i zwróconego przez Urząd Skarbowy, stwierdzić należy, iż otrzymane w tej części środki finansowe w całości stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w ww. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym uiszczanym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3,0%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zauważyć przy tym należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środków trwałych, w części dotyczącej naliczonego VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony VAT nie zwiększał wartości początkowej środków trwałych (art. 22g ust. 3 ww. ustawy).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków przyznanych z Powiatowego Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl