IBPBI/1/415-101/14/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-101/14/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 28 stycznia 2014 r.), uzupełnionym 16 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych ze środków Wnioskodawcy, przeznaczonych na nagrody przekazywane uczestnikom w związku z realizacją konkursu "...", zorganizowanego w ramach projektu finansowanego ze środków pochodzących z tzw. Funduszu Szwajcarskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych ze środków Wnioskodawcy, przeznaczonych na nagrody przekazywane uczestnikom w związku z realizacją konkursu "...", zorganizowanego w ramach projektu finansowanego ze środków pochodzących z tzw. Funduszu Szwajcarskiego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 7 kwietnia 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-101/14/BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 16 kwietnia 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: "Przedsiębiorca") prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest komercyjna działalność szkoleniowa, edukacyjna i programistyczna.

Przedsiębiorca do przyjętej strategii rozwoju przedsiębiorstwa włączył zasady odpowiedzialności społecznej, które wynikają z koncepcji zarządzania CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu). W ramach działań biznesowych Przedsiębiorca podejmuje działania zorientowane na urzeczywistnianie koncepcji CSR. Przejawia się to wdrażaniem programów polegających na implementacji działań związanych z ochroną środowiska, kształtowaniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz utrzymywaniem pozytywnych relacji ze społecznością lokalną.

W zakresie powyższych obszarów Przedsiębiorca jest organizatorem programu "...". Program przeznaczony jest dla społeczności lokalnej, tj. podopiecznych Zespołu Ognisk Wychowawczych i jest realizowany od października 2012 r. Celem programu jest wyrównanie szans edukacyjnych podopiecznych konkursu "...", motywacja dzieci do systematycznej nauki, pogłębianie wiedzy i umiejętności dzieci, nadrabianie braków, kształtowanie poczucia odpowiedzialności, zachęcenie do samokształcenia, podnoszenie poczucia własnej wartości, integracja społeczna oraz walka ze stereotypami.

Organizacja konkursu "..." jest początkowym elementem działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR). Podjęte działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) są formą współpracy z lokalną społecznością i instytucjami takimi jak Szkoła Podstawowa, Urząd Miasta, Zespół Ognisk Wychowawczych i mają na celu zwrócenie uwagi na potrzebujące dzieci i młodzież i istotę edukacji u osób w trudnej sytuacji społecznej. Wpisują się tym samym w prowadzoną przez Przedsiębiorcę społecznie odpowiedzialną politykę prowadzenia działalności gospodarczej, której celem jest nie tylko przyczynianie się do stworzenia pozytywnych relacji z lokalną społecznością, ale także w rezultacie zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez budowanie pozytywnego wizerunku oraz promocję rezultatów podejmowanych działań.

Powyższe działania znalazły odzwierciedlenie w przystąpieniu Przedsiębiorcy do konkursu ogłoszonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości "..." w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz uzyskanie dotacji w tym zakresie. Zgodnie z założeniami konkursu jednym z narzędzi społecznej odpowiedzialności biznesu jest podejmowanie działań na rzecz społeczności lokalnej (źródło: www.csr.parp.gov.pl), czyli przedsięwzięć na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo. Przyjmują one postać działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji i osób, współpracy z lokalnymi organizacjami, programów dla dzieci i młodzieży itp. Celem takiego działania jest budowanie pozytywnego wizerunku Przedsiębiorcy, co przekłada się na wzrost jego konkurencyjności, a zatem zwiększanie przychodów ze sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 13 kwietnia 2014 r. wskazano m.in., że Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie przedmiotowego projektu, którego elementem jest wdrażanie programu "..." dnia 24 lutego 2014 r. otrzymał pierwszą płatność w ramach wsparcia finansowego na podstawie projektu "..." w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (źródło: csr.parp.gov.pl). Dofinansowany w ten sposób projekt otrzymał numer oraz nadano mu nazwę. Środki finansowe zostały przekazane poprzez Instytucję Pośredniczącą, tj. w tym przypadku Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w oparciu o podstawę prawną zawartą w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 226, poz. 1651, z późn. zm.). Dofinansowany projekt realizowany jest w okresie od 1 października 2013 r. do 30 września 2014 r. Jak wskazuje Wnioskodawca, program "..." nie zakończy się wraz z projektem, w związku z czym zakłada on, że będzie realizowany przez najbliższe lata.

Techniczna strona finansowania projektu obejmuje przekazywanie środków finansowych na zasadzie kwartalnej refundacji kosztów kwalifikowalnych po przedstawieniu instytucji pośredniczącej (PARP) odpowiednich dokumentów potwierdzających, że poszczególne wydatki poniesiono w sposób, który jest zgodny z założeniami projektu będącego podstawą do przyznania dotacji. Środki wypłacane są bezpośrednio z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, będącej - jak już wspomniano - Instytucją Realizującą dla projektu "..." w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Wnioskodawca zaznacza, że zakup materiałów niezbędnych do realizacji programu "..." nie został sfinansowany ze środków pochodzących ze wskazywanej dotacji. Przyczynił się on jednak, w sposób uzupełniający, do realizacji przedmiotowego programu. Jak wskazano, z własnych środków Wnioskodawcy (nie objętych przedmiotowym dofinansowaniem), dokonano zakupu materiałów niezbędnych do realizacji programu "...".

Dotychczas zakupione środki w ramach nagród dla dzieci biorących udział w programie "..." obejmują:

* koszty związane z zakupem nagród przyznawanych dzieciom za postępy w nauce (słodyczy, napojów, książek i zabawek),

* koszty biletów do kina dla dzieci oraz ich opiekunów,

* koszty związane z wyjściem do restauracji/kawiarni dzieci wraz z opiekunami.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe środki, których dotyczy wniosek o interpretację podatkową - nie zostały przeznaczone na nabycie bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione na realizację konkursu "...", wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR (społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw), stanowią koszty uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na realizację konkursu "...", wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez Przedsiębiorcę należy ocenić przede wszystkim pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, zasadniczo między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ (lub może mieć wpływ) na powstanie lub zwiększenie osiąganego przez Przedsiębiorcę przychodu.

W powyższym stanie faktycznym związek przyczynowo-skutkowy, między poniesionym wydatkiem a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez firmę przychodu, nie jest możliwy do wskazania w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Zgodnie z wpisem na stronie... nie istnieje jedna uniwersalna definicja zjawiska pod nazwą "społeczna odpowiedzialność biznesu", określanego w skrócie, jako CSR, dlatego poniżej Wnioskodawca przytacza kilka najczęściej podawanych:

* społeczną odpowiedzialność biznesu określa się, jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach, którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej; należy je zatem traktować jako inwestycję,

* odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego,

* odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych, tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia (pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma). Odpowiedzialność firmy oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami. Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem,

* uwzględnianie ochrony środowiska i budowa kapitału społecznego; dlatego też CSR może przyczynić się do realizacji celów zdefiniowanych w Strategii Lizbońskiej, które są obligujące także dla nowych członków UE, w tym Polski. Z założenia adaptacja społecznie odpowiedzialnych zachowań jest domeną biznesu, tworzącego na bieżąco relacje ze swymi interesariuszami. Niemniej jednak społeczna odpowiedzialność przyczynia się do tworzenia wartości społecznej, poprzez oddziaływanie w kierunku zrównoważonego rozwoju, a więc powinna wchodzić w zakres zainteresowania władz publicznych w promocji pozytywnych praktyk na rzecz środowiska i społeczeństwa, kreowanych przez przedsiębiorstwa. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm. - winno być: tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...).

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, aby wydatek poniesiony przez Przedsiębiorcę stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez Przedsiębiorcę tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów finansowych Przedsiębiorcy (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu Przedsiębiorcy wydatki, które zostały wydane na działalność Przedsiębiorcy przez podmioty inne niż Przedsiębiorca),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została Przedsiębiorcy w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez Przedsiębiorcę działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w gronie wydatków, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z tym, że realizacja przez Przedsiębiorcę działań polegających na wdrażaniu procesu społecznej odpowiedzialności biznesu CSR jest:

* jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania (w tym również reklamy, promocji oraz budowania pozytywnego wizerunku), która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Przedsiębiorcy na poziomie globalnym,

* pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego,

* procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w prowadzonej przez Przedsiębiorcę działalności gospodarczej,

* strategią prowadzącą do trwałego sukcesu Przedsiębiorcy,

* budowaniem potencjału oraz zdobywaniem doświadczenia, które są kluczowymi kryteriami oceny w ramach procesu ubiegania się Wnioskodawcy o kolejne dotacje w przedmiotowym zakresie, które bezpośrednio przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności Przedsiębiorcy,

to, zdaniem Wnioskodawcy, czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację takiego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Istotne elementy stanowiska Wnioskodawcy zawarto również w uzupełnieniu wniosku, gdzie ponadto wskazano, że nie budzi wątpliwości fakt, że sam tytuł przedmiotowego projektu PARP "..." świadczy o tym, że podejmowanie działań ukierunkowanych na urealnianie społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwie ma powodować wzrost konkurencyjności. I takie też jest założenie wskazanego przedsięwzięcia. Zgodnie bowiem z założeniami projektu, rezultatem jego realizacji ma być wzrost konkurencyjności MŚP poprzez zwiększenie liczby przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych i eko-wydajnych; potwierdzają to także liczne stanowiska przedstawicieli świata nauki (dla przykładu Wnioskodawca przytacza jedną z najnowszych publikacji w tym zakresie: A.Sokołowska - Społeczna odpowiedzialność małego przedsiębiorstwa. Identyfikacja - ocena - kierunki doskonalenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wrocław 2013). Opracowanie to, stanowiące jednocześnie rezultat pracy habilitacyjnej autorki, ukazuje jedne z najbardziej aktualnych wyników badań nad wdrażaniem społecznej odpowiedzialności (CSR) w małym przedsiębiorstwie oraz wykazania związków tego wdrażania ze zwiększaniem konkurencyjności. W rezultacie, wzrost konkurencyjności nierozerwalnie wiąże się ze zwiększaniem przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z założeniami projektu jednym z elementów urzeczywistniania koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest podejmowanie działań na rzecz społeczności lokalnej (źródło: csr.parp.gov.pl). czyli przedsięwzięć na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo. W zakresie, którego dotyczy przedmiotowy wniosek o interpretację, przyjmują one postać działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji i osób, współpracy z lokalnymi organizacjami, programów dla dzieci i młodzieży itp. W omawianym przypadku znalazło to wyraz w realizacji programu "...". Celem działania jest m.in. budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy, co przekłada się na wzrost jego konkurencyjności, a zatem zwiększanie przychodów ze sprzedaży. Jeden z elementów wdrażanej przez Wnioskodawcę strategii zarządzania obejmuje reklamę, promocję oraz budowanie pozytywnego wizerunku, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Wnioskodawcy na poziomie globalnym.

Organizacja programu "..." oraz związane z nią poniesienie własnych wydatków na jego realizację (niefinansowanych przedmiotową dotacją), wiążą się bezpośrednio - mając na uwadze powyższe wskazania - z prowadzoną przez Wnioskodawcę pozarolniczą działalnością gospodarczą, która uwzględnia społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) w obszarze zaangażowania społecznego na rzecz społeczności lokalnej. W tym przypadku dotyczy to Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Ognisk Wychowawczych w porozumieniu z Urzędem Miasta.

Realizacja programu "..." ma wymierny wpływ na przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę odniesione do zdarzeń przyszłych, które przejawiają się w budowaniu potencjału Wnioskodawcy oraz zdobywaniu doświadczenia, które są kluczowymi kryteriami oceny w ramach procesu ubiegania się Wnioskodawcy o kolejne dotacje w przyszłości. Taki stan rzeczy bezpośrednio przyczyni się do uzyskiwania przez Wnioskodawcę przychodów, a w rezultacie, do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorcy.

Należy podkreślić, że program "..." jest realizowany w następstwie przystąpienia do konkursu zorganizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości "..." w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, jednak zakup materiałów (nagród) na potrzeby jego realizacji nie został sfinansowany dotacją, o której mowa we wniosku, lecz 100% wkładem własnym Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na realizację programu "...", wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, stanowią koszty uzyskania przychodów. Koszty ponoszone przez Przedsiębiorcę należy ocenić przede wszystkim pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, zasadniczo między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ (lub może mieć wpływ) na powstanie lub zwiększenie osiąganego przez Przedsiębiorcę przychodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, że środki otrzymane w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, czyli tzw. Funduszu Szwajcarskiego, są formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce oraz 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r. Celem Funduszy Szwajcarskich jest zmniejszanie dysproporcji społeczno-gospodarczych istniejących pomiędzy Polską a państwami członkowskimi wyżej rozwiniętymi w tym również różnic na terytorium Polski - pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.

Co do zasady, środki pochodzące z ww. funduszu (nie przeznaczone na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych), korzystają na terytorium Polski ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co już tylko z tej przyczyny skutkuje brakiem możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z nich sfinansowanych.

Mając jednakże na względzie, że w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 13 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał w sposób jednoznaczny, że wydatki o których mowa we wniosku nie zostały sfinansowane z otrzymanej dotacji, w niniejszej interpretacji indywidualnej odniesiono się wyłącznie do możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych ze środków własnych Wnioskodawcy (nie zwróconych mu w jakiejkolwiek formie) przeznaczonych na nagrody przekazywane uczestnikom w związku z realizacją konkursu "...", zorganizowanego w ramach projektu finansowanego ze środków pochodzących z tzw. Funduszu Szwajcarskiego.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji, ustawa podatkowa nie definiuje terminu "reprezentacja", ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu. Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wyraz "reprezentacja" pochodzi od łacińskiego "repraesentatio" oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że"reprezentacja" w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to także każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej np. w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie "reprezentacji" kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

W ww. kontekście zauważyć należy, że jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie, celem działań jakie podjął - co sam wyraźnie kilkakrotnie potwierdza - jest budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy, co przekłada się na wzrost jego konkurencyjności, a zatem zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Jedynie w jednym miejscu Wnioskodawca wskazał, że jednym z elementów wdrażanej przez niego strategii zarządzania są również działania mające cechy reklamy i promocji.

Z tej też przyczyny, wydatki, których głównym celem jest budowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy, nawet jeśli skutkują zwiększeniem konkurencyjności, a w dalszej konsekwencji, zwiększeniem uzyskiwanych przychodów, jako wydatki na reprezentację, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z konkursem "...", których celem - jak wskazał Wnioskodawca - jest budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Niejako na marginesie wskazać należy, że jeżeli w istocie w ramach realizowanej strategii działania Wnioskodawca podejmuje również inne czynności spełniające przesłanki wskazane w art. 22 ust. 1 ustawy a niemające na celu budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa (a więc nie mające charakteru reprezentacji) - i Wnioskodawca jest w stanie dokonać ich wyodrębnienia - to ta część wydatków, która jest z nimi związana - może stanowić koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl