IBPB3/423-879/08/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-879/08/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu do tut. 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podwyższenie kapitału zakładowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podwyższenie kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest produkcja i dystrybucja ciepła (pary wodnej i gorącej wody).

Udziałowcami Spółki są:

1.

Gmina posiadająca 53,4% udziałów,

2.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej posiadający 46,6% udziałów.

W grudniu 2007 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników dokonało podwyższenia kapitału zakładowego. Udziały w podwyższonym kapitale objęła Gmina w zamian za wniesiony do Spółki majątek trwały, wcześniej dzierżawiony. Na tę okoliczność podjęto uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, jak również w sprawie zmiany umowy Spółki.

Z tego tytułu Spółka poniosła następujące wydatki:

1.

podatek od czynności cywilnoprawnych,

2.

opłatę za sporządzenie aktu notarialnego oraz wypisów aktów,

3.

taksę notarialną,

4.

opłatę sądową

5.

opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest prawidłowa kwalifikacja ww. wydatków jako koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego, jako koszty pośrednio związane z osiąganiem przychodów, dotyczące całokształtu działalności podatnika, powinny stanowić koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. W opinii Spółki, ww. koszty zakwalifikować należy do kosztów związanych ogólnie z działalnością i funkcjonowaniem podatnika jako całości, nie da się ich bowiem przyporządkować do konkretnego przychodu wygenerowanego przez Spółkę. Związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych, opłat notarialnych, opłat sądowych, opłat za wypisy z aktów, jest niewątpliwy. Zwiększenie kapitału zakładowego wpływa na osiąganie przychodów w związku z rozszerzeniem zakresu działalności. Podniesienie kapitału jest jednym ze sposobów pozyskiwania środków na działalność gospodarczą, z której generowane są przychody.

Na podstawie art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskanym przychodem, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego mimo, iż należą do kosztów, których wprost nie można przyporządkować do określonego przychodu stanowią koszty związane z działalnością gospodarczą oraz dotyczą źródeł przychodów, co daje możliwość, na podstawie art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów bądź utrzymania źródła tych przychodów. Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, który zawiera art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka poniosła wydatki bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego.

W związku z powyższym, dokonując analizy wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego, konieczne jest odniesienie się do art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Skoro więc, przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to poniesione wydatki związane z podwyższeniem kapitału nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, nie stanowią kosztów podatkowych wydatki, co prawda nie wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, ale związane z przysporzeniami nie uważanymi za przychód przez ustawodawcę (art. 12 ust. 4 pkt 4 tej ustawy).

Ponadto z dyspozycji zawartej w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Związane z tymi przychodami koszty nie mogą, stosownie do pkt 3 tego przepisu, pomniejszać przychodów uzyskiwanych z innych źródeł.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, stwierdzić należy, że wydatki Spółki na podatek od czynności cywilnoprawnych, opłatę za sporządzenie aktu notarialnego oraz wypisów aktów, taksę notarialną, opłatę sądową oraz opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem związane są one z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku z dnia 1 października 2008 r. jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl