IBPB3/423-787/08/PC - CIT w zakresie zaliczenia opłaty z tytułu wyłączenia z produkcji gruntów leśnych oraz opłaty rocznej z tytułu użytkowania na cele nierolnicze gruntów wyłączonych z produkcji do wartości środka trwałego będącego w budowie na powyższej działce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-787/08/PC CIT w zakresie zaliczenia opłaty z tytułu wyłączenia z produkcji gruntów leśnych oraz opłaty rocznej z tytułu użytkowania na cele nierolnicze gruntów wyłączonych z produkcji do wartości środka trwałego będącego w budowie na powyższej działce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia opłaty z tytułu wyłączenia z produkcji gruntów leśnych oraz opłaty rocznej z tytułu użytkowania na cele nierolnicze gruntów wyłączonych z produkcji do wartości środka trwałego będącego w budowie na powyższej działce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia opłaty z tytułu wyłączenia z produkcji gruntów leśnych oraz opłaty rocznej z tytułu użytkowania na cele nierolnicze gruntów wyłączonych z produkcji do wartości środka trwałego będącego w budowie na powyższej działce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką celową powołaną do budowy stacji narciarskiej. Spółka dokonała zakupu gruntów oraz część gruntów wynajmuje od Gminy. W 9 maja 2007 r. została wydana decyzja zezwalająca na trwałe wyłączenie z produkcji gruntów leśnych. Począwszy od 1 lutego 2007 r. jest prowadzona budowa stacji narciarskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na ww. terenach. Planowany termin zakończenia inwestycji to 1 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy należność z tytułu wyłączenia z produkcji gruntów leśnych w wysokości... oraz opłata roczna z tytułu użytkowania na cele nierolnicze gruntów wyłączonych z produkcji powinna być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia, jeżeli jest ponoszona za okres kiedy jest prowadzona budowa środka trwałego na ww. działce?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwestie związane z tzw. "odrolnianiem" (wyłączaniem z produkcji rolnej użytków rolnych) normują przepisy ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266; ostatnia zmiana w Dz. U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1374).

W myśl art. 11 tej ustawy, wyłączenie z produkcji wskazanych w tym przepisie użytków rolnych, przeznaczonych na cele nierolnicze i nieleśne - może nastąpić po wydaniu decyzji zezwalających na takie wyłączenie. W decyzji określa się obowiązki związane z wyłączeniem. Osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji, jest obowiązana uiścić należność i opłaty roczne, a w odniesieniu do gruntów leśnych - także jednorazowe odszkodowanie w razie dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu. Obowiązek taki powstaje od dnia faktycznego wyłączenia gruntów z produkcji. Należność za wyłączenie z produkcji gruntów rolnych uzależniona jest od rodzaju i klasy gruntu i kalkulowana jest w oparciu o równowartość tony ziarna żyta, którą z kolei ustala się w wysokości stosowanej do wymierzania podatku rolnego, ogłaszanej przez Główny Urząd Statystyczny. Należność tę uiszcza się w terminie do 60 dni od dnia, w którym decyzja zezwalająca na "odrolnienie" stała się ostateczna. Z kolei opłatę roczną za dany rok uiszcza się w terminie do dnia 30 czerwca tego roku, przyjmując za podstawę ustalenia równowartość ceny tony ziarna żyta, stosowanej przy wymierzaniu podatku rolnego za pierwsze półrocze w tym roku, a w odniesieniu do gruntów leśnych - cenę 1 m3 drewna, stosowaną przy wymiarze podatku leśnego w danym roku (sprawy te normują przepisy art. 12 powołanej na wstępie ustawy). Zatem, płatności za "odrolnienie" mają dwojaki charakter: pierwszą z nich jest jednorazowa zapłata za akt "odrolnienia" (płatność ta określana jest w ustawie mianem należności), druga płatność ma charakter corocznego, jednak ograniczonego w czasie świadczenia pieniężnego. Art. 4 pkt 12 ww. ustawy, przez należność każe rozumieć właśnie jednorazową opłatę z tytułu trwałego wyłączenia gruntów z produkcji, natomiast pkt 13 opłatę roczną określa jako "opłatę z tytułu użytkowania na cele nierolnicze lub nieleśne gruntów wyłączonych z produkcji, w wysokości 10% należności wyrażonej w tonach ziarna żyta lub w m3 drewna, uiszczaną: w razie trwałego wyłączenia - przez lat 10 od chwili wyłączenia tych gruntów z produkcji".

Wnioskodawca uważa iż, wydatki dotyczące opłat z tytułu wyłączenia z produkcji rolnej gruntów stanowiących użytki rolne, zajęte w celu realizacji zadania inwestycyjnego stanowią koszty działalności bieżącej jednostki, zarówno w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego, jak i po jego zakończeniu i oddaniu inwestycji do używania. Wydatki takie nie zwiększają wartości nakładów inwestycyjnych i winny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia.

Opłaty z tytułu wyłączenia z produkcji rolnej jako niezależne od prowadzonej inwestycji powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i rozliczone w roku ich poniesienia. Spółka stoi na stanowisku, iż bez względu na to, czy na ww. terenie prowadzi się inwestycję, czy też nie, jest zobowiązana do ponoszenia ww. wydatków z tytułu posiadania prawa do działki, a nie z tytułu realizowanej na nim inwestycji. Wydatki te nie pozostają w ścisłym związku z prowadzoną inwestycją, a więc nie ma podstaw do uznania ich jako koszty wytworzenia środka trwałego.

Uzasadnione jest więc, zaliczenie ich do pozostałych kosztów operacyjnych, które nie stanowią kosztów wytworzenia, w związku z czym podlegają wyłączeniu z wartości początkowej środka trwałego. Wnioskodawca uważa, że art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie daje podstaw do przyjęcia, że opłata z tytułu wyłączenia z produkcji rolnej stanowi element wytworzenia środka trwałego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kraków, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl