IBPB3/423-664/08/PC - Zawarcie umowy użyczenia lub nieodpłatnego użytkowania w formie aktu notarialnego,a opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-664/08/PC Zawarcie umowy użyczenia lub nieodpłatnego użytkowania w formie aktu notarialnego,a opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 7 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oddanymi Spółce do używania w oparciu o umowę użyczenia lub nieodpłatnego użytkowania zawartą z Gminą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności polegającej na zarządzaniu komunalnymi zasobami mieszkaniowymi oddanymi Spółce do używania w oparciu o umowę użyczenia lub nieodpłatnego użytkowania zawartą z Gminą.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca powstał w wyniku przekształcenia Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, w której 100% udziałów należy do Gminy. W przedmiocie działalności wpisano jako zadania podstawowe: "Sprawowanie w imieniu Gminy zarządu budynkami stanowiącymi mienie komunalne Gminy." Zawarcie umowy o oddanie budynków komunalnych w nieodpłatne użytkowanie nastąpiło bez zachowania formy aktu notarialnego. W umowie tej Wnioskodawca przejął sprawowanie powierzonego przez Gminę nieodpłatnego zarządu nad budynkami komunalnymi. Na podstawie Uchwały Zarządu Miasta, kwoty pobierane z tytułu czynszu najmu za lokale mieszkalne i użytkowe stanowiące własność Gminy, są pobierane przez Wnioskodawcę i wpływają na jej konto.

Kwoty te przeznaczone są na pokrycie kosztów związanych z administrowaniem budynkami komunalnymi na remonty i naprawy bieżące oraz na remonty kapitalne wykonywane zgodnie z zatwierdzonym przez Miasto planem. Wnioskodawca jako zarządca zamierza uregulować stan prawny w zakresie otrzymanych nieodpłatnie świadczeń poprzez - zawarcie umowy o nieodpłatnym oddaniu w użytkowanie budynków komunalnych z zachowaniem formy aktu notarialnego - lub zawarcie umowy użyczenia budynków komunalnych z prawem do pobierania pożytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie przez Wnioskodawcę z Gminą umowy użyczenia lub nieodpłatnego użytkowania w formie aktu notarialnego spowoduje otrzymanie przez Spółkę nieodpłatnego świadczenia wyłączonego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, który jest Spółką użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem Gminy, nie ustala się podatkowo wartości otrzymanych nieodpłatnie świadczeń zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl