IBPBI/1/415-1041/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1041/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 października 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 15 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - przychodów uzyskiwanych z najmu wskazanych we wniosku lokali oraz określenia stawki podatkowej właściwej do opodatkowania tych przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2013 wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów - uzyskiwanych z najmu wskazanych we wniosku lokali oraz określenia stawki podatkowej właściwej do opodatkowania tych przychodów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2000 r. Wnioskodawca wraz z małżonką nabyli działkę o powierzchni 502 m2. Po śmierci małżonki w 2012 r. dwójka dzieci stała się współwłaścicielami tej nieruchomości (dzieci są osobami dorosłymi i posiadają po 25% udziału w nieruchomości, Wnioskodawca posiada 50%). Współwłaściciele podjęli wspólnie decyzję o wybudowaniu budynku dwupiętrowego o powierzchni 1300 m2, składającego się z 2 lokali użytkowych oraz z 15 lokali mieszkalnych. Budowa została zakończona w 2013 r. Na dzień dzisiejszy - ponieważ koniunktura gospodarcza nie sprzyja sprzedaży nieruchomości - podatnik nosi się z zamiarem wynajęcia w 2014 r. pomieszczeń znajdujących się w ww. budynku. Nie zakłada okresu, przez jaki będzie trwał wynajem będzie on bowiem uzależniony od sprzyjających warunków na rynku nieruchomości (docelowo będzie chciał nieruchomość sprzedać). Podobna sytuacja dotyczy pomieszczeń w innym jeszcze budynku, oddanym do użytku w 2013 r., również posiadanym przez podatnika we współwłasności z dziećmi. Budynek ten posiada 2 lokale użytkowe. Oprócz tego podatnik nosi się z zamiarem wynajęcia w 2014 r. domu oraz budynku (również współwłasność z dziećmi) składającego się z 2 lokali i 6 mieszkań.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie konserwacji obiektów zabytkowych i robót budowlanych, która stanowi najistotniejszą część jego aktywności zawodowej. Przedsiębiorstwo podatnika jest organizacyjnie odrębne od majątku przeznaczonego na wynajem, który podatnik posiada na współwłasność z innymi osobami. Zakres działalności gospodarczej Wnioskodawcy (wpisany do ewidencji działalności gospodarczej) nie obejmuje PKD związanego z wynajmem lokali. Wnioskodawca traktuje opisany wyżej majątek, jako majątek rodzinny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w 2014 r. mogę, jako formę opodatkowania, wybrać ryczałt ewidencjonowany wg stawki 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady, możliwość dokonania wyboru w ww. zakresie, a co za tym idzie i sposobu rozliczenia przychodów z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem. Wnioskodawca ma możliwość dokonania wyboru zasad opodatkowania w odniesieniu do wynajmowanych lokali i może wybrać również ryczałt ewidencjonowany wg stawki 8,5%, gdyż przychody z wynajmu lokali opisanych w zapytaniu należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli do tzw. przychodów z wynajmu prywatnego. Stosowanie w niniejszym przypadku definicji działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności z uwagi na wynikające z tej definicji cechy zorganizowania i ciągłości działalności zarobkowej, nie byłoby poprawne. Po pierwsze, w ocenie Wnioskodawcy działalność nie ma charakteru zorganizowanego. Po wtóre, zgodnie z cyt. definicją, działalność gospodarcza - o określonych cechach - to działalność, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy. W efekcie do działalności gospodarczej zaliczamy działalność o charakterze zorganizowanym, ciągłym i zarazem nie uwzględnioną w innych źródłach przychodu. Zatem do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zaliczymy jedynie przychody:

* z wynajmu składników majątku związanych w jakiś sposób z działalnością gospodarczą podatnika (np. wynajmowany majątek trwały zakupiony pierwotnie do produkcji itp.),

* z wynajmu składników majątku, które podatnik wyraźnie wniesie do działalności gospodarczej (co byłoby potwierdzone wpisem stosownego przedmiotu działalności gospodarczej zgodnie z PKD do ewidencji działalności gospodarczej oraz adnotacją w ewidencji środków trwałych).

Jak twierdzi Wnioskodawca, nawet ciągłe i zorganizowane uzyskiwanie przychodów z wynajmu nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z cyt. definicją z art. 5a pkt 6 ustawy.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 lutego 2011 r., Nr IBPBI/1/415-1161/10/BK oraz z 15 października 2012 r., Nr IBPBII/2/415-999/12/ŁCZ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 listopada 2011 r., Nr ITPB1/415-876/11/IG oraz z 28 września 2012 r., Nr ITPB1/415-765/12/AK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 maja 2012 r., Nr ILPB1/415-217/12-2/M,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 sierpnia 2012 r., Nr IPPB1/415-571/12-3/AM,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10 maja 2012 r., IPTPB1/415-150/12/ASz oraz z 30 października 2012 r., Nr IPTPB1/415-492/12-2/MAP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), oddzielnymi źródłami przychodów są m.in.:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Powyższe przepisy wskazują, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu, choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej.

Jednakże w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem lub dzierżawa jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie lub wydzierżawianie nieruchomości traktowane jest, jako pozarolnicza działalność gospodarcza. W myśl bowiem tego przepisu przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy).

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast w przypadku podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym, stosownie do treści art. 9 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak już wskazano, z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy. Co do zasady, możliwość dokonania wyboru w ww. zakresie, a co za tym idzie i sposobu rozliczenia przychodów z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem. Jednakże wybór ten jest ograniczony istnieniem związku pomiędzy wynajmowanym składnikiem majątkowym a prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem wynajmowany składnik majątku związany jest z tą działalnością, przychód z jego wynajmu stanowi zawsze przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że kwestią istotną dla zakwalifikowania przychodów z wynajmu, do odpowiedniego źródła przychodów jest ocena, czy umowy najmu nieruchomości, z których Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody będą zawierane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie konserwacji obiektów zabytkowych i robót budowlanych, która stanowi najistotniejszą część jego aktywności zawodowej. Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy jest organizacyjnie odrębne od majątku przeznaczonego na wynajem, który podatnik posiada na współwłasność z innymi osobami. Zakres działalności gospodarczej Wnioskodawcy, wpisany do ewidencji działalności gospodarczej nie zawiera symbolu PKD związanego z wynajmem lokali. Wnioskodawca traktuje opisany wyżej majątek, jako majątek rodzinny.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że jeżeli:

* będące przedmiotem wynajmu nieruchomości nie będą składnikami majątku związanymi z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą,

* umowy najmu ww. nieruchomości, zostaną zawarte poza prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą,

to przychody z wynajmu ww. nieruchomości będą mogły być zaliczone do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, o ile spełnione zostaną wymogi określone w cyt. wyżej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwłaszcza dotyczące wyboru tej formy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl