IBPB3/423-528/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-528/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 25 czerwca 2008 r.) uzupełnionym w dniu 17 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie właściwego wzoru ewidencji przebiegu pojazdu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie właściwego wzoru ewidencji przebiegu pojazdu.Z uwagi na braki formalne wniosku w dniu 4 lipca 2008 r. Spółkę wezwano o ich uzupełnienie. Braki te uzupełniono 17 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wynajmuje w najmie krótkoterminowym samochody będące narzędziem pracy przedstawicieli handlowych. Samochody nie są majątkiem spółki. Podpisana umowa najmu krótkoterminowego nie spełnia wymogów umowy określonej w art. 17a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). W celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z użytkowaniem samochodu tj. zakup paliwa, materiałów eksploatacyjnych, ubezpieczenia OC oraz AC, wartości najmu samochodu, spółka prowadzi ewidencję przebiegu pojazdów. W celu uproszczenia rozliczeń, oraz prowadzenie czynności kontrolnych pracy przedstawiciela handlowego spółka opracowała własny wzór ewidencji przebiegu. Opracowany wzór ewidencji przebiegu pojazdów zawiera elementy wskazane w art. 16 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis osoby upoważnionej przez Prezesa spółki i dane podatnika. Pole "opis trasy (skąd-dokąd)" jest wypełniane na zasadzie opisu trasy dziennego przejazdu przedstawiciela handlowego tzn. przedstawiciel handlowy ma za zadanie codziennie odwiedzić określoną ilość hurtowni znajdujących się w różnych miejscowościach. Przykładowa trasa przejazdu dziennego wygląda następująco W. - O. (odbiorca 1) - K. (odbiorca 2) - S. (odbiorca 3)¬ - O. (odbiorca 4) - W. Jeden wiersz zapisu w ewidencji przebiegu pojazdów odpowiada jednemu dniu pracy pracownika spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Spółka zwróciła się z zapytaniem czy poprawne jest opisywanie trasy przejazdu w ewidencji przebiegu pojazdów w jednym wierszu jako dzienny przejazd.

Zdaniem Podatnika, prowadzony przez niego sposób ewidencji przebiegu pojazdów należy uznać za prawidłowy - ¬wszystkie elementy wymagane dla prawidłowego prowadzenia ewidencji spełniają wymogi określone w art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Pole "opis trasy (skąd-dokąd)" jest wypełniane na zasadzie opisu trasy dziennego przedstawiciela handlowego tzn. przedstawiciel handlowy ma za zadanie codziennie odwiedzić pięć hurtowni znajdujących się w różnych miejscowościach. Przykładowa trasa przejazdu dziennego wygląda następująco W. - O. (odbiorca 1) -K. (odbiorca 2)¬ S. (odbiorca 3) - O. (odbiorca 4) - W.Wybrany sposób opisywania trasy przejazdu zawiera element opisu trasy skąd-dokąd. Sposób prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów nie zniekształca wykazywanych informacji o ilości przejechanych kilometrów, odwiedzonych miejscowościach (kontrahentów), celu wyjazdów (wszystkie mają charakter rozmów handlowych), dniach wyjazdów. Sposób prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów pozwala ustalić kwotę do wysokości której można zaliczyć wydatki z tytułu używania samochodu osobowego nie stanowiącego majątku spółki. Praca przedstawiciela handlowego polega na prowadzeniu rozmów handlowych z odbiorcami wyrobów spółki. Trasa wyjazdu do odbiorców rozpoczyna się z miejscowości zamieszkania przedstawiciela handlowego przebiega przez poszczególne miejscowości gdzie siedzibę mają odbiorcy, i kończy po około 8 godzinach czasu w miejscowości zamieszkania przedstawiciela. Podatnik pragnie podkreślić, iż taki sposób prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów został uznały za prawidłowy po konsultacjach w Krajowej Informacji Podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl