IBPBI/1/415-1023/12/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1023/12/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu do Organu 24 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie określenia źródła przychodów dla dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia szkoły publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2012 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie określenia źródła przychodów dla dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia szkoły publicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 30 maja 2012 r. oraz umowy przekazania prowadzenia szkoły publicznej osobie fizycznej z dnia 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawczyni od dnia 1 września 2012 r. stała się organem prowadzącym publiczną szkołę podstawową. W dniu 3 sierpnia 2012 r. szkoła została wpisana do ewidencji publicznych szkół i placówek oświatowych publicznych na terenie Gminy. Na realizację statutowych zadań, Gmina udziela szkole dotacji na każdego ucznia, w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju, prowadzonych przez Gminę. Wnioskodawczyni, jako osoba przejmująca prowadzenie szkoły ma wynikający z ww. umowy obowiązek wydatkowania otrzymanej dotacji zgodnie z przeznaczeniem i jej rozliczenia z Gminą. Otrzymana dotacja ma pokryć bieżące wydatki funkcjonowania szkoły m.in. energię elektryczną, ogrzewanie, materiały biurowe, wynagrodzenie nauczycieli oraz Wnioskodawczyni z tytułu prowadzenia szkoły i prowadzenia zajęć lekcyjnych. Z nauczycielami zawierane są umowy o pracę. Gmina nie zawarła z Wnioskodawczynią umowy o pracę.

Wnioskodawczyni nie dokonywała wpisu do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, ponieważ w myśl art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty prowadzenie szkoły, o której mowa w art. 90a ust. 1 nie jest działalnością gospodarczą. Wnioskodawczyni zamierza z dniem uruchomienia szkoły, tj. 1 września 2012 r. założyć dla celów ewidencyjnych podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoba fizyczna, będąca organem prowadzącym publiczną szkołę podstawową, uzyskuje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i powinna dla celów dokumentacji podatkowej założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoba fizyczna, będąca organem prowadzącym publiczną szkołę podstawową, uzyskuje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i powinna dla celów dokumentacji podatkowej założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów, ponieważ mimo, że prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność na gruncie ustawy o systemie oświaty i ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie jest działalnością gospodarczą, to spełnia definicję zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody otrzymywane przez osoby fizyczne prowadzące publiczne szkoły są zaliczane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą jest obowiązana prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, nie jest działalnością gospodarczą. Działalność prowadzona w ww. formach nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (nawet jeżeli spełnia zawarte w nim przesłanki), a zatem do tych form działalności nie stosuje się zasad ujętych w tej ustawie. Nie oznacza to jednak, iż na gruncie poszczególnych ustaw zasada ta nie może być modyfikowana. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na gruncie prawa podatkowego. Unormowania te mają charakter szczególny i tym samym mają pierwszeństwo przed zasadami wynikającymi z przepisu ww. ustawy o systemie oświaty (w myśl klauzuli lex specialis derogat legi generali).

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ww. ustawy o systemie oświaty, są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne szkół i przedszkoli publicznych generuje przychody zaliczane do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie publicznego gimnazjum, szkoły podstawowej oraz przedszkola jest rodzajem aktywności określonej, jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni na podstawie uchwały Rady Miejskiej oraz umowy przekazania prowadzenia szkoły publicznej osobie fizycznej stała się organem prowadzącym publiczną szkołę podstawową. Na realizację statutowych zadań Gmina udziela szkole dotacji na każdego ucznia w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez Gminę. Z nauczycielami Wnioskodawczyni zawiera umowy o pracę. Gmina nie zawarła z Wnioskodawczynią umowy o pracę.

Z powyższego wynika zatem, iż prowadzenie przez Wnioskodawczynię publicznej szkoły podstawowej na podstawie ww. umowy, zawartej z jednostką samorządu terytorialnego wypełnia przesłanki definicji pozarolniczej działalności gospodarczej, określone dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, co tym samym oznacza, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z prowadzenia szkoły publicznej stanowią przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Zgodnie art. 24a ust. 4 ww. ustawy, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. W myśl natomiast art. 24a ust. 5 cyt. ustawy, osoba fizyczna, spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. W tym przypadku osoba ta lub wspólnicy spółki przed rozpoczęciem roku podatkowego są obowiązani do zawiadomienia o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika obowiązek prowadzenia przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowane na tzw. zasadach ogólnych lub "podatkiem liniowym" podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Oznacza to, iż jeżeli zamiarem Wnioskodawczyni nie jest prowadzenie ksiąg rachunkowych (lub nie jest zobowiązana do ich prowadzenia) powinna prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Nadmienić przy tym należy, iż szczegółowe zasady prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl