IBPBI/1/415-1142/11/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1142/11/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 8 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania przez Wnioskodawczynię środków przyznanych z Powiatowego Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków przyznanych z Powiatowego Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni będąc osobą bezrobotną złożyła wniosek w Urzędzie Pracy o przyznanie środków z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. W lipcu 2011 r. podpisała umowę o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej i w lipcu 2011 r. otrzymała kwotę 15.000 brutto. Zakupu towarów sfinansowanych ze środków finansowych otrzymanych z Urzędu Pracy dokonała w sierpniu 2011 r. Prowadzenie działalności rozpoczęła od dnia 1 sierpnia 2011 r. Materiały drobne do przystosowania lokalu wynajmowanego na prowadzenie działalności Wnioskodawczyni zakupiła w lipcu 2011 r.

Jednocześnie dokonała zgłoszenia do VAT na druku VAT-R i wprowadziła ewidencje sprzedaży na kasie fiskalnej. Z otrzymanych środków w kwocie 15.000 zł brutto dokonała zakupów towarów oraz wyposażenia sklepu.

W umowie o przyznanie środków, Urząd Pracy umieścił w § 9 pkt 1 zapis, że: "Umowa jest realizowana w ramach projektu "Kierunek na pracę" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki". W załączeniu do niniejszego wniosku Wnioskodawczyni przedłożyła kopię umowy z Urzędem Pracy.

Jednocześnie z faktur zakupu które zostały sfinansowane ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy (w kwocie brutto) Wnioskodawczyni jako podatnik VAT czynny dokonała odliczenia podatku VAT naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane środki z Urzędu Pracy, należy zakwalifikować jako przychód z działalności gospodarczej zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku od osób fizycznych i zaliczyć zakupy towarów oraz wyposażenia w kwocie netto sfinansowane z tych środków do kosztów uzyskania przychodu, czy może zakwalifikować jako przychód z działalności zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 i zakupy towarów i wyposażenia sfinansowane z tych środków wyłączyć z kosztów uzyskania przychodu.

2.

Czy w związku z odliczeniem VAT z faktur zakupu sfinansowanych w ramach umowy z Urzędu Pracy (kwoty zwrócone z faktur zakupu są w wartości brutto czyli wraz z VAT-em), należy zaliczyć odliczony VAT do przychodu z działalności gospodarczej i opodatkować podatkiem od osób fizycznych w miesiącu w którym otrzymano środki z Urzędu Pracy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane z Urzędu Pracy środki w kwocie 15.000 brutto należy zakwalifikować jako przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to bowiem środki otrzymane na podstawie umowy zawartej z Urzędem Pracy, czyli przyznane bezrobotnemu na podjecie działalności gospodarczej (zapis § 1 umowy z Urzędem Pracy). W związku z tym wydatki poniesione z tych środków na zakup towarów handlowych oraz wyposażenia (np. mebli których wartość nie przekracza 3.500 zł) w kwocie netto będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jako czynny podatnik VAT miała prawo odliczyć VAT naliczony z faktur zakupu związanych ze sprzedażą opodatkowaną w pełnej kwocie, natomiast w związku z tym że kwoty VAT z faktur zakupu sfinansowane zostały przez Urząd Pracy (zwrot kwot brutto faktur przedstawionych do Urzędu Pracy) ale na podstawie umowy zawartej przed 31 lipca 2011 r., to na podstawie rozporządzenia MPiPS z dnia 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 62, poz. 512 z późn. zm.) bezrobotny nie jest zobowiązany do zwrotu VAT odliczonego. Jednocześnie VAT jako część przyznanych środków z Urzędu Pracy (kwoty brutto) jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku od osób fizycznych i nie należy odliczonego VAT zwróconego przez Urząd Pracy uznawać za przychód do opodatkowania z działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosowanie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Jak wynika z w przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz z dołączonej do wniosku kserokopii umowy, Wnioskodawczyni jako osoba bezrobotna w lipcu 2011 r. podpisała umowę z Powiatowym Urzędem Pracy o przyznanie środków finansowych z Funduszu Pracy, w kwocie 15.000 zł, z przeznaczeniem na podjęcie działalności gospodarczej. Ww. umowa jest realizowana w ramach projektu "Kierunek na pracę" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Ww. środki finansowe zostały Wnioskodawczyni wypłacone w lipcu 2011 r., a następnie w dniu 1 sierpnia 2011 r. rozpoczęła Ona prowadzenie działalności gospodarczej. Za wskazane we wniosku środki finansowe Wnioskodawczyni zakupiła towary oraz wyposażenie sklepu.

Jak wynika z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), Starosta z Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia (...).

W myśl art. 103 ust. 1 ww. ustawy, Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym. Stosowanie natomiast do art. 106 ust. 1 tej ustawy, przychodami Funduszu Pracy są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej na współfinansowanie projektów finansowanych z Funduszu Pracy.

W świetle ww. przepisów oraz na gruncie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż wskazane we wniosku środki finansowe przyznane Wnioskodawczyni z Funduszu Pracy jako osobie bezrobotnej na rozpoczęcie działalności gospodarczej, a udokumentowane zawartą z Urzędem Pracy umową, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych), stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby określony wydatek mógł zostać zaliczony do ww. kosztów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu z danego źródła.

Poniesiony wydatek może zatem zostać uznany za koszt uzyskania przychodów w myśl powołanego przepisu, o ile spełnia łącznie następujące warunki:

* pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajduje się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* został właściwie udokumentowany.

Fakt sfinansowania wydatków poniesionych na zakup towarów oraz wyposażenia sklepu ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, mimo iż przyznane środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten, nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129, 136, 137.

W związku z powyższym, wydatki sfinansowane wskazanymi we wniosku środkami poniesionymi na zakup towarów oraz wyposażenia wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, po spełnieniu ww. warunków zawartych w ww. art. 22 ust. 1 ww. ustawy, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności.

Odnosząc się natomiast do kwestii pokrycia z ww. środków finansowych, wydatków poniesionych na zakup wyposażenia oraz towarów, udokumentowanych fakturami VAT, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, stwierdzić należy, iż jak to juz wskazano, ww. środki finansowe przeznaczone na ich zakup, stanowią w całości przychód korzystający ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy, a więc również w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż do wniosku dołączono Umowę o przyznanie środków z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej zawartą pomiędzy Wnioskodawczynią, a Dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy. Wprawdzie co do zasady wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Zważywszy jednak na brak w ww. wniosku z dnia 31 października 2011 r. informacji niezbędnych do merytorycznego rozpatrzenia tego wniosku, Organ wykorzystał w niezbędnym zakresie informacje wynikające z tego dokumentu.

Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl