IBPBI/1/415-1077/12/ŚS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1077/12/ŚS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 22 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym przez akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym przez akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik będący osobą fizyczną (zwany dalej również "Wnioskodawcą") jest akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej (dalej "S.K.A."), nie będąc jednocześnie komplementariuszem S.K.A. Sposób uczestnictwa w zyskach spółki określa Statut S.K.A. Zgodnie z postanowieniami tego statutu, Wnioskodawca posiada 49,999425% udział w kapitale zakładowym S.K.A. w związku z objęciem określonej liczby akcji imiennych. Statut S.K.A. stanowi ponadto, że wszystkie akcje imienne mają takie samo prawo do dywidendy. Zysk bilansowy przeznaczony przez walne zgromadzenie do podziału rozdziela się w stosunku do nominalnej wartości akcji. W poprzednich latach obrotowych Wnioskodawcy, jako akcjonariuszowi S.K.A. była przyznawana określona część zysku S.K.A., na podstawie corocznych uchwał zwyczajnego walnego zgromadzenia S.K.A. (podejmowanych za zgodą wszystkich komplementariuszy) o podziale pomiędzy akcjonariuszy części zysku przypadającej akcjonariuszom. Wnioskodawca korzystał z tzw. liniowej metody rozliczania podatku, tj. określonej w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składając w ustawowym terminie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podstawę opodatkowania dochodu z tytułu przyznawanej Wnioskodawcy części zysku S.K.A. (na podstawie każdorocznych uchwał zwyczajnego walnego zgromadzenia S.K.A. o podziale pomiędzy akcjonariuszy części zysku przypadającej akcjonariuszom), stanowił przeznaczony do podziału między akcjonariuszy zysk/wynik rachunkowy (bilansowy) S.K.A. przypadający na Wnioskodawcę, wskazany w uchwale zwyczajnego walnego zgromadzenia S.K.A....

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania dochodu z tytułu przyznawanej Wnioskodawcy części zysku S.K.A. (na podstawie każdorocznych uchwał zwyczajnego walnego zgromadzenia S.K.A. o podziale pomiędzy akcjonariuszy części zysku przypadającej akcjonariuszom), stanowił przeznaczony do podziału między akcjonariuszy wynik rachunkowy (bilansowy) S.K.A. przypadający na Wnioskodawcę, wskazany w uchwale zwyczajnego walnego zgromadzenia S.K.A. Wnioskodawca stwierdził, iż niebędący komplementariuszem akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej uzyskuje przychód z działalności gospodarczej związany z uczestnictwem w takiej spółce dopiero w sytuacji podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o przyznaniu (podziale) akcjonariuszowi zysku w postaci dywidendy. Podstawę opodatkowania dla Wnioskodawcy stanowił w takim wypadku przypadający na Wnioskodawcę udział w przeznaczonym do podziału między akcjonariuszy zysku/wyniku rachunkowym (bilansowym) rozumianym jako nadwyżka przychodów bilansowych nad kosztami bilansowymi (tekst jedn.: z pomniejszeniem także o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu podatkowym) S.K.A., wskazany w uchwale walnego zgromadzenia S.K.A.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 5 maja 2011 r. (winno być z dnia 11 maja 2012 r.) Znak: DD5/033/1/12/KSM/DD-125.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 10 września 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-749/12/ŚS, tut. Organ za prawidłowe uznał przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez akcjonariusza z tytułu uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Odnosząc się natomiast do sposobu ustalenia podstawy opodatkowania ww. dochodów, stwierdzić należy, iż stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy a dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Przy czym, w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "przychód należny". Dokonując wykładni językowej tego pojęcia zauważyć należy, iż w myśl Słownika języka polskiego "należny", to przysługujący, należący się komuś, zaś czasownik "należeć się" oznacza "przysługiwać komuś, stanowić dług, powinność, zapłatę".

Przychody należne, o których mowa w cyt. art. 14 ust. 1 ww. ustawy, to zatem wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia.

W przypadku akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej o przychodzie należnym, można mówić wtedy, gdy powstaje po jego stronie prawo do domagania się wypłaty przysługującego mu z tytułu udziału w spółce zysku, którym w przypadku akcjonariusza SKA jest dywidenda. Zgodnie bowiem z art. 126 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - dalej k.s.h.), w zakresie stosunku prawnego akcjonariuszy w spółce komandytowo - akcyjnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej. Konsekwencją tej regulacji jest to, że na podstawie art. 347 § 1 w zw. z art. 126 § 1 pkt 2 k.s.h. prawo do udziału w zysku akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej powstaje dopiero z chwilą wykazania tego zysku w sprawozdaniu finansowym spółki, zbadanym przez biegłego rewidenta i jego przeznaczenia, przez zgromadzenie wspólników, do wypłaty akcjonariuszom. Przy czym, na mocy art. 348 § 2 k.s.h., uprawnionymi do dywidendy za dany rok podatkowy są akcjonariusze, którym przysługiwało prawo do akcji w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku lub akcjonariusze, którym przysługiwały akcje na dzień dywidendy. Bez znaczenia, przy tym, dla powstania przychodu należnego u akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza pozostaje moment faktycznej wypłaty tej dywidendy.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż w dniu podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie SKA o wypłacie dywidendy (bądź, jeżeli w uchwale określony został inny dzień dywidendy), przychód akcjonariusza SKA z tytułu udziału w tej spółce staje się przychodem należnym, w wysokości przyznanej mu dywidendy.

Wskazać przy tym należy, iż z uwagi na specyficzną sytuację prawną akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej, do ustalania wysokości podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym w jego przypadku nie mają zastosowania cyt. art. 8 ust. 1 i 2 oraz art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, u podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Podstawę opodatkowania akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej powinien ustalić na podstawie art. 9 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Brak jest jednak podstaw do pomniejszenia przez akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej przyznanej mu kwoty dywidendy o koszty uzyskania przychodu. Wszystkie koszty związane z prowadzoną w formie spółki komandytowo-akcyjnej działalnością gospodarczą zostały już bowiem uwzględnione, przy obliczaniu dzielonego zysku spółki, którego część otrzymuje akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej w postaci dywidendy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Wnioskodawca, jako akcjonariusz SKA uzyskuje, co do zasady, przychód z tytułu prowadzonej przez tę spółkę pozarolniczej działalności gospodarczej, w wysokości dywidendy przyznanej mu (zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych) przez walne zgromadzenie na podstawie uchwały. Przy czym, dywidenda ta stanowi jednocześnie podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. Nadmienić należy, iż techniczny sposób wyliczenia tej dywidendy, oparty o nie będące przepisami prawa podatkowego, przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości

(tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej.

Z ww. zastrzeżeniem przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl