IBPB3/423-631/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-631/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na wypłatę wynagrodzenia dla członków rady nadzorczej ponad ustawowo określony limit - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na wypłatę wynagrodzenia dla członków rady nadzorczej ponad ustawowo określony limit.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Statutowym organem Spółdzielni jest Rada Nadzorcza, która otrzymuje wynagrodzenie w formie diety za udział w posiedzeniach Rady, jej prezydium oraz komisji w wysokości ustalonej w Regulaminie Rady Nadzorczej.Z uwagi na konieczność rozpatrzenia wielu ważnych spraw dotyczących działalności Spółdzielni na przestrzeni dwóch miesięcy odbyło się więcej niż standardowo przyjęte posiedzeń Rady Nadzorczej. W miesiącach tych przekroczono limit wynagrodzeń za pracę (niektórych członków Rady Nadzorczej) określonego w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych w art. 82 ust. 1, zgodnie z którym "członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę".Całą kwotę wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej, łącznie z przekroczeniami Spółdzielnia uznała za koszty uzyskania przychodu zgodne z art. 16 ust. 1 pkt 38a, który stanowi, że "nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółdzielnia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia wypłacone członkom Rady Nadzorczej (łącznie z przekroczeniami limitu). Czy jednak należy opodatkować kwoty powyżej limitu i zapłacić podatek łącznie z odsetkami od daty (miesiąca) przekroczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata wynagrodzeń członkom Rady Nadzorczej w pełnej wysokości winna być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, gdyż koszty zostały faktycznie poniesione w celu osiągnięcia przychodu oraz miało to ścisły związek z prowadzoną działalnością Spółdzielni.Spółdzielnia stwierdza, że stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynagrodzenia wypłacone członkom Rady Nadzorczej są kosztem uzyskania przychodu, gdyż przepis ten nie ogranicza w jakikolwiek sposób wysokości wynagrodzeń.Przekroczenia limitu wynagrodzeń związane były z intensywnością prac Rady Nadzorczej w omawianym okresie.Spółdzielnia uważa, że jej interpretacja stosownych przepisów prawnych jest prawidłowa.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie bądź zachowanie źródła przychodów i które nie zostały wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że określony wydatek, nie wymieniony w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych, może stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie przychodu podatnika. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Ustawodawca zezwolił zatem na zaliczenie do kosztów podatkowych wynagrodzenia członków rad nadzorczych z tytułu pełnionych przez nich funkcji. Jednakże, w niektórych indywidualnych przypadkach występują sytuacje uzasadniające nieuznawanie tego rodzaju wydatków za koszty uzyskania przychodów lub nieuznawanie ich w pełnej wysokości.

Zgodnie bowiem z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003, Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, że Spółdzielnia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jedynie wydatki na wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej do wysokości limitu określonego w art. 82 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Wydatki poniesione przez Spółdzielnię przekraczające ten limit nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Wnioskodawcy z dnia 25 lipca 2008 r. jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl