IBPBI/1/415-1101/09/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1101/09/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 15 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu dostawy towarów i usług w związku z otrzymaniem zaliczki w wysokości 100% należności oraz momentu ujęcia tej zaliczki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu dostawy towarów i usług w związku z otrzymaniem zaliczki w wysokości 100% należności oraz momentu ujęcia tej zaliczki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma numizmatyczna w ramach prowadzonej działalności gospodarczej specjalizuje się w sprzedaży niskonakładowych monet kolekcjonerskich. Za pośrednictwem sieci Internet prowadzi sprzedaż towarów handlowych. Wszystkie zamó1)wienia są przyjmowane za pośrednictwem strony www, zgłoszenia telefonicznego, email bądź osobiście.

Przyjęcie do realizacji zamówienia towaru następuje w momencie:

* zamówień płatnych przelewem na konto bankowe - po wpłynięciu przedpłaty na konto bankowe,

* zgłoszenia się po odbiór w siedzibie firmy lub w innym wcześniej umówionym miejscu.

W przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, realizacja zamówienia będzie niemożliwa, Wnioskodawca zastrzega sobie prawo odmówienia zrealizowania zamówienia niezwłocznie informując o tym fakcie klienta. W przypadku wpłacenia kwoty pieniężnej przez klienta, Wnioskodawca zobowiązuje się do zwrócenia należnej kwoty. Dostawa towaru odbywa się za pomocą wybranej przez klienta opcji wysyłki bądź, po wcześniejszym uzgodnieniu, osobiście. Z uwagi na duże zapotrzebowanie tego typu towarów handlowych Wnioskodawca nie jest w stanie w niektórych przypadkach zrealizować wszystkich zamówień, w związku z tym, dla dużej części klientów, którzy dokonali wpłat należności, termin realizacji wysyłki towarów został przesunięty na miesiąc następny lub jeszcze w późniejszym okresie. Na pobrane należności Wnioskodawca wystawił fakturę jako pobrane zaliczki w wysokości 100% należności na poczet dostawy towaru. W momencie zakupu przez Wnioskodawcę towaru handlowego, wydaje go z magazynu i na tą okoliczność drukuje dokument WZ, który staje się podstawą zaliczenia wpłaconej uprzednio kwoty do przychodu.

Działalność gospodarcza opodatkowana jest na zasadach ogólnych. Działalność nastawiona jest na osiąganie zysków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W którym momencie 100% zaliczka na poczet dostaw towarów i usług w przyszłych okresach sprawozdawczych stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

W którym momencie 100% zaliczka na poczet dostaw towarów i usług w przyszłych okresach sprawozdawczych winna być zaksięgowana do kolumny przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zaliczka 100% na poczet dostaw oraz usług, które zostaną wykonane w przyszłych okresach sprawozdawczych (np. w następnym miesiącu lub roku) - stanie się przychodem z działalności gospodarczej dopiero z chwilą faktycznego wykonania dostawy, wydania towaru z magazynu.

Ad. 2

Zaliczka 100% na poczet dostaw towarów i usług w przyszłych okresach sprawozdawczych winna być zaksięgowana do kolumny przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w momencie faktycznego wydania towaru z magazynu, pod datą dokumentu wydania z magazynu.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się m.in. pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Za datę powstania przychodu uważa się zasadniczo dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usług, nie później niż dzień:

* wystawienia faktury albo

* uregulowania należności.

Wyrażenie "uregulowania należności", o którym mowa w art. 14 ust. 1c ww. ustawy, nie dotyczy jednak sytuacji otrzymania przez podatnika od kontrahenta zaliczki, bądź przedpłaty. Do zaliczek odnosi się art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym m.in. pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, nie zalicza się do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W tych warunkach literalne brzmienie art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż pobrana wpłata (zaliczka) na poczet określonej usługi staje się przychodem dopiero z chwilą wykonania tej usługi.

Zaliczki 100%, która nie stanowi przychodu podatkowego, nie można ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie przeznaczonej do ewidencjonowania przychodów w dacie jej otrzymania, przychód do opodatkowania będzie w momencie faktycznego wydania towaru z magazynu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Jednakże stosownie do treści art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek.

Z powyższych przepisów wynika, iż co do zasady, powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia zdarzeń wskazanych w ww. art. 14 ust. 1c ww. ustawy, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, o momencie powstania przychodu decydują te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia. Wyjątek od powyższej zasady stanowi otrzymanie zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Zauważyć jednak należy, iż za zaliczkę nie może zostać uznana taka przedpłata, która ma ostateczny i definitywny charakter i nie podlega rozliczeniu lub zwrotowi w późniejszym terminie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży niskonakładowych monet kolekcjonerskich. Z tego tytułu pobiera z góry zapłatę za dostarczany towar. Na otrzymane należności wystawia faktury na pobranie zaliczki. Dla dużej części klientów termin realizacji wysyłki towarów zostaje przesunięty na następny miesiąc lub na późniejszy okres. Pobrane kwoty podlegają zwrotowi w przypadku gdy Wnioskodawca nie jest w stanie zrealizować zamówienia. Z wniosku wynika także, iż Wnioskodawca dopiero po otrzymaniu konkretnego zamówienia dokonuje zakupu towaru handlowego, który następnie podlega odsprzedaży w wyniku realizacji złożonego zamówienia. W momencie wydania go z magazynu Wnioskodawca wystania dokument WZ, który staje się podstawą zaliczenia wpłaconej wcześniej kwoty do przychodu.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie pobrane przez Wnioskodawcę zaliczki w wysokości 100% należności na poczet realizacji dostaw towarów w późniejszych okresach rozliczeniowych nie mają charakteru definitywnej zapłaty, to nie stanowią one przychodu w dniu ich otrzymania. Przychód z tytułu dokonania tych dostaw powstanie w momencie wysyłki towaru do klienta bądź wydania go klientowi.

Odnosząc się natomiast do kwestii ujmowania wystawionych faktur zaliczkowych w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów stwierdzić należy, iż w myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Zgodnie z pkt 7 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących załącznik nr 1) do ww. rozporządzenia, kolumna 7 jest przeznaczona do wpisywania przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług.

W myśl § 3 pkt 6 ww. rozporządzenia, pojęcie "przychód" oznacza przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika, iż w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ujmuje się jedynie te przysporzenia majątkowe, które stanowią przychód w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje ewidencji zdarzeń gospodarczych związanych z prowadzoną działalnością w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy pobierane przez Wnioskodawcę przedpłaty nie stanowią przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, wystawione w celu ich udokumentowania faktury zaliczkowe, nie podlegają zaewidencjonowaniu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Otrzymana kwota podlega zaewidencjonowaniu w tej księdze w momencie uzyskania przychodu, zgodnie z cyt. art. 14 ust. 1c ww. ustawy, tj. w dniu wysyłki towaru do klienta bądź wydania go klientowi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest Spółka Cywilna, niniejsza interpretacja, stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej, jest wiążąca tylko dla tego podmiotu co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 - 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl