IBPBI/1/415-1122/13/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1122/13/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 listopada 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 8 listopada 2013 r.), uzupełnionym 29 stycznia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych przyznanych w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych przyznanych w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 22 stycznia 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-1122/13/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 29 stycznia 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący osobą fizyczną prowadzi obecnie działalność gospodarczą, jako wspólnik spółki jawnej. Dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą, jako osoba fizyczna zarejestrowana w CEIDG. Zarówno działalność gospodarcza prowadzona jednoosobowo, jak i działalność spółki osobowej jest związana ze świadczeniem usług edukacyjnych. Dla celów podatkowych Wnioskodawca kumuluje przychody uzyskiwane w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej oraz przypadające mu części przychodów spółki osobowej. Podobnie kumulowane są koszty uzyskania przychodów przypadające na Wnioskodawcę. Od wyliczonego w ten sposób dochodu obliczane są zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Opisana wyżej spółka osobowa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Działania 9.6.2 oraz 9.4. realizuje projekty szkoleniowe finansowane w 85% z funduszy Unii Europejskiej oraz w 15% z budżetu państwa. Opisane projekty szkoleniowe dotyczą przeprowadzania szkoleń językowych oraz szkoleń komputerowych. Zgodnie z umowami zawartymi z instytucjami wdrażającymi następuje dofinansowanie realizowanych projektów w ten sposób, że za wykonanie zadania przyznawane są kwoty ryczałtowe. Opisane projekty realizowane są w oparciu o tzw. "stawki jednostkowe". Wysokość ryczałtu ustalana jest przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w oparciu o przeciętne ceny stosowane dla tego rodzaju usług w danym województwie. Zgodnie z umową ryczałt dotyczy enumeratywnie wymienionych kosztów podstawowych realizacji szkoleń takich jak: wynajem sal, wynagrodzenie osób prowadzących zajęcia oraz kosztów podręczników w przypadku szkoleń komputerowych objętych "stawkami jednostkowymi" oraz wynajem sal, wynagrodzenie osób prowadzących zajęcia - w przypadku szkoleń językowych rozliczanych "stawkami jednostkowymi".

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 28 stycznia 2014 r., wskazano, że:

1. Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Poddziałania 9.6.2 oraz 9.4. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podpisano w okresie od 14 września do 12 grudnia 2013 r.

2. Środki na dofinansowanie realizacji projektów przyznawane są w trybie konkursowym, po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Wg zapisów zawartych w dokumencie "Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki", Rozdział 1. "Przekazywanie środków w ramach PO KL": System przepływów finansowych w ramach PO KL regulują następujące akty prawne i dokumenty:

* ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), dalej jako UFP,

* ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.),

* ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.),

* rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności (Dz. U. Nr 220, poz. 1726),

* rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. Nr 223, poz. 1786),

* rozporządzenie Ministra Finansów z 23 czerwca 2010 r. w sprawie rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymywania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. Nr 125, poz. 846),

* rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 239, poz. 1598, z późn. zm.),

* Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

* Krajowe wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013,

* Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie sprawozdawczości w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013,

* Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie warunków certyfikacji w Programach Operacyjnych i Regionalnych Programach Operacyjnych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007 - 2013,

* Program Operacyjny Kapitał Ludzki, zaakceptowany przez Radę Ministrów i Komisję Europejską.

3. Instytucjami Pośredniczącymi są:

* Wojewódzki Urząd Pracy w R.,

* D. Wojewódzki Urząd Pracy w W.,

* Wojewódzki Urząd Pracy w K.,

* Urząd Marszałkowski Województwa L.

* Urząd Marszałkowski Województwa Ł.

4. Środki, o których mowa nie były przeznaczone na nabycie środków trwałych, ani wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane środki finansowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią przychody zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej u.p.d.o.f.) zawiera katalog zwolnień przedmiotowych z podatku dochodowego od osób fizycznych. Odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części dofinansowania, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie innych, niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wydatków, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadziła szereg zwolnień, które różnicują otrzymane dofinansowania w zależności od źródła ich pochodzenia oraz faktu, czy środki przeznaczone zostają dla beneficjenta, czy też uczestnika projektu. Aby dokonać prawidłowej kwalifikacji zwolnienia z opodatkowania należy najpierw rozstrzygnąć charakter uzyskanego przez Wnioskodawcę dofinansowania. Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w Polsce. Europejski Fundusz Społeczny stanowi jeden z funduszy strukturalnych, które powstały w celu zrestrukturyzowania i zmodernizowania gospodarek państw członkowskich UE. Nowelizacja ustawy o finansach publicznych, z dnia 27 sierpnia 2009 r., wprowadziła nowe zasady dotyczące przepływu środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych pochodzących z UE, które zostały, co do zasady, zaliczone do tzw. środków europejskich, niewłączonych do budżetu państwa, lecz stanowiących jego odrębną część. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 u.p.d.o.f. w związku z art. 21 ust. 32 u.p.d.o.f., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku..., z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców oraz przychodów finansowanych z tych środków wypłaconych na podstawie stosunku pracy lub stosunku pokrewnego, o których mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 5 w związku z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, środkami europejskimi są środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego. Ponadto, zgodnie z art. 101 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., Bank... przejął dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie projektów operacyjnych oraz decyzji o dofinansowanie projektów, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. W związku z powyższym, należy wskazać, iż dofinansowanie, które otrzymał Wnioskodawca pochodzące ze środków europejskich podlega zwolnieniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 136. Należy jednak podkreślić, iż system finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki opiera się na współfinansowaniu projektów z budżetu krajowego (co do zasady 85% środków pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% ze środków krajowych). W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, dofinansowanie projektu w części otrzymanej w postaci dotacji celowych z budżetu państwa podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f, zaś w części otrzymanej ze środków europejskich na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 u.p.d.p.f.

W związku z powyższym, otrzymane dofinansowanie projektów w ramach programu operacyjnego finansowanego z funduszy strukturalnych UE będzie u Wnioskodawcy korzystało równocześnie ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz 136 u.p.d.o.f.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 listopada 2011 r., Znak: ITPB1/415-918/11/HD,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 stycznia 2012 r., Znak: ILPB1/415-1203/11-2/AG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl