IBPBI/1/415-1063/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1063/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 października 2013 r. (data wpływu do tut. Biura za pośrednictwem platformy e-PUAP 21 października 2013 r.), uzupełnionym 4 i 10 stycznia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży wskazanej we wniosku kolekcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży wskazanej we wniosku kolekcji. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 18 grudnia 2013 r. Znak: IBPP1/443-1005/13/AZb, IBPBI/1/415-1063/13/BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 4 i 10 stycznia 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przed kilku laty Wnioskodawca zajmował się kolekcjonowaniem monet, banknotów, znaczków oraz starych dokumentów, które nabywał na giełdach staroci i dostawał w prezencie od rodziny. Od kilku już lat nie zajmuje się powiększaniem kolekcji, ze względu na inne ważniejsze wydatki oraz okoliczności życiowe, które spowodowały, że ostatnie 2 lata Wnioskodawca spędził poza rodzinnym miastem. W związku z powyższym nie posiada żadnych dowodów zakupów posiadanych monet, jednak wiele osób może poświadczyć, że nabywał i dostawałem je kilka lat temu. Ze względu na brak czasu, który mógłby poświęcić swojemu hobby oraz fakt remontu mieszkania, w wyniku którego Wnioskodawca nie ma miejsca na przechowywanie kolekcji, chciałby monety te odsprzedać innym kolekcjonerom za pośrednictwem.... Działania podjęte w celu odsprzedania kolekcji nie miałyby charakteru ciągłego, prowadzone byłyby w ramach wygospodarowanego wolnego czasu i ograniczałyby się tylko do wyprzedaży posiadanych przedmiotów. Od połowy października 2013 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (firma geodezyjna) i jestem płatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 7 stycznia 2013 r., wskazano m.in., że:

1. Wnioskodawca nie potrafi podać jednoznacznej daty kiedy rozpoczął gromadzić wyszczególnione przedmioty. Proces zbierania kolekcji trwał od dawna (od czasów szkolnych/studenckich, czyli około roku 2000). Ostatnie elementy dodał do kolekcji przed 2011 rokiem, czyli przed wyjazdem ze swojego rodzinnego miasta do pracy w inną część Polski,

2.

monety, znaczki, banknoty oraz stare dokumenty Wnioskodawca nabywał z zamiarem ich kolekcjonowania, a co za tym idzie - dzięki poszukiwaniu informacji o nich mógł poszerzać swoją wiedzę historyczno - geograficzną. Nie gromadził ich z myślą o późniejszej odsprzedaży. Pozbycie się kolekcji wiąże się u Wnioskodawcy nie z potrzebami finansowymi, ale z brakiem miejsca na nie w domu oraz br

I.

monety i banknoty z kolekcji w przeważającej części to obiegowe środki płatnicze, zarówno wycofane z obiegu, jak i będące w obiegu w dniu dzisiejszym. Są to numizmaty z różnych krajów i różnych epok historycznych (od średniowiecza po czasy współczesne). Część z nich wybita jest w stopach srebra. Jeżeli chodzi o wartość numizmatyczną - Wnioskodawca nie potrafi się ustosunkować do tego pytania, ponieważ nie wie czym jest wartość numizmatyczna. Przedmioty będące w jego kolekcji mają wartość sentymentalną, po części wartość obiegową, również jakąś wartość rynkową. Część z nich zapewne posiada również jakąś wartość historyczną. Monety wybite w stopach srebra posiadają również pewną wartość kruszcu w nich zawartego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będę zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od sprzedawanych przeze mnie monet, znaczków, banknotów oraz starych dokumentów z prywatnej kolekcji, w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

(pytanie ujęte w uzupełnieniu wniosku jako pierwsze)

Zdaniem Wnioskodawcy, wyprzedaż posiadanej kolekcji, zgromadzonej na długo przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie byłaby związana z prowadzoną działalnością gospodarczą, w związku z powyższym spełnione będą przesłanki wynikające z art. 10 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przychody z tytułu sprzedaży nie powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie mowa o działalności gospodarczej lub pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlowa, usługową,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1, 2 i 4-9.

Aby zatem przychód uzyskany z określonej działalności mógł być uznany za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, działalność ta musi spełniać następujące przesłanki:

* musi być działalnością zarobkową;

* musi być działalnością wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, działalnością polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż lub działalnością polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych;

* musi być działalnością prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły;

* działalność ta nie może polegać na wykonywaniu czynności, o których mowa jest w art. 5b ust. 1 ww. ustawy;

* przychody z niej uzyskane nie mogą być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9 tej ustawy.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia "zorganizowany" przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r. I SA/Op 18/08). Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza ona jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Przez powtarzalność rozumie się natomiast cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą), w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż przed kilku laty Wnioskodawca zajmował się kolekcjonowaniem monet, banknotów, znaczków oraz starych dokumentów, które nabywał na giełdach staroci i dostawał w prezencie od rodziny. Dzięki poszukiwaniu informacji o nich mógł poszerzać swoją wiedzę historyczno - geograficzną. Od kilku już lat nie zajmuje się powiększaniem kolekcji. Proces zbierania kolekcji trwał od dawna (od czasów szkolnych/studenckich, czyli około roku 2000). Ostatnie elementy dodał do kolekcji przed 2011 rokiem, czyli przed wyjazdem ze swojego rodzinnego miasta do pracy w inną część Polski. Ze względu na brak czasu, który mógłby poświęcić swojemu hobby oraz fakt remontu mieszkania, w wyniku którego Wnioskodawca nie ma miejsca na przechowywanie kolekcji, chciałby ww. zbiory odsprzedać. Nie gromadził kolekcji z myślą o późniejszej ich odsprzedaży. Pozbycie się kolekcji wiąże się u Wnioskodawcy nie z potrzebami finansowymi, ale z brakiem miejsca na nie w domu oraz brakiem czasu, jaki musiałby poświęcić na dbanie o swoje zbiory. Działania podjęte w celu odsprzedania kolekcji nie miałyby charakteru ciągłego, prowadzone byłyby w ramach wygospodarowanego wolnego czasu i ograniczałyby się tylko do wyprzedaży posiadanych przedmiotów. Wnioskodawca nie zamierza w żaden sposób ulepszać swojej kolekcji przed jej odsprzedażą, Wyprzedaż posiadanej kolekcji, nie jest pomysłem na zarabianie na życie - nie byłaby związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie planuje również poświęcić każdej wolnej chwili na prowadzenie tych działań. Działania miałyby charakter incydentalny - Wnioskodawca odsprzedawałby swoją kolekcję poprzez wyprzedaż jej pojedynczych elementów lub połączonych w grupy powiązane tematycznie. Wnioskodawca nie planuje podejmować żadnych działań marketingowych związanych ze sprzedażą. Jak wynika przy tym z wniosku, Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług geodezyjnych.

W świetle definicji wynikającej z art. 5a pkt 6 cyt. ustawy, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że nie sposób uznać za pozarolniczą działalność gospodarczą, czynności wskazanych przez Wnioskodawcę we wniosku, polegających na sprzedaży monet, znaczków, banknotów oraz starych dokumentów z prywatnej kolekcji, których nabycie miało charakter kolekcjonerski i zmierzało do poszerzania wiedzy i rozwoju zainteresowań Wnioskodawcy. Wykonywane czynności nie będą miały przy tym charakteru zorganizowanego, tj. poza dokonywaną sprzedażą za pośrednictwem portali internetowych Wnioskodawca nie planuje podejmować żadnych działań marketingowych związanych ze sprzedażą, ani stosować żadnych specjalnych form ogłoszeń. Co więcej, nie zamierza on w żaden sposób ulepszać swojej kolekcji przed jej odsprzedażą. Wykonywane czynności nie będą miały również charakteru zarobkowego, nie zmierzają do uzyskania zysku ze sprzedaży, lecz pozbycia się zabierających miejsce eksponatów, którymi Wnioskodawca nie może się już "opiekować". Podkreślić przy tym należy, że jak wynika z wniosku, nabycie wskazanych we wniosku przedmiotów nastąpiło na długo przed rozpoczęciem prowadzonej przez Wnioskodawcę od października 2013 r. pozarolniczej działalności gospodarczej. Również czynności jakie Wnioskodawca będzie podejmował w celu wyprzedaży kolekcji nie będą miały (jak wynika z wniosku) żadnego związku z tą działalnością.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanych z ww. sprzedaży dochodów, stwierdzić należy, iż w myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przy czym dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowy. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy). Oznacza to, iż wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ww. ustawy, źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie innych rzeczy (rzeczy ruchomych), jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Przy czym, w myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy - jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (...). Natomiast, w myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy. Uzyskany dochód należy wykazać w zeznaniu, wg ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym w pozycji "inne źródła", w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym i w tym terminie wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również zaliczek pobranych przez płatników, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 45 ust. 1 i ust. 4 pkt 1 ustawy. Natomiast sprzedaż rzeczy używanych, następująca po upływie terminu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ww. ustawy nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego, proces zbierania kolekcji trwał od dawna (od czasów szkolnych/studenckich, czyli około roku 2000). Ostatnie elementy Wnioskodawca dodał do kolekcji przed 2011 rokiem.

Z tej też przyczyny, jeżeli w istocie sprzedaż poszczególnych elementów kolekcji, nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie to, nie będzie generować przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl