IBPB3/423-628/08/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-628/08/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 30 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dotacje celowe ze środków budżetowych na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników na terenie specjalnej strefy ekonomicznej są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 47- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dotacje celowe ze środków budżetowych na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników na terenie specjalnej strefy ekonomicznej są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 47.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi inwestycję polegająca na budowie fabryki metalowych komponentów do siedzeń samochodowych na terenie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Posiada ona zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie określonych kategorii wyrobów wytworzonych na terenie strefy i określonych kategorii usług świadczonych na terenie strefy np. części i akcesoria do pojazdów, konstrukcje metalowe, usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale.W związku z prowadzoną inwestycją Spółka zawarła umowę z Ministrem Gospodarki na podstawie, której przyznana została ze środków budżetowych będących w jego dyspozycji pomoc publiczna w formie dotacji celowej na utworzenie nowych miejsc pracy stanowiąca pomoc regionalną udzieloną w ramach programu wieloletniego.Spółka zobowiązana została do poniesienia wydatków inwestycyjnych w określonej wysokości, utworzenia i utrzymania przez określony czas określonej liczby miejsc pracy i poniesienia kosztów zatrudnienia w określonej wysokości. Dotacja przyznana została na pokrycie kosztów utworzenia i utrzymania miejsc pracy (koszty zatrudnienia). W związku z tym nie osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia powoduje proporcjonalne obniżenie wysokości otrzymanej dotacji. Obniżenie wydatków inwestycyjnych nie więcej niż o 15% nie powoduje obniżenia wysokości dotacji, gdyż wsparcie finansowe nie jest udzielane na pokrycie kosztów inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacje celowe otrzymane ze środków budżetowych będących w dyspozycji Ministra Gospodarki na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników fabryki działającej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu otrzymanej dotacji celowej korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34, jak również na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z powyższym przepisem skorzystanie ze zwolnienia uzależnione jest od spełnienia dwóch warunków. Pierwszym jest osiąganie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, a drugim osiąganie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie udzielonego zezwolenia. Drugi z warunków nie oznacza, że ze zwolnienia korzystają jedynie przychody ze sprzedaży towarów lub usług wytworzonych na terenie strefy i wymienionych w zezwoleniu. Pojęcie dochodów z działalności gospodarczej jest pojęciem zdecydowanie szerszym niż pojęcie przychodów ze sprzedaży. Ze zwolnienia korzystać mogą zatem nie tylko przychody ze sprzedaży, w tym przypadku komponentów do siedzeń samochodowych, ale również wszelkie inne przychody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie strefy i ściśle związane z działalnością określoną w zezwoleniu. Z interpretacji organów podatkowych wynika, że ze zwolnienia może korzystać szereg kategorii przychodów, o ile nie stanowią one samodzielnych źródeł przychodów i są ściśle związane z przychodami z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia np. dodatnie różnice inwentaryzacyjne wyrobów wyprodukowanych zgodnie z zezwoleniem (sygn. RO/423-40/07), różnice kursowe od zakupu surowców do produkcji strefowej (sygn. PSUS/PB-R I-PDP/423/243/P/05/MD), różnice kursowe od instrumentów zabezpieczających zakupy surowców do produkcji strefowej (sygn. PUS.1/423/36/06).Dotacja celowa nie stanowi samodzielnego źródła przychodów. Przychód z tego tytułu powstaje w związku z działalnością prowadzoną na terenie strefy na podstawie zezwolenia. W sensie ekonomicznym dotacja ma na celu redukcję poniesionych kosztów zatrudnienia i w związku z tym nie może być traktowana jako samodzielna kategoria przychodu opodatkowana inaczej niż przychody ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy.

Przychód z tytułu otrzymanej dotacji nie powstałby, gdyby Spółka nie prowadziła działalności na terenie strefy. Uzyskany przychód pozostaje w ścisłym związku z faktem zatrudnienia osób w fabryce działającej na terenie strefy i produkującej wyroby wymienione w zezwoleniu. Co więcej poziom dotacji uzależniony jest od osiągniętego poziomu zatrudnienia i tym samym wysokości poniesionych kosztów na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w fabryce zlokalizowanej na terenie strefy i działającej na podstawie zezwolenia. W przypadku dotacji otrzymanych na pokrycie kosztów zatrudnienia związek z działalnością prowadzoną na terenie strefy na podstawie zezwolenia jest zatem bezpośredni i nierozerwalny. Koszty zatrudnienia pracowników fabryki działającej na terenie strefy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, gdyż służą uzyskaniu przychodów korzystających ze zwolnienia z podatku dochodowego. Skoro tak, to dotacja służąca pokryciu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów nie może stanowić przychodu podlegającego opodatkowaniu. Z powyższego wynika, że otrzymana dotacja celowa stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Otrzymana dotacja celowa ze środków budżetowych będących do dyspozycji Ministra Gospodarki korzysta również ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 jako dotacja otrzymana z budżetu państwa, nie będąca dopłatą do oprocentowania kredytów bankowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne są od podatku dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1996 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zakres przedmiotowy działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, stosownie do art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, określa zezwolenie wydane na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zezwolenie strefowe dotyczy dochodów z działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, budowlana, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Zwolnienie to przysługuje więc podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).Ze stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymała dotację celową z Budżetu Państwa na utworzenie nowych miejsc pracy stanowiącą pomoc regionalną udzieloną w ramach programu wieloletniego.

Dotacja nie jest przychodem podatnika z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Według "Słownika języka polskiego" "dotacja" to bezzwrotna pomoc finansowa udzielona instytucji, organizacji, przedsiębiorstwu w celu popierania określonej działalności. W związku z powyższym, w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przepis art. 17 ust. 4 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie miał zastosowania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.Skoro zatem, jak twierdzi Spółka, otrzymane dofinansowanie jest dotacją z Budżetu Państwa, to z chwilą faktycznego otrzymania dotacja ta stanowi dla Spółki przychód, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, otrzymana przez Spółkę dotacja wolna jest od podatku dochodowego. Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, iż nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż w myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie z § 3 ust. 8 rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202. poz. 1485 z późn. zm.) pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub tworzenie nowych miejsc pracy, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wartość pomocy nie przekroczy dopuszczalnej wielkości pomocy określonej w § 4. Wobec powyższego otrzymana dotacja z Budżetu Państwa stanowi przychód podatnika, nie będzie to jednak przychód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jednak będzie on zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl