IBPB3/423-319/07/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-319/07/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu tut. do BKIP 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

ustalenia czy opisana metoda obliczania podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowa,

2.

sposobu rozliczenia otrzymanych dotacji z PFRON, aby zapewnić ich neutralność pod względem podatkowym,- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

ustalenia czy opisana metoda obliczania podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowa,

2.

sposobu rozliczenia otrzymanych dotacji z PFRON, aby zapewnić ich neutralność pod względem podatkowym.Wniosek został uzupełniony pismem bez znaków z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 7 grudnia 2007 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 listopada 2007 r. Znak: IBPB 3/423-319/07/AM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Zakładem Pracy Chronionej. Podatnik w latach 2004 do 2006 otrzymywał dotacje z PFRON na dofinansowanie do wynagrodzeń zwiększonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Podatnik nie uwzględniał w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych zwiększonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych, tzn. nie powiększał kosztów uzyskania przychodów o zwiększone koszty, a dotacje wykazuje w pozycji 7 CIT-2/O jako zwolnione z opodatkowania i w pozycji 27 CIT-2. Spółka rozlicza dotacje z PFRON metodą ryczałtową i nie wylicza dodatkowych jednostkowych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Podatnik nie ujmuje poniesionych podwyższonych kosztów w kosztach uzyskania przychodów. A co za tym idzie nie pomniejsza kosztów uzyskania przychodów o otrzymaną dotację na pokrycie zwiększonych kosztów zatrudnienia. Nie wyksięgowywuje wysokości dotacji z konta wynagrodzeń, gdyż zgodnie z katalogiem kosztów ogłoszonych w Dz. U. Nr 114, poz. 1194 z dnia 19 maja 2004 r. do zwiększonych kosztów nie należą wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego jest brane pod uwagę tylko do określenia pułapu pomocy, a nie do refundacji wynagrodzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy powyżej opisana metoda obliczania podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowa.

2.

W jaki sposób Spółka powinna rozliczyć otrzymane dotacje, aby zapewnić ich neutralność pod względem podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy stosowana metoda obliczania wysokości podatku dochodowego od osób prawnych jest poprawna, gdyż dodatkowe koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych nie zwiększa kosztów uzyskania przychodu Wnioskodawcy. Co do pytania 2 to Wnioskodawca uważa, że otrzymaną pomoc potraktować należy jako dotację do pozostałych przychodów operacyjnych, zwolnionych z opodatkowania, a koszty i wydatki pokryte z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.), pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne, które nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji prowadzonej przez Fundusz, o której mowa w art. 26b ust. 1, przysługuje ze środków Funduszu miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, wypłacane raz na dwa miesiące, zwane dalej "miesięcznym dofinansowaniem".

Ujęte w ww. przepisach ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, dofinansowanie z PFRON do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników, stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie bowiem z przywołanym przepisem, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne.

Natomiast na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 25 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (obowiązującego do 31 grudnia 2006 r. - zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy nowelizującej z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, opublikowanej w Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zmianą w Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533), dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych są wolne od podatku.

Z kolei, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27. Wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 25 (którego obowiązywanie, na mocy cytowanych wyżej ustaw nowelizujących, przedłużono do 31 grudnia 2006 r.), a więc sfinansowane bezpośrednio z otrzymanej dotacji - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, w oparciu o powołane wyżej przepisy i opisany stan faktyczny, otrzymane w latach 2004 do 2006 dotacje z PFRON korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, a pokrywane z nich zwiększone koszty wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Zatem stanowisko podatnika odnośnie zawartych we wniosku pytań jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl