IBPBI/1/415-1088/11/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1088/11/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 20 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej samodzielnie oraz w formie spółki cywilnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej samodzielnie oraz w formie spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną w formie ryczałtu. Od stycznia 2010 r. jest wspólnikiem nowopowstałej spółki cywilnej dwóch osób fizycznych. Wspólnik prowadzi działalność gospodarczą i jest opodatkowany na zasadach ogólnych. Przedmiotem działalności spółki jest najem mieszkań osobom fizycznym na cele mieszkalne (symbol 68.20.12.0 wg PKWiU z 2008 r.) oraz sprzedaż detaliczna. W umowie spółki jest określony procentowy udział w zyskach. Budynek, w którym wynajmowane są mieszkania jest własnością spółki, a przychody z tego tytułu, stanowią przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w art. 6 § 1a (winno być ust. 1a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Po analizie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...), Wnioskodawca ma trudności w prawidłowym określeniu zobowiązania podatkowego powstałego w związku z przychodami uzyskanymi przez spółkę. Ponadto ma wątpliwości dotyczące limitów przychodów przewidzianych ww. Ustawą, po przekroczeniu których będzie zmuszony opłacać podatek na "zasadach ogólnych". W zaistniałej sytuacji niezrozumiały jest dla Niego zapis art. 6 § 4 ust. 1 (winno być ust. 4 pkt 1) oraz art. 6 § 5 (winno być ust. 5) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Jak należy interpretować art. 6 § 5 (winno być ust. 5) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w opisanej sytuacji.

2.

Jakie warunki musi konkretnie spełniać przedsiębiorca, o których mowa w art. 6 § 5 pkt 1 i 2 (winno być ust. 5 pkt 1 i 2) ww. ustawy.

3.

Czy suma przychodów z działalności prowadzonej samodzielnie i części przychodów (Wnioskodawcy z udziału ustalonym w umowie spółki) nie może przekroczyć kwoty 150.000 euro.

4.

Jak w praktyce odbywać by się miało opłacanie podatku o którym mowa w art. 6 § 5 pkt 1 i 2 (winno być ust. 5 pkt 1 i 2) ww.

5.

Jak należałoby ująć w zeznaniu rocznym PlT-28 w sytuacji opisanej w pytaniu nr 4 (podatek opłacany osobno z każdej formy działalności i podatek opłacany łącznie).

6.

Czy w zeznaniu rocznym PIT-28 osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody z najmu należy wykazać w poz. 30 czy 35.

7.

Jeśli przychody spółki przekroczą kwotę 150.000 euro Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania w formie ryczałtu.

8.

Jak należy w tym przypadku obliczać zobowiązanie podatkowe.

9.

Jaka będzie obowiązywać stawka ryczałtu dla wynajmu.

Zdaniem Wnioskodawcy, obecnie podatek dochodowy jest obliczany w następujący sposób: przychód Wnioskodawcy x Jego udział ustalony w umowie spółki x stawka.

Przyjęta stawka ryczałtu dla przychodów spółki: z wynajmu wynosi 8,5%, a ze sprzedaży 3%.

Problematyczne artykuły ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawca rozumie w następujący sposób:

* podatek dochodowy z samodzielnie prowadzonej działalności może uiszczać łącznie z podatkiem od należnego Mu przychodu spółki (np. uregulowanie zobowiązania podatkowego jednym przelewem bankowym),

* łączne przychody z obu działalności (całość przychodów z działalności prowadzonej samodzielnie oraz uzasadniona część przychodów spółki) nie może przekroczyć kwoty 150.000 euro by w dalszym ciągu opłacać podatek w formie zryczałtowanej,

* łącznie przychody wspólników z prowadzonej działalności w formie spółki nie mogą przekroczyć kwoty 150.000 euro, by nie utracić prawa do opłacania podatku w formie zryczałtowanej,

* w deklaracji rocznej PIT-28 kwota przychodów przypadająca Wnioskodawcy udziałowi w spółce z najmu wykazana byłaby w pozycji 30,

* jeżeli spółka osiągnie wyższy przychód niż 150.000 euro, Wnioskodawca utraci możliwość opłacania podatku dochodowego w formie zryczałtowanej.

Artykuł 6 § 5 (winno być ust. 5), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jest dla Wnioskodawcy niezrozumiały w całości jak również warunki o których mowa w pytaniu 2.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

* prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

* osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych (...). Przy czym, w myśl art. 6 ust. 1a tej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (pozarolniczej działalności gospodarczej) jeżeli:

1.

w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro,

2.

rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Stosownie do art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

1.

odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a), a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b).

W świetle powyższego limit przychodów uprawniający do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dla każdego ze sposobów prowadzenia działalności, tj. zarówno prowadzonej w formie spółki cywilnej jak i samodzielnie, jest liczony odrębnie.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą samodzielnie jak i w ramach spółki cywilnej, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m.in. od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników, osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Pod poz. 28 tego załącznika, tj. Wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, wymieniono wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Przy czym, wyłączenie nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a. Przy czym wyłączenie nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a. (PKWiU 68.20.1). Oznacza to, iż wynajem wskazanych pod ww. pozycją składników majątku związanych prowadzoną działalnością gospodarczą nie może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Skoro, jak wskazano we wniosku, przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę w ramach Spółki cywilnej działalności gospodarczej jest sprzedaż detaliczna oraz wynajem nieruchomości w budynku stanowiącym składnik majątku spółki cywilnej (wspólników tej spółki objętych współwłasnością łączną), sklasyfikowany wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 68.20.12.0, to oznacza to, że działalność prowadzona w formie Spółki cywilnej, w ogóle nie może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wskazać przy tym należy, iż jak wynika z samego wniosku Spółka uzyskuje przychody z najmu, stanowiące przychody o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), a więc przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Z uwagi na powyższe, prowadzona w formie Spółki cywilnej działalność gospodarcza nie może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, lecz na tzw. zasadach ogólnych. Natomiast przychody z działalności Wnioskodawcy prowadzonej samodzielnie, jeżeli w odniesieniu tej działalności gospodarczej nie zachodzą przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, i o ile zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 ust. 4 pkt 1a ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., w roku poprzedzającym rok podatkowy Jego przychody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie przekroczyły równowartości 150.000 euro. Natomiast dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej należy opodatkować odrębnie na tzw. zasadach ogólnych, stosownie do posiadanego udziału w tej spółce. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Przy czym, stosownie do treści art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca winien składać odrębne zeznanie podatkowe:

* z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na formularzu (PIT-28), natomiast

* z działalności prowadzonej w ramach Spółki cywilnej na formularzu (PIT-36).

Mając na względzie przytoczone w niniejszej interpretacji przepisy prawa podatkowego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny zaistniałego stanu faktycznego, należy uznać za nieprawidłowe, a w części dotyczącej sposobu ustalania limitów uprawniających do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki osobowej i samodzielnie, zasad ujmowania w zeznaniu podatkowym łącznych przychodów uzyskanych w ramach spółki cywilnej i działalności prowadzonej samodzielnie oraz sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach spółki cywilnej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jest bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl