IBPBI/1/415-1013/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1013/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 września 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 4 października 2013 r.), uzupełnionym 23 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych uzyskania dochodów na terytorium Gruzji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych uzyskania dochodów na terytorium Gruzji. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 11 grudnia 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-1013/13/BK, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 23 grudnia 2013 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od kwietnia 2013 r. Wnioskodawca prowadzi w formie spółki działalność gospodarczą na terytorium Republiki Gruzji, gdzie działalność jest zarejestrowana, zgodnie z tamtejszym prawem. Z tego tytułu jest zobowiązany opłacać w Gruzji podatek dochodowy wg tamtejszych przepisów (firma 15% i od dywidendy 5%). Działalność prowadzona jest sezonowo. Na terytorium Gruzji Wnioskodawca nie będzie przebywał więcej niż 183 dni w roku. W Polsce Wnioskodawca pobiera emeryturę policyjną i z tego tytułu płaci podatki.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 20 grudnia 2013 r., wskazano m.in., że:

1.

spółka, o której mowa we wniosku, jest osobą prawną (forma spółki jest zbliżona do polskiej spółki z o.o.),

2.

wnioskodawca jest wspólnikiem (posiada 50% udziałów) i dyrektorem z pełnią praw reprezentowania spółki,

3.

podatnikiem podatku dochodowego od dochodów uzyskanych przez ww. spółkę jest spółka,

4.

15% podatek dochodowy płaci spółka, jako odrębny od wspólników podatnik podatku dochodowego, natomiast Wnioskodawca uiszcza 5% podatek od dywidendy otrzymanej od tej spółki,

5.

dywidenda, o której mowa we wniosku (5% podatku) stanowi cześć zysku wypracowanego przez spółkę, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, przekazaną mu przez spółkę, jako należny zysk z udziału w spółce,

6. Wnioskodawca, jako wspólnik jest osobą fizyczną,

7.

wszystkie przychody uzyskiwane przez spółkę traktowane są jako przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,

8.

przedmiotem działalności spółki jest turystyka - organizacja i obsługa ruchu turystycznego na terenie Gruzji,

9.

w roku 2013 Wnioskodawca przebywał na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni. W Polsce również pobiera emeryturę i od niej odprowadza podatek. Natomiast od dochodów uzyskanych w Gruzji rozlicza się z gruzińskim urzędem podatkowym. Istnieje możliwość, że w roku 2014 r. będzie przebywał poza terytorium Polski więcej niż 183 dni w roku,

10.

zarówno zarząd, jak i biuro (siedziba firmy) mieści się w Gruzji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy po zakończeniu roku podatkowego mam obowiązek rozliczać się z tego podatku tylko i wyłącznie na terytorium Gruzji, czy tez muszę te dochody wykazać w zeznaniu rocznym w Polsce, wg stawki zapłaconej w Gruzji.

2. Na podstawie jakich dokumentów mam wykazać dochody uzyskane w Gruzji.

3. Czy organy skarbowe w Polsce będą wymagały zapłacenia podatku w Polsce od dochodów z działalności w Gruzji.

Zdaniem Wnioskodawcy, w składanym w Polsce zeznaniu rocznym będzie musiał wykazać dochody uzyskane z działalności w Gruzji. Dochody uzyskane w Gruzji, co do ich wiarygodności, Wnioskodawca musi wykazać na podstawie sprawozdania rocznego/zeznania podatkowego składanego w urzędzie podatkowym w Gruzji (Revenue Sernice).

Jak twierdzi Wnioskodawca w Polsce nie będzie musiał płacić dodatkowo podatku od dochodów uzyskanych w Gruzji z uwagi na fakt zawarcia umowy o unikaniu podwójnego podatkowania pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a Gruzją oraz z uwagi na fakt, że w Gruzji podatek dochodowy jest wyższy niż w Polsce.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są wyłącznie skutki podatkowe jakie dla Wnioskodawcy (osoby fizycznej) powstają w związku z uzyskiwaniem dywidend z udziału w spółce kapitałowej z siedzibą na terytorium Gruzji; nie dokonano zatem oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym skutków podatkowych jakie powstają dla spółki kapitałowej z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na terytorium Gruzji. W części B.1. wniosku ORD-IN wyraźnie wskazano, iż o wydanie interpretacji indywidualnej występuje Wnioskodawca, jako osoba fizyczna (a nie spółka kapitałowa, której jest wspólnikiem), w zakresie oznaczonym w części E.2. poz. 54 wniosku, tj. podatku dochodowego od osób fizycznych. Wydając niniejszą interpretację indywidualną nie odniesiono się również do ewentualnych obowiązków podatkowych związanych z pełnieniem przez Wnioskodawcę funkcji dyrektora uprawnionego do reprezentowania spółki, albowiem w treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wskazano, że z tego tytułu Wnioskodawca uzyskuje jakiekolwiek (oprócz dywidendy) dochody podatkowe.

Jednocześnie zauważyć należy, że z uwagi na wskazanie przez Wnioskodawcę, że przedmiotem interpretacji indywidualnej jest stan faktyczny (jak wskazano w części E.1. poz. 49 wniosku ORD-IN), oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano z uwzględnieniem tych elementów stanu faktycznego, które zaistniały w dacie złożenia wniosku, a więc w roku 2013.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przy czym, w myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Wyżej wskazane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają:

* wszelkiego rodzaju dochody (przychody) uzyskane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski, niezależnie od tego gdzie (na terytorium jakiego kraju) znajduje się, bądź powstało źródło, z którego dochody te (przychody) pochodzą (położony jest składnik majątku, czy też miało miejsce zdarzenie powodujące powstanie przychodu lub dochodu),

* wszelkiego rodzaju dochody (przychody) innych osób fizycznych, jeżeli osiągnięte zostały one na terytorium Polski, bądź też pochodzą one ze źródła (np. składników majątku) znajdującego się w Polsce.

W świetle ww. przepisów, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, z którego w szczególności wynika, że w 2013 r. Wnioskodawca przebywał w Polsce dłużej niż 183 dni w ciągu roku, jak również w Polsce pobiera emeryturę policyjną i z tego tytułu płaci tu podatki, stwierdzić należy, że dla celów podatkowych, jako polski rezydent podatkowy podlegał w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Natomiast w Gruzji, co do zasady, podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czego konsekwencją jest opodatkowanie w Gruzji jedynie dochodów uzyskiwanych na terytorium tego kraju.

Kwestie sposobu opodatkowania dywidend uzyskanych przez polskich rezydentów podatkowych od spółek z siedzibą na terenie Gruzji uregulowane zostały w art. 10 ustawy z dnia 5 listopada 1999 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Gruzji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2006 r. Nr 248, poz. 1820, dalej: "Umowa"). W myśl art. 10 ust. 1 Umowy, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże, takie dywidendy mogą być opodatkowane także w tym Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz jeżeli odbiorca dywidend jest ich faktycznym właścicielem to podatek ten nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto. Postanowienia tego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których są wypłacane dywidendy (art. 10 ust. 2 Umowy). Jednocześnie zauważyć należy, iż określenie w umowie, że dochody "mogą być opodatkowane" w danym państwie oznacza, że są one w tym państwie opodatkowane. W konsekwencji nie istnieje w tym względzie swoboda wyboru miejsca/państwa opodatkowania tych dochodów.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 10 ust. 3 cyt. Umowy, użyte w tym artykule określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, korzystania z akcji lub praw, akcji założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendę ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji.

Wskazać także należy, że w myśl art. 3 ust. 1 lit. c ww. Umowy, określenie "osoba" oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób. Natomiast stosownie do treści art. 3 ust. 1 lit. d tej Umowy, określenie "spółka" oznacza każdą osobę prawną lub inną jednostkę gospodarczą, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.

Wskazać przy tym należy, że sposób opodatkowania dywidend, o których mowa w art. 10 Umowy uzależniony jest w istocie od podmiotu, który uprawniony jest do uzyskiwania tych dywidend. Odmienne są bowiem zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne od dochodów uzyskiwanych przez spółki.

Z treści złożonego wniosku oraz jego uzupełnienia wynika m.in., że Wnioskodawca (osoba fizyczna) jest wspólnikiem (udziałowcem) spółki kapitałowej (podobnej do polskiej spółki z o.o.), której siedziba znajduje się na terytorium Republiki Gruzji. Działalność prowadzona jest sezonowo. Wnioskodawca posiada 50% udziałów w ww. spółce i jest dyrektorem z pełnią praw reprezentowania spółki. Podatnikiem podatku dochodowego od dochodów uzyskanych przez ww. spółkę jest spółka. Jako odrębny od wspólników podatnik podatku dochodowego spółka płaci 15% podatek dochodowy, natomiast Wnioskodawca uiszcza 5% podatek od dywidendy otrzymanej od tej spółki. Dywidenda, o której mowa we wniosku (5% podatku) stanowi część zysku wypracowanego przez spółkę, przekazaną mu przez spółkę, jako należny zysk z udziału w spółce.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że na gruncie przedmiotowej sprawy, dochód w postaci dywidendy uzyskanej przez Wnioskodawcę, ze spółki kapitałowej z siedzibą w Gruzji należy uznać za dywidendę w rozumieniu art. 10 ust. 3 ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podlegającą na mocy art. 10 ust. 2 i 3 Umowy opodatkowaniu zarówno w kraju rezydencji podatkowej Wnioskodawcy, czyli w Polsce, jak również w kraju siedziby spółki wypłacającej dywidendę, czyli w Gruzji.

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu uzyskanego dochodu, zastosowanie znajdzie metoda określona w art. 24 ust. 1 lit. a Umowy, zgodnie z którym jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Państwo zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w tym drugim Państwie. Takie odliczenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku od dochodu, obliczonej przed dokonaniem odliczeń od podatku od dochodu, która zależnie od okoliczności, może podlegać opodatkowaniu w tym drugim Państwie.

Jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, są wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a (art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy). Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 30a ust. 2 cyt. ustawy). Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d (art. 30a ust. 6 ww. ustawy). Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ww. ustawy).

Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19% (art. 30a ust. 9 cyt. ustawy). Przy czym, stosownie do treści art. 30a ust. 11 tej ustawy, kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że opisane w stanie faktycznym dywidendy z tytułu udziału w spółce kapitałowej mającej siedzibę w Gruzji, będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w cyt. art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu w Polsce 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Zryczałtowany podatek dochodowy należny od uzyskanych z ww. tytułu przychodów (dochodów), podlega jednakże pomniejszeniu o podatek zapłacony na terytorium Gruzji, do wysokości ograniczenia wynikającego z ww. przepisów. Po zakończeniu roku podatkowego, w którym Wnioskodawca uzyskał dywidendę, zobowiązany jest zatem do rozliczenia uzyskanych z ww. tytułu przychodów (dochodów) według zasad właściwych dla źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne, tj. do wykazania całej należnej mu ze spółki kwoty dywidendy w zeznaniu PIT-38 i jej opodatkowania zgodnie ze wskazanymi wyżej zasadami. Przy czym, w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie uprawniony do uwzględnienia w swoim rozliczeniu podatkowym wyłącznie zapłaconego w Gruzji przez Niego, jako podatnika podatku dochodowego 5% podatku od dywidendy. Brak jest podstaw prawnych od odliczania przez niego 15% podatku dochodowego płaconego przez spółkę, jako zobowiązania podatkowego ciążącego na innym niż Wnioskodawca podmiocie (odrębnym podatniku podatku dochodowego).

Odnosząc się natomiast do kwestii udokumentowania wysokości otrzymanych dywidend, o których mowa we wniosku zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazują dokumentów, jakie osoba fizyczna otrzymująca dywidendy ze spółki kapitałowej, której siedziba znajduje się za granicą, winna posiadać w celu prawidłowego rozliczenia dochodów (przychodów) z tego tytułu. Z dokumentów tych jednakże winna wynikać w sposób jednoznaczny kwota przyznanej Wnioskodawcy (osobie fizycznej) dywidendy.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać w całości za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl