IBPB3/423-475/08/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-475/08/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonanych od środków trwałych zakupionych ze środków pochodzących z dotacji otrzymanej z PFRON - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonanych od środków trwałych zakupionych ze środków pochodzących z dotacji otrzymanej z PFRON.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest zakładem pracy chronionej. Z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Spółka otrzymała, na podstawie art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r., o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.), miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych. W przypadku gdy kwota miesięcznego dofinansowania przekracza kwotę miesięcznego wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego Spółka jest zobowiązana do przekazania wynikającej z tego różnicy na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON) z przeznaczeniem na indywidualne programy rehabilitacji (IPR) pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładzie. Dofinansowanie to od 1 stycznia 2007 r. podlega opodatkowaniu, w tym również kwota przekazana na ZFRON (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W lutym i marcu 2008 komisja rehabilitacyjna opracowała indywidualne programy rehabilitacji dla dwóch niepełnosprawnych pracowników. Zgodnie z tymi programami, na podstawie paragrafu 2 ust. 1 pkt 12e Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, firma zakupiła w kwietniu 2008 maszynę, w ramach dostosowania stanowiska pracy do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności ww. pracowników. Maszyna ta stanowi środek trwały firmy i służy działalności gospodarczej. Została zakupiona ze środków ZFRON zgromadzonych z dofinansowania otrzymanego z PEFRON po 1 stycznia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpisy amortyzacyjne od zakupionej maszyny stanowią koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu. Wynika to z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w związku z art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy. Dofinansowanie do wynagrodzeń z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie jego otrzymania. Jeżeli z części dotacji zakupiony zostanie środek trwały to odpisy amortyzacyjne od sfinansowanych z tego źródła środków nie będą dla Spółki kosztem uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 48), a otrzymana dotacja w tej części będzie stanowić przychód, który będzie zwolniony z opodatkowania na zasadach art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy. W związku z tym, że wydatkowanie kwoty za zakup środka trwałego nastąpiło w kwietniu 2008 r., a dofinansowanie otrzymano w 2007 r. to Spółka powinna sporządzić korektę zeznania rocznego CIT 8 za rok 2007 wykazując otrzymaną dotacje, w części jaka została przeznaczona na sfinansowanie środka trwałego, jako zwolnioną z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl