IBPB3/423-320/07/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-320/07/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia dochodów z dotacji przeznaczonych na pokrycie straty wynikającej z działalności statutowej do dochodów zwolnionych z podatku dochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia dochodów z dotacji przeznaczonych na pokrycie straty wynikającej z działalności statutowej do dochodów zwolnionych z podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Regionalny Ośrodek Kultury) jest wojewódzką samorządową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej. Zgodnie ze statutem Podatnika do zakresu jego działania należy m.in. organizowanie doskonalenia, dokształcania zawodowego i specjalistycznego oraz udzielanie pomocy instrukcyjno-metodycznej i programowej. W zakresie działań określonych w statucie, Ośrodek realizuje swoje zadania poprzez organizowanie szkoleń w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych kadry instytucji kultury oraz instruktorów amatorskiego ruchu artystycznego. W praktyce oznacza to, iż Ośrodek organizuje szkolenia specjalistyczne dla kadr kultury oraz instruktorów amatorskiego ruchu artystycznego (instruktorów, animatorów, twórców, itp.) z zakresu m.in. przygotowywania projektów kulturalnych, zarządzania instytucją kultury.

Przykładowe tematy szkoleń:Poszukiwanie nowych przestrzeni w kulturze, dom kultury jako ośrodek integracji i rozwoju społecznego, dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu kultury. Ww. usługi świadczone przez Ośrodek sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych - jako usługi ujęte w grupie PKWiU 80.42.20 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" Ośrodek prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków. Na prowadzenie działalności statutowej otrzymuje dotację finansową z Urzędu Marszałkowskiego Województwa oraz uzyskuje przychody z prowadzonej działalności kulturalnej (m.in. szkoleniowej). Koszty organizacji przedmiotowych szkoleń są wyższe niż przychody z tego tytułu. Wynika to z faktu, iż instytucje kultury dysponują bardzo małymi środkami finansowymi przeznaczonymi na szkolenie kadr kultury. Z uwagi na zapis w statucie, jak również zapisy ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej (art. 1 ust. 2), Ośrodek traktuje działalność szkoleniową jako statutową. W związku z powyższym stratę wynikającą z prowadzenia działalności szkoleniowej w zakresie kultury Ośrodek pokrywa z dotacji podmiotowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ośrodek pokrywając stratę w zakresie organizowanych szkoleń z zakresu edukacji i dokształcania specjalistycznego kadr kultury dotacją podmiotową, spełnia warunki zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, czy też działalność tą należy zakwalifikować do działalności gospodarczej i stratę podatkową na tej działalności pokrytą dotacją podmiotową opodatkować.

Zdaniem Wnioskodawcy organizacja przedmiotowych szkoleń mieści się w definicji działalności kulturalnej. Zgodnie z definicją zawartą w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnieniu i ochronie kultury. Jednocześnie art. 1 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną, polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych oraz opieki nad zabytkami. Statut Ośrodka wymaga od niego działania w zakresie m.in. organizowania szkoleń w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych kadr instytucji kultury oraz instruktorów amatorskiego ruchu artystycznego. Zadania te Ośrodek realizuje m.in. poprzez organizację szkoleń.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę mieszczą się w definicji kultury, realizowane są w ramach działalności statutowej, dlatego też Ośrodek spełnia warunki do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - w zakresie finansowania straty z działalności szkoleniowej dotacją podmiotową. Potwierdzeniem tego stanowiska wydaje się być fakt, iż Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach dofinansowania działalności kulturalnej instytucji kultury wspiera w wyodrębnionym programie operacyjnym edukację kulturalną, traktując ją jako jeden z elementów misji podmiotów kultury (Program Operacyjny "Edukacja Kulturalna").

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl