IBPBI/1/415-1054/09/ZK - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków na utrzymanie lokalu mieszkalnego częściowo wykorzystywanego na potrzeby tej działalności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1054/09/ZK Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków na utrzymanie lokalu mieszkalnego częściowo wykorzystywanego na potrzeby tej działalności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 4 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniach 2 i 5 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków na utrzymanie lokalu mieszkalnego częściowo wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków na utrzymanie lokalu mieszkalnego częściowo wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 28 stycznia 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-1046/09/ZK, IBPBI/1/415-1046/09/ZK, IBPP2/443-999/09/WN wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 02 i 5 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni zakupiła na rynku pierwotnym lokal mieszkalny. W części tego lokalu zamierza po jego zasiedleniu prowadzić biuro związane z prowadzona działalnością gospodarczą. W związku z tym, że w wersji pierwotnej lokal miał być w całości przeznaczony na mieszkanie, wszystkie wydatki nie były w żaden sposób związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Również jako podatnik VAT nie uwzględniła wydatków na zakup i przystosowanie lokalu w miesięcznych rozliczeniach z tytułu podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

*

rodzaj prowadzonej działalności: wynajem, zakup oraz sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

*

data rozpoczęcia działalności gospodarczej: 9 listopada 2009 r.,

*

data zakupu wskazanego we wniosku lokalu mieszkalnego: 2 grudnia 2008 r.,

*

rodzaj wydatków poniesionych na przystosowanie lokalu: przystosowanie do użytkowania jako lokalu biurowego pomieszczeń w stanie surowym (stan deweloperski),

*

okres przystosowania lokalu: od dnia zakupu 2 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy ma prawo zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów wydatki na utrzymanie lokalu w części przeznaczonej na biuro.

Zdaniem Wnioskodawczyni, po podjęciu decyzji o używaniu lokalu dla celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, czynsz, media i inne wydatki związane z utrzymaniem lokalu w proporcji odpowiadającej wielkości powierzchni przeznaczonej na biuro do powierzchni całkowitej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Zatem aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

*

musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

*

nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,

*

musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła, należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku.

Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, iż konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu każdorazowo spoczywa na podatniku.

Mając na uwadze treść cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż wskazane we wniosku wydatki związane z utrzymaniem lokalu mieszkalnego, częściowo wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mogą w stosownej części (tj. proporcji powierzchni lokalu mieszkalnego wykorzystywanej na potrzeby działalności gospodarczej, do całkowitej powierzchni tego lokalu) stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności, o ile zostaną właściwie udokumentowane, z uwzględnieniem rodzaju prowadzonych ksiąg podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie możliwości amortyzowania lokalu mieszkalnego częściowo przeznaczonego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej oraz w zakresie podatku od towarów i usług, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl